Gå til innhold

Trenger hjelp til strikkeoppskrift!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for første gang kastet meg ut i en strikkeoppskrift, og trenger nå litt hjelp av dere drevne damer. Forkunnskapene mine er at jeg kan legge opp masker, stikke rett og vrang. Kan dere hjelpe meg og tolke dette slik at jeg ikke gjør feil fra starten av? Oppskriften er på dansk.

Venstre forstykke: Slå 30 m op på p nr. 6 og strik 1 p ret. Fortsæt i glat (1. p ret), men strik de 4 m mod forkanten (=de 4 første m på p fra vrangsiden) ret på alle p.

Av dette forstår jeg at jeg skal legge opp 30 masker på pinne nr.6. Så skal jeg strikke1 pinne rett.

Skal jeg da fortsette og strikke vrang, rett, vrang, rett, osv, men de 4 siste maskene skal strikkes kun rett? Hvordan vet jeg hva som er vrangsiden? Huff, vanskelig det her. Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

legg opp 30 m på pinne nr 6 og strikk 1 pinne rett, men strikk det 4 første maskene rett også på rangen (altså man strikker de 4 første maskene rett både når man er på rettsiden av strikket og på vrangsiden av strikket - skjønner?)

Skrevet

Du legger opp 30 masker, strikker 2 pinner rett, og begynner så med vrang, rett, vrang, rett osv. De omg du strikker vrang, strikker du de 4 første maskene rett (da blir de 4 maskene vrang på rettsiden).

Skjønte du noe av det? :o)

Skrevet

men er jeg på vrangsiden når jeg strikker vrang? Sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg spør likevel...

Skrevet

Første oppskriften og den er dansk? Hehe...

Du skal legge opp 30 masker på pinne nr 6 og alt skal strikkes i glattstrikk, det vil si en pinne rett og en pinne vrang. Men de fire siste maskene når du strikker rett skal alltid strikkes rett og etter du har snudd og skal strikke vrangt skal du alltid strikke de første 4 maskene rett, dermed blir det en kant ytterst som er strikket i rillestrikk.

Forskjellen på vrangsiden og rettsiden ser du når du har strikket noen pinner, rettsiden (fremsiden) er glatt.

Forstår du? Bare å spørre :)

Skrevet

ja den omgangen du strikker vrangt er du på vrangsiden ja hehe

Skrevet

Takk, men har lykkelig og solstrålene over her rett i at jeg først skal strikke to pinner rett, og deretter begynne med vrang, rett, vrang, osv?

Ja, det er første gangen jeg prøver og jeg er helt grønn. Skjønner ikke hvorfor alle klarer å forstå dette og ikke jeg... det dukker opp så mange spørsmål som det ikke står svaret på... godt jeg har dere! Takk til alle som har svart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...