kimin Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 er eggløsingen 14 dager fra første mens dag....ex: mens 1 juli....eggløsing:14juli....er det sånn???
Ema73 - prøver 5 år (8 år) Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Det kommer an på hvor lang syklusen din er, men El er ca 12-14 dager før du venter neste EL.
På tide* gutt08-gutt11 Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Det er normalt å ha eggløsn. 12-16 dager FØR mensen. Mange har veldig ustabile sykluser med lang tid mellom mens til neste mens. Men visst du har eggløsn. så vil den normalt dukke opp 12-16 dager FØR forventet mensen samme om du har 28 dager eller 100 dager mellom en mens til en annen. Et godt tips er å finne ut sånn ca. hvor lang syklus du har, og ta eggløsn.tester. eks. Har du en syklus på 28 dager, da kan du begynne å teste fra dag 12 og til du forhåpentligvis får pos. test. Du kan bestille billige tester på billige-tester.com. Selv bruker jeg stavene derfra og er veldig fornøyd :-)
Miss Misantrop Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Som de andre damene her inne skriver er dette veldig indivituellt. Hadde det vært så skjematisk og enkelt hadde det ikke vært behov for å svi av x antall eggløsningstester. En eggløsning telles altid fra første menstrasjonsdag, ikke siste. Nå tar du vekk dagen for første mens og eggløsningsdagen. Da har du lutealfasen. Dvs antall dager fra eggløsning til det gulelegmet slutter å produsere et hormon som da fremkaller menstrasjons blødning. Denne fasen er for de fleste kvinner forskjellig, men den enkelte kvinne skal ha liten variasjon (pluss, minus en dag ca.) Hvis hun da ikke, sånn som meg har klusset med for mange hormoner. Det er da altså tiden før eggløsning som er mest varierende for en og samme kvinne. Det å finne eggløsning kan være kinkig. Tester viser LH stigning, men vi har alltid LH i blodet og noen har mer enn andre og de kan da slå ut falskt. Andre har selv ved eggløsning for lite LH stigning til at det kan slå ut. For å kartlegge kan det være lurt å kjøpe billigtester å teste to ganger for dagen hele syklusen den første måneden. Temperatur testing fungerer også godt, men det krever masser av disiplin da du må opp til samme tid hver morgen for å teste. Man kan ha blødning uten eggløsning også, da kalles det ikke menstrasjon og det er da en anovulatorisk fase. Dette kjenne tegnes ofte av en lang syklus.
På tide* gutt08-gutt11 Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 Glemte å si at jeg rekner første mensdag som dag 1 i syklusen. Har eggløsn. på dag 18-20 (varierer litt) og får mens ca. 12-14 dager etter pos. eggløsn.test. Ser også at jeg får mer slim/utflod (kalt eggløsn.slim)
Ema73 - prøver 5 år (8 år) Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Mente selvsagt før neste mensen :-)
liten_en Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 Jeg har alltid hatt en syklus på 28dager siden jeg var 12år. Men de tre siste årene jeg har testet når EL er, og den varierer mellom alt fra dag 11, til dag 17. men alikevel har jeg ALLTID 28dagers syklus. Rare greier, men stol ikke på det gjennomsnittet er. Råder deg til å teste. Det er beste måte å finne når den faktiske EL er, eller... ha sex annenhver/hver dag fra feks dag 9 til dag 17. Lykke til ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå