Gjest Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 I prinsippet i mot kontantstøtte og for full barnehagedekning. Mest fordi 3 300 ikke er noen erstatning for lønn, det er for lite penger til at det er et reelt alternativ, og fordi de fleste barn har det kjempefint i barnehagen - så fremt barnehagen har god pedagogisk ledelse og dyktige medarbeidere. Men - vi får kontantstøtte, vi, fordi det ikke er barnehageplass å oppdrive her. Kontantstøtten betaler dagmamma, og vel så det.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Jeg er for ks,fordi jeg ikke har gullet i barnehage.Jeg jobber kveld,og mannen jobber dag,og da trenger vi bare barnepass noen timer fra jeg går på jobb og til mannen kommer hjem.Og jeg tviler på at jeg hadde fått hun i den bhg jeg vil ha henne i,nå med en gang.
Kamomille Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 MOT! Kontantstøtten hadde sikkert vært fint hvis den faktisk gikk til den den er ment til - nemlig for at mor eller fask skal kunne være hjemme med barna sine. I dag er det ingen klausul som sier at du må være hjemme for å få KS. Undersøkelser viser deriimot at den i stor grad går til svart dagmamma. Og at staten skal bidra/oppfordre til å opprettholde et svart arbeidsmarked synes jeg er tull! Undersøkelser viser også at mange familier som burde ha sendt barna sine i barnehage heller velger KS for pengenes del. F.eks innvandrerfamilier, psykisk syke, rus- og alkoholmisbrukere. Barn av disse foreldrene burde absoslutt hatt et barnehagetilbud, men det viser seg at KS ofte er til hinder for at de får det.
Sassy. Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 For. Jeg går hjemme på dagtid med vesla. Jobber deltid kveld/helg. Så jeg slipper en del vakter akkurat fordi vi får kontantstøtta,ellers måtte jeg ha jobbet en del mer enn det jeg gjør. Når jeg er på jobb er pappaen hjemme med henne. Så for oss er kontantstøtta super :-)
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 FOR. Kontantstøtten er genial for oss som ikke lever et A4 liv. Både mannen min og jeg arbeider turnus/skift og har derfor ikke mye hjelp i barnehage, men trenger en del pass utenom dagtid. Vi mottar kontantstøtten og jeg jeg kan jobbe deltid (50%) i 2 år for å være mest mulig hjemme med jenta vår. Vi trenger barnepass 2-3 ganger i uken og bruker familie, venner og passepike. For slike som oss er kontantstøtten genial. Jeg får mulighet til å være mer med jenta mi og vi får dekket en del av barnepasset. Hadde det ikke vært for kontantstøtten så måtte jeg skiftet jobb fra en jobb jeg stortrives i.
Younameit Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 For,så lenge den blir brukt riktig. Eneste mulighet til at jeg får vært hjemme 1 år til med min lille. Hadde han gått i barnehage måtte jeg ha jobbet full tid fra han var 1 år, og det er jeg utrolig glad jeg har sluppet enda, for den tiden kommer en dag !
grå :) Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 for ks, men den burde økes og kontrolleres bedre. dessuten burde barnehagesatsene settes ned. nå er det jo håpløst å ha barnehage hvis man ikke har en skikkelig lønn selv. og for å få en skikkelig lønn så må man ha en barnehageplass (eller dagmamma, men ikke enda en til mine barn). problemet er b are å få en lønn og en plass samtidig.... her fikk ingen av barna plass og jeg har ingen jobb å gå tilbake til så har ikke noen valgmuligheter føles det som. kan jo ikke betale en evt barnehageplass og kan ikke ta en dagtidsjobb før jeg har en plass. blir gjerne hjemme med barna jeg, men overlever ikke på luft heller så blir vel å skaffe seg en kvelds eller ren helgejobb for å få endene til å møtes.
Fire småtroll Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 FOR! Jeg har begynt å spare så fort vi har planlagt graviditet, bursdagspenger, feriepenger, skattepenger og ellers det jeg har kunnet avse.. Det har gjordt at jeg kan utvide permisjonen med et halvt år (uten lønn), altså 1,5 år hjemme. Det hadde jeg ikke kunnet gjordt uten kontantstøtta, da hadde jeg bare kunnet utvide permisjonen med 3mnd på oppsparte midler. Stor forskjell på 3 og 6 mnd i den alderen...! Men i mine øyne kunne de doblet den og halvert tiden den utbetales, da kunne det kanskje gitt flere et reelt valg om å være hjemme et år ekstra. 10.000,- i mnd fra ett til to år også i barnehage hadde vært helt perfekt synes jeg! Synes ikke de kan fjerne den så lenge det ikke er full barnehagedekning.
Learning to fly Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 For, fordi da kan jeg være hjemme til barnet er tre år. Det er gode penger i en fase med huslån osv, når man også ønsker å tilbringe mest mulig tid med barnet. Sender uansett ikke ungene i b.hage før ca 3 års alderen. Synes ikke de har så mye å gjøre der før den tiden. Jeg anser meg selv for å være ett bedre alternativ, rett og slett fordi jeg er moren og har evner til å ta meg av egne barn på alle måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå