Gå til innhold

Dette med å bestemme over kroppen sin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, i Norge kan man jo bestemme selv om man vil ta abort eller ikke frem til uke 12. Okei...

Men man kan jo ikke bestemme om man vil føde vaginalt eller keisersnitt. Jajja, hvis man hyler og skrike seg til det, så kanskje man får gjennomslag. Synes det er litt rart jeg...

Satt bare og tenkte på fødsel her og hva min kropp snart (forhåpentligvis) skal gjennomgå. Vil jo ikke ha keisersnitt selv, men skjønner ikke hvorfor man ikke kan velge det på en måte...

Mitt underliv var ikke tilbake til "normalen" før tulla var 7 mnd... Vet ikke jeg, kanskje det tar lengre tid å bli "normal" igjen med keisersnitt... eller kanskje er er forskjellig fra folk til folk og fødsel til fødsel..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan bestemme over egen kropp inntil en viss grense. Men uansett behandling, så må man ha en helsemessig vurdering for å se om dette er den riktige behandlingen for denne personen.

Jeg vllle heler hatt mer like retningslinjer for helsevesenet når det kommer til hvem som bør få innvilget ks, samt at man skal bli møtt med respekt, forståelse og empati når man ber om dette. Det er desverre ingen selvfølge. Kan jo hende man kan få hjelp til å bearbeide for eks fødselsangst?

Abort er en helt annen sak enn ks:)

Skrevet

Når jeg leser innlegget , og det jeg leste i Dagbladet når saken fra Haukeland ble tatt opp , så skjønner jeg at kvinner vet lite om hva et keisersnitt innebærer !

Et keisersnitt er en STOR operasjon i buken. Det innebærer en risiko for komplikasjoner , som følger med en slik operasjon. Keisersnitt er IKKE en naturlig måte å føde på , og det bør man tenke over før man blir gravid.

Det er den enkelte lege som vurderer hvem og hvilken situasjon som krever keisersnitt. Da veies risiko , begge veier før man tar et valg.

Et keisersnitt er også en større kostnad for sykehuset , i og med at en operasjonsal , med personal ( Kirurg/gynekolog , 2 operasjonsykepleiere , jordmor, anestesisykepleier og anestesilege.) må ståå til disposisjon. Liggetiden på barselsavdelingen blir lengre , og faren for sårkomplikasjoner er tilstede.

Skrevet

Tenker bare, det å ta abort er heller ikke en naturlig måte... provosert abort altså.

Føler mange snakker om at de vi og har rett til å bestemme over egen kropp... og da føler jeg det burde gjelde ved fødsel og bare. Vet jo ikke det er samme tingen :)

Skrevet

Da jeg var gravid og fortalte noen venner at jeg var vettskremt for å kanskje måtte ta keisersnitt, skjønte de det ikke. Det ville jo være mye greiere, liksom!

Glad jeg har fått føde på vanlig vis :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...