Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Gutten hennes er 2 mnd og har kollikk. Hun gav han derfor 5ml med rødvin på kvelden for at han skulle roe seg ned og sove. Hun mente at det var vanlig og gjøre sånn før i tiden. Stemmer det virkelig? Er det virkelig bare jeg som synes det er veldigt galt og gi en baby rødvin for og sove?
*Sirkeline*, Snuppa og Snippen Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 OH MY GOOOOD sier jeg bare. Det er IKKE bra. Om de gjorde det før i tiden, så gjør man ihvertfall IKKE sånt NÅ!!!
Shabby Cheap Chic Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Jeg vill IKKE gjort det er andre og bedre metoder nå i 2007 enn fpr mange år siden vel... Kjenner jeg blir litt provosert av sånne folk... Glad det ikke er ungen min i alle fall som får rødvin..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 En barneskje til en gutt på 2mnd. Man kan jo ikke gi så mye tran engang. Håper virkelig du sa noe til henne.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Selvfølgelig prøvde jeg og snakke til henne. Men hun sa bare at det var vanlig og gjøre sånn. Hun mente at det ikke var noe farlig. Hun mente at han trengte og få slappe av og sove litt han også som alle andre.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 Tydeligvis var det ganske normalt? Var jo ikke mange som reagerte, så da er det kansje ikke så ille likevell da?
Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Tror folk ikke lar seg provosere av sånt lenger....
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 Det er ikke for og provosere. Jeg lurer seriøst på om det er vanlig.
noegodtivente Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 det sier seg jo selv at det ikke er bra uansett om det VAR vanlig FØR eller ikke. Man skal jo ikke amme med alkohol i melken engang, stakkarts barnet kan jo få alvorlige skader viss hun fortsetter.... barn bør sove, men IKKE for en hver pris!!!!!!!!! Syns absolutt du skal prate henne til fornuft!!!
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 Gjør de ikke det i Frankrike a..? Det skal jo være sunt å greier... Men det er kanskje alkoholfri eller?? Ikke vet jeg ! Men ungen var jo bare 2 mnd også.. Hmm..
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #11 Skrevet 18. juli 2007 Det stemmer at man gjorde sånt før i tiden. Akkurat som man brukte cognac/whisky på såre gommer, lot barna skrike seg i søvn, var uforsiktige med saltinnholdet i maten, lot barna bli skitne og leke i søla osv osv. Noen av tingene er IKKE bra, noen av tingene gjør vi fremdeles i dag og noen av tingene bør vi kanskje gjøre. Men i et så opplyst samfunn som vi lever i nå vil jeg si at din venninne kanskje bør kjøpe noe annet enn Se og Hør som lesestoff. Dersom dette ikke er en engangshendelse men noe som gjentaes, kanskje tom flere ganger i uken så kan hun faktisk risikere å gi barnet varige skader, de små klarer nemlig ikke å bryte ned alkohol slik man som voksen klarer og barnet vil da ved gjentatt tilføring alltid ha promille i blodet. Det kan svekke lever og andre funksjoner samt at det er bevist at alkohol i blodet kontinuerlig hemmer både motorisk og kognitiv utvilkling.
Butterfly_Flip Skrevet 18. juli 2007 #12 Skrevet 18. juli 2007 Mye hysteri rundt dette med babyer og graviditet i disse dager, så jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal tro. Jeg følger min egen magefølelse. Ikke det at jeg ville ha gitt lillegutt rødvin på den måten. Men jeg også har hørt at det ble gjort i gamle dager. Men jeg har ikke hørt om hva slags skader disse barna fikk av det. Men mye av det de gjorde før i tiden kan jo ikke ha vært så galt. Barna var generelt friskere før i tiden. Nå i disse dager har jo ADHD skutt i været. Det samme har astma og allergi. Flere blir født med "feil" (hareskar) down syndrom, misdannelser.. Så det må jo være noe vi gjør galt i disse dager også.. Mye skylles jo selvfølgelig vår forurensing. Mange biler, maling og masse andre ting vi i dag bruker på de nye husene våre... osv... Kansje jeg får pepper nå.... men jeg stiller meg nøytral, og legger meg ikke oppi hva andre gjør...
babyandme Skrevet 18. juli 2007 #13 Skrevet 18. juli 2007 Synes rett og slett det er barnemishandling jeg.
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #14 Skrevet 18. juli 2007 Da synes jeg kanskje du skal finne en ordbok og slå opp ordet barnemishandling og prøve igjen... Slike fraser sitter alt for løst inne på disse sidene. *irritert*
babyandme Skrevet 18. juli 2007 #15 Skrevet 18. juli 2007 Vet du hva, jeg sier akkurat det jeg mener når det gjelder dette! Er snakk om et 2mnd gammelt barn.
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #16 Skrevet 18. juli 2007 Jeg er slett ikke enig i at det er riktig å gi et barn alkohol uansett "unnskyldning" men barnemishandling er det faktisk ikke, da kjenner du helt tydelig og klart ikke definisjonen av barnemishandling. Så si hva du vil, men det gjør også jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #17 Skrevet 18. juli 2007 barnemishandling : det å skade barn fysisk el. psykisk (Escolas ordbok)
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #18 Skrevet 18. juli 2007 Ihht Lov om barneverntjenester (barnevernloven) av 17. juli 1992 nr. 100 så fremgår det at hennes uvitenhet faktisk kan være omsorgssvikt, men ikke barnemishandling, da barnemishandling er med overlegg. Def; Med omsorgssvikt forstår vi at foreldre eller de som har omsorgen for barnet, påfører det fysisk eller psykisk skade, eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske og/eller psykiske helse og utvikling er i fare. Det skilles mellom fysisk mishandling og -omsorgssvikt, og mellom emosjonell mishandling og -omsorgssvikt. Fysisk mishandling finner sted når et barn utsettes for skade ved at det blir slått, sparket, kastet, brent, stukket eller kvalt. Barn utsettes for fysisk omsorgssvikt når det utsettes for fare på grunn av dårlig ernæring, mangelfull hygiene og påkledning eller utsettes for fare på grunn av manglende tilsyn. Emosjonell mishandling innebærer at barnet utsettes for verbale angrep eller trusler, eller utsettes for brutale, ikke fysiske straffemetoder som å bli sperret inne i mørket, bli bundet og lignende. Emosjonell omsorgssvikt finner sted når barnet ikke blir møtt med adekvat interesse, varme og emosjonell støtte, eller er vitne til vold i hjemmet. Selv om det i noen tilfeller er slik at vanskjøtsel (ignorering) psykologisk er like skadelig som fysisk mishandling, så har ofre for mishandling størst risiko for å utvikle psykologisk uheldige senfølger. Senvirkningene av omsorgssvikt omfattet ofte sammensatte problemer hos dem som blir rammet. Det er alt fra post-traumatisk stressyndrom, subtile psykologiske forstyrrelser, skam, skyld, forstyrrede tanker og til falsk hukommelse.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #19 Skrevet 18. juli 2007 he he du vinner, har tydeligvis satt deg inn i dette:-)
Frk. Sol Skrevet 19. juli 2007 #21 Skrevet 19. juli 2007 En kammerat av meg hadde kollikk d ahan var litenm, og da fikk moren hans råd fra legen om å dyppe smokken i konjakk hver gang han skulle sove. Det er jo langt i fra 5ml man får i seg via smokken, men tror det var mer vanlig å ty til alkoholen før. Kanskje du kan anbefale henne å snakke med HS eller lege og få litt andre tips? Det er en grunn til at vi ikke skal drikke alkohol i svangerskapet, og det er jo for at barnet ikke skal få det i seg. Nytter lite da å gi det til barnet rett etter at det har kommet til verden!
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #23 Skrevet 19. juli 2007 Grunnen til at alkohol er farligere for små babyer enn det er for voksne er at leveren til små babyer ikke kan ikke bryte ned alkoholen skikkelig. Synes argumentet at folk gjorde det før ikke holder vann, vi vet bedre nå. Er det noen som forresten har sett den Fleksnes episoden der det sitter en høygravid dame på toget og skåler i øl? Hun føder i samme episode. Tror ikke det var noen stor diskusjon da denne ble sendt på 70-tallet en gang, men vi vet bedre nå. (PS. er ikke Fleksnes fan;)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #24 Skrevet 19. juli 2007 Vet ikke om hun gjør det hver kveld, men forstod det som om han hadde fått det flere ganger. Når jeg tenker meg om så drakk hun også rødvin når hun var gravid. Mamman hennes tok seg et glass rødvin et par kvelder i uken når hun var gravid med henne så derfor gjorde hun det samme. Mente at det var sunt. har som sagt prøvd og snakke med henne, men hun holder på sitt. Har ikke lyst og mase for mye på henne om det heller fordi jeg ikke vil miste henne som venn. Har vært venner siden vi var små, og jeg liker henne godt.
babyandme Skrevet 19. juli 2007 #25 Skrevet 19. juli 2007 Må gjerne finne frem lange og fine ordforklaringer ang barnemishandling, men JEG SYNES(Vi bor i et fritt land og her har man faktisk lov til å si sin mening) at det å gi vin til et barn som ikke kan forsvare seg er på kanten til dette. Synes det er dårlig gjort å hive i ungen rødvin kun for at h*n skal sove! Hva med å bysse barnet i søvne, eller i det minste gi det den omsorgen det fortjener?? Henger ikke på greip å si at dette var noe som var vanlig før i tiden, da vi vet så myyye bedre idag. Og leveren til en 2mnd gammel baby er altså ikke ferdig utviklet til å tåle vin. Dette er min mening, så kan dere som ikke har greie på babyomsorg holde dere til ordbøkene deres. Orker ikke kommentere mer på dette innlegget. Men tilbake til deg med venninden var ga vin til babyen, godt du sa ifra at dette ikke var ok å gjøre i dagens opplyste samfunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå