Gå til innhold

er jeg en "ung mor"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om jeg går under den kategorien, for det virker som om det finnes de man ikke kan gjøre lit lags samme pokker hva man gjør..

Satt på bussen i går, med babyen i vogna, og la merke til at en (eldre) dame så så stygt på meg. Jeg holdt blikket hennes som for å spørre om det var noe hun lurte på, og da sier hun til slutt

"den er vel ikke DIN vel?"

"jo", sier jeg, "det er han." Da klarer dama å vrenge ut av seg; "Ja, huff, det er vel ikke så viktig lenger, men når jeg var på din alder skulle man være voksen og gift før man fikk barn da!"

Jeg prøvde å fortelle damen at jeg er 23 år og har vært gift i 2 år allerede, og syntes ikke det var for tidlig, men da skuler det mennesket ned på hånda mi (som jeg ikke har noen giftering på, for den har blitt for stor for fingeren etter svangerskapet) og sier "Ja,ja, det tror jeg det jeg vil om" så går hun..

når min mor var 23 hadde hun to barn allerede, så jeg synes nå ikke det er så utrolig ungt jeg da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TIL lags, selvfølgelig :-)

Gjest Ultemecia&Mikrovampyren
Skrevet

Uff, stakkars damen, fikk hun barn så sent hun da.

Skrevet

Og seff sånt svarer jeg på nedlatende piss.

Det er ingen som har noe med at gifteringen min ikke passer lenger, det er ingen som har noe med hvor gammel jeg er eller ikke og ønsker de å kommentere det må de forvente å få litt tilbake.

Skrevet

jeg ble rett og slett så satt ut av hvor frekk og sur i trynet hun var, ellers hadde jeg sikkert slengt noe frekt tilbake.

De sier at det er de unge er så frekke, men det er gjerne eldre folk som kommer med de mest sårende kommentarende..

Skrevet

Skjønner hva du mener. Er ofte jeg får så sjokk at jeg ikke svarer og det irriterer meg. Men man får jo høre det om man svarer og, for da er man ung og frekk vet du *S*

Skrevet

Ble selv gift som 20-åring, og mor da jeg var 22. Fikk mange rare kommentarer da, ja.

Skrevet

Så prøv å ikke gå i samme fellen som hun gjorde, da. Ikke rakk ned på "eldre".

Og jeg er bombesikker på at den personen nok ville sett noe negativt i hvem som helst. Selv blir jeg til stadighet sjokkert over enkeltes mangler på finfølelse, og fordommer. Vi møter mye slike blikk. Pjokken er i trassalder, og om vi putter han i vognen etter han har fått gått ute og er sliten, så protesterer han. Vel, blikk av den typen du beskriver har det blitt en del av. Andre vet at barn er barn.

Skrevet

Hei!

Det hun reagerte på var nok egentlig at hun trodde du ikke var gift. Det er jo noen damer som er slik.

Jeg hadde selv 2 da jeg var 22, giftet meg da jeg var 23, og hadde 5 barn da jeg var 27. Er nå ferdig.

Kanskje du er en ung mor i forhold til snittet for førstgangsfødende, men ikke spesielt ung.

Sånne damer er det bare å overse.

Skrevet

Så frekt! Syns ikke du er ung! Jeg er like gammel som deg og har en unge på to år og jeg er ikke gift enda. Må være dama som hadde en dårlig dag! Du er jo ung, men ikke slik at det er noe negativt ved det. Da min mor var 23, var jeg nesten 5 år og hun hadde tre barn.

Skrevet

hehe... tenk om hun hadde møtt meg :-) jeg er 22 og jeg er ALENE med han... haha. da hadde vel hun fått et lettere hjerteinfark stakkars.

jaja.. teite folk.

Skrevet

Tja, jeg syns det er ungt. Det hadde ikke passet meg å få barn så tidlig. Men nettopp - det er meg.

Kjenner unge mødre som har taklet omstillingen til morsrollen myyye bedre enn meg selv, selv om jeg er farlig nær 30. Så det er veldig personavhengig, ikke aldersavhengig, etter min erfaring.

Forresten, denne frekke damen syntes jo tydeligvis du ser veldig ung ut, det må du bare ta positivt:)

Skrevet

Ja, du er jo ganske ung... Men du er ikke så ung at jeg tenker "oi, hun har planlagt barn så tidlig.." Dessuten er det ikke noe en helt vilt fremmed kan ta seg friheten til å diskutere eller kommentere! Det har vedkommede rett og slett ikke noe med!

Jeg er jo ennå yngre enn deg. Jeg har jo ennå ikke fylt 18 og har en på snart 13 mnd. Det var såklart ikke planlagt, men skulle det så være det har ingen noen rett til å kommentere det med mindre JEG tar det opp til diskusjon... Eller til nøds noen i min familie eller noen venner som kan ta det opp til diskusjon. Da er det på sitt vis mer greit, nemlig fordi de kjenner meg godt.

Jeg har ofte opplevd stygge blikk, men egentlig så bare overser jeg sånn. Har også hørt noen kommentarer, men jeg ignorerer det. Opplever ennå oftere å høre "så søt lillesøsteren din er" eller spørsmål om det er slitsomt å sitte barnevakt... Sårer meg ikke akkurat da, folk må få tro og mene hva de vil for min del:)!

Skrevet

Jeg tror ikke det var alderen din i det hele tatt hun hadde problemer med, jeg. Hun syntes tydeligvis at du burde vært gift på din alder, så da mente hun vel ikke at du var for ung til å ha barn.

Hun sa faktisk ingenting om alderen din, bare at da hun var like gammel (underforstått, i 1930-40-50-årene) var det vanlig å være gift før man fikk barn.

Men jeg er enig i at det var frekt uansett.

Skrevet

Vel, måten hun sa "da skulle man være VOKSEN og gift" på impliserte at hun mente jeg ikke kunne være i stand til å ta meg av en unge. :-)

Det hørtes liksom ut som om jeg bare hadde pult på meg en unge med en hvemsomhelst, og det ville hun nok ikke funnet på å slenge til en dame som så ut som hun var 30.

Men jeg får le av henne, er bare litt emosjonelt enda, at noen tror at han ikke var planlagt eller ønsket eller noe. (off, lite søvn og mye hormoner)

Og Kama;

jeg vet at det absolutt ikke er alle "eldre" som er sånn, for bare noen få år siden ble man jo rett og slett sett ned på om man prioriterte karriere før barn og var single til man var 30, men de giftigste kommentarene jeg har fått har jeg fått som "velmenende innspill" fra eldre tanter ol. (Men så har de jo noen flere år med utspekulering på baken :-P)

Skrevet

"lillesøsteren din" :-)

ja, jeg ville vel påstå at det er LITT mer spesielt å få barn med 17 års mellomrom, enn å få barn når man er 17 år.. :-P Men det er bare meg da :-)

Skrevet

Hehehe... Fakta er at jeg har en lillesøster som er sånn rundt 6 mnd nå.... Så jeg har jo faktisk MANGE yngre søsken...=P

Men nå var min mor as well as dad tidlig ute første gang... Men imotsetning til meg planla de det, og var raskt gift etterpå.... Ellers hadde det vært en STOR skam;-P

Men folk tror de kan si hva de vil om alt mulig rart... Skjønner ikke hvordan de får for seg at de har den friheten, men...

Skrevet

Noen er bare skikkelig "kjerring". Men ta det som en komplimang. Kanskje du ser yngre ut enn du er? Og det vil jo følge deg i alle år fremover:) Ikke så kjekt nå, men når du kommer over 25 år, så føler du tidens tann tar tak i deg, og DA er det gøy att mange tror du er myye yngre:)!!!

Da jeg var 25 og jobbet på sykehjem, så trodde alle att jeg var 18 og ikke kunne vite så mye om den slags jobb. Men jeg var utdannet og hadde erfaring fra jeg var 19. Så de ble forbauset når jeg sa hvor gammel jeg var og når de såg gjennom arbeidet mitt att jeg hadde noe i hodet også:) Jeg er 32 år nå, og ser fremdeles mye yngre ut:)

23 år på den kjerringen sin tid, var vel regnet for voksen å på tide å få barn tenker jeg. Jeg startet som gammle røy jeg, hele 27 år:)

Skrevet

Jeg får samme kommentarer og jeg blir 27 i år. He he. Dumme folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...