jente08&jente2010<3 Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 får man sove? eller er babyen der hele tiden? spiser man? hvordan er det de dagene på sykehuset etter at man har født? nyskjerrig:)
sol og varme Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Etter fødselen pleier man å få lov sove ut litt, spise når du blir sulten... viktig å kjenne på kroppen hvilke behov du har -og si ifra til de som jobber der slik at de hjelper deg på beste mulige måte - du er der for å få hjelp, og de er der for å hjelpe deg... Dagene på sykehuset er så mangt, er det alenerom du får så er det stusselig, ensomt -men stille bortsett fra når ditt barn våkner... deler du rom så kan man regne med mammaer som skal ha barnet der hele natten/døgnet -og da kan man begynne å glede seg til å komme hjem Jeg har vært borti både enerom og delerom, synes begge var grei på sin måte...
pandabjørn Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 du kan få velge om du vil ha babyen inne hos deg eller om babyen er i et annet rom sammen med andre babyer når det er natt så klart husker jeg hadde Sander i senga mi, synes det var så koselig (selv om jeg er imot samsoving så var det greit når jeg lå på sykehuset) om dagen så ammer du ganske ofte, eller får du opplæring hvordan du skal amme.....synes det var så koselig å gå rundt i korridoren med den lille å vise han frem jeg da man spise de måltidene som var på sykehuset og da lå den lille i senga mi eller i senga hans.... pappan var jo der fra morran til kveld (uten om midt på dagen da mamman skulle hvile )
Ranveig R Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Etter fødselen sov eg eit par timar på fødestova mens lillegut låg og sov i "baljen" sin og mannen min sov i ein stol (småen vart fødd kl 2 om natta). Etter vaktskiftet om morgonen blei vi flytta over til pasienthotellet. Der fekk vi eit eige rom, med plass til både mann og baby. Positivt med det er at ein får fred og ro, slepp å bli holdt våken av andre sine ungar og ikkje minst - pappaen kan vere der heile tida. Negativt er at det nok kan bli litt einsamt/stusseleg, spesielt dersom pappaen ikkje har mulighet til å vere der. Babyen er der heile tida. Det kom pleiare/jordmødre innom eit par-tre gongar om dagen + når vi ringte på dei (noko vi gjorde ein del ja..). Syntes måltidene egentlig var det kjekkaste, då tok vi babyen i baljen og trilla ned i spisesalen og åt skikkeleg hotellmat og fekk veksla nokre ord med andre nybakte foreldre. Ellers gjekk det i amming og litt soving innimellom + besøk av slekt og venner.
Bdancer Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Men sånn rett etter fødselen, når barnet har kommet ut.. hva skjer da? Vanlig at babyen blir lagt på morens mage eller bryst hvis hun vil det. Hvor lenge er det vanlig at babyen ligger der? helt til den får prøve å amme for første gang? Eller venter man med å prøve å amme??
jente08&jente2010<3 Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2007 samme lurer jeg også på... og om man har smerter etter fødselen? får man smertestillende da?
Ranveig R Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Eg fekk småen opp til meg umiddelbart. Han låg der mens morkaka kom ut, og navlestrengen blei klippa. Fekk ein handduk over han så han ikkje skulle bli kald. Mens han låg der prøvde han å suge litt (berre nokre få minutt etter fødselen). Han låg på brystet mitt dei to timane dei sydde meg, med unntak av ein liten pause der dei vaska, vegde og målte han. Hadde han vel hos meg ca ein times tid før han blei målt og fekk han tilbake rett etterpå. Huskar ikkje om dei kledde på han etter badet, men det gjorde dei sikkert.
Ranveig R Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 Viss du ikkje er bedøva frå før, får du lokalbedøvelse viss du treng å sy. Eg huskar eg fekk noko smertestillande (type paracet) etter eg var flytta ut av fødestova (ca 5 timar etter fødsel). Hadde masse etterrier dei første dagane, og det var ganske vondt. Hadde det "berre" vore snakk om underlivet, trur eg ikkje eg hadde trengt smertestillande. Treng du smertestillande, får du det!
sol og varme Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 med begge mine to jenter så fikk jeg dem rett opp til brystet mens legene gjorde seg ferdig med sitt.. sy o.l. akkurat hvor lenge den lille lå der husker jeg jo ikke, men etter ei stund så kommer jo morkaka også - den må som regel presses ut -og da er det ikke kjekt å ha bebisen på brystet... har man smerter får man vel sikkert smertestillende, men ellers er man ganske "bedøvd" nedentil... jeg besvimte av etter forrige baby, det var en spesiell opplevelse - hvor så og si hele fødeavdelingen for å "inspisere"... husker smått av det -merkelig opplevelse, og ps: taket på sykehuset i arendal er gult (var ihvertfall i 2002)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå