Gå til innhold

En kort oversikt fra en alenemor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utbetalt før:

8500 (OS + småbarnstillegg etter skatt)

1400 (bidrag)

1900 (barnetrygd)

Inn: 11800.

Utgifter før:

4500 (kom ikke inn på boligmarkedet)

1000 (strøm)

1200 (billån)

1000 (telefon)

1000 (div abn, medlemskont, H&M, tannlege, lege, ol)

1000 (forsikring, årsavgift)

Ut: 9700, diff: 2100 til mat, fornøyelse, bensin, klær, husholdning.

Utbetalt nå:

22.000 (ca, variabelt)

2870 (Stønad til barnetilsyn)

1400 (bidrag)

1900 (barnetrygd)

Inn: 28170

Utgifter nå:

2300 (barnehage)

2500 (døgnmamma)

3000 (huslån, jippi!)

2000 (billån, ny bil)

800 (studielån)

1000 (strøm)

800 (forsikring, årsavgift)

1000 (småregninger, abn, medlemskont)

1000 (telefon, internett)

Ut: 14400. Diff: 13.770 til mat, fornøyelse, bensin, klær, husholdning.

Kan noen nå være så vennlig å forklare for meg hvordan i huleste heiteste det skal kunne lønne seg å gå hjemme med barn, fremfor å jobbe???? Ser (noen!!!) samboende/gifte mødre er så inni granskauen sjalu på enslige mødre og fedre som etter sigende bare "får og får". Dersom de hadde gidda å lette på rævva og få seg en jobb hadde de jo faktisk kommet langt bedre ut av det enn om de på papiret flytter fra far for å øke sin økonomiske status. Nei regn over det en gang til, bruk gjerne mitt eksempel som mal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg jobber deltid så jeg mottar redusert OS. Det lønner seg. Systemet er lagt opp slik at det skal lønne seg å jobbe, jeg gidder ikke sitte på rævva hele tiden men synes det er deilig å ha litt tid til lille når jeg har fri. :)

Skrevet

Jeg ser hva du mener,og jeg er ikke en de som tror aleneforeldre får så mye penger..

Jeg lurte egentlig mest på hva en døgnmamma er?Jobber du turnus,og har en hjemme hos deg som passer barnet?

Skrevet

Er pendler, 45-60 timer borte (2-3 døgn), så da må jeg ha døgnmamma til Guttongen ja. Varierer litt om de er her, eller han borte. Om mamma har han er han hos henne, om andre passer er de her hos oss.

Skrevet

Det kommer jo heeeeeeelt ann på hvaslags lønn man har det!

dersom man tjener 500 000 i året, så lønner det seg ikke å leve på stønader. Men dersom du f.eks jobber deltid eller er i lavtlønnsyrker, så er OS i mange tilfeller større enn lønna!!!!!

Jeg har 8 års utdannelse, men har absolutt ikke utbetalt 22.000 i måneden:( Skulle deriomot gjerne hatt det..........

I tillegg til OS får mange alenemådre også bidrag fra far, stønad til barnetilsyn, utdanningsstønad, reisestønad til utdanninsstedet, stipend fra lånekassen, forsørgerbidrag fra lånekassen osv. osv osv osv...Så ditt regnestykker kan ikke overføres til andre direkte. Noen kommer veldig godt ut av å jobbe, mens andre har mer å rutte med når de går på stønad!

Skrevet

Må få si meg uenig der. Det er heldigvis ikke mange jobber der ute hvor man tjener under 10000 i mnd på 100% ansettelse. Dersom man derimot har en så dårlig betalt jobb så må man revurdere arbeidsforholdet.

Jeg hadde null utdannelse, brukte et år på skolebenken og endte dermed opp med en markant økning i inntekt. Men disse flotte stipendordningene er faktisk lån, man tjener for godt når man har OS til å få stipent, tror stipenddelen var på 147 kr i mnd, resten lån (fullt lån), og det må betales tilbake.

Hvordan man kommer ut av det avhenger av innsatsen. Jeg vil jobbe, dermed får jeg også bedre råd enn om jeg ikke hadde ønsket å jobbe. Men helt klart: dersom man ikke ønsker å være i jobb er det absolutt lønnsomt å være alenemor fremfor å være samboende.

Skrevet

Jøss HI, betaler du full bhg pris når du er alenemamma? Merkelig..

Skrevet

ja, forsøk å få en 100% jobb i helsevesenet..........

Svært mange sykepleiere og ikke minst hjelpepleiere får ikke 100% stilling om de aldri så mye vil. det får du gjerne heller ikke som f.esk renholder eller kassadame på rema!

Her i kommunen har de akkurat lyst ut en haug med stilliger som hjelpepleiere. Den minste stillingen var på 7,2% og den største var på 41%........

Vi ser mange eksempler på alenemødre som VELGER å ta ett eller to år ulønnet permisjon for å leve på KS. DVS de har jobb, men tjener dårligere på det enn å gå hjemme på stønad!

Skrevet

Ja, det må vell alle. Men jeg får full stønad til barnetilsyn (ca 50% av tilsynsutgiftene mine).

Skrevet

Ja så ikke skriv at du betaler full pris da. Er det andre glipper i summene dine også kanskje?

Skrevet

Skrev jeg at jeg IKKE mottok stønad til barnetilsyn???

Jeg gjenntar gjerne: jeg betaler kr 4800 i barnetilsyn, og mottar 2870 i stønad til barnetilsyn. Hva var vanskelig å forstå med det? Og jo, jeg betaler FULL pris, men får stønad som kompensasjon.

Noe mer du lurte på?

Skrevet

Jeg ser poenget ditt, og min hensikt er på ingen måte å disse de som benytter seg av muligheten til å gå hjemme et ekstra år når man alikevel får OS. Innlegget var myntet på disse wannabe-alenemødrene som ser det som inntektsbringende å gå fra barnefaren på papiret, for å øke sin økonomiske status, fremfor å gjøre en innsats for å få seg et ærlig arbeide.

Skrevet

men dersom du ikke ØNSKER å jobbe, så er faktisk summen du får utbetalt i stønad ganske høy!

Kanskje ikke fett i forhold til å få seg en godt betalt jobb, men aboslutt høy iforhold til ingenting!

Skrevet

Det er ikke mange som ikke ønsker å jobbe da, og hvis du har bevis for noe annet må du gjerne vise til en link om det. De færreste sitter hjemme med ungene kun for å spare opp penger de stjeler fra dere andres pengebok. Og er du i tvil om det kan du jo spørre inne på aleneforeldredebatten om hvor mange som har tenkt til å sitte på ræv og gjøre ingenting mens pengene tikker inn på konto.

Skrevet

hihi!

Jeg vet nok mer om dette enn du aner!

Det finnes utrolig mange i dette landet som VELGER å ikke jobbe - nettopp pga at stønadene er så gode.

Jeg sitter i samtale med mange av disse (både alenemødre, ungdommer, mennesker med ulike "vondter" osv osv) hver eneste dag og prøver å motivere de til å gå ut i arbeidslivet:)

Jeg synes det er FLOTT at vi har et godt sikkerhetsnett i from av velferdsgover i samfunnet. Desverre er det så altfor mange som velger å leve på stønader og som ikke ønsker/gidder/orker å skape sin egen velferd.

det er 44 273 arbeidsledige i landet

det er 329 932 uføre i dette landet

I 2006 var det mer enn 26 000 som fikk stønader som enslig

Kunne gjerne gitt deg mer tall:)

Skrevet

ulike vondter... seriøst uttrykk altså, glad jeg ikke har noen vondter da. Og det at 26 000 mottar stønad er ikke det samme som at de ikke jobber, studerer eller er i permisjon/arbeidssøker. Så selv om du må sitte å høre om de vondtene til disse folka er ikke det ensbetydig med at mange velger å sitte på ræv.

Skrevet

Jeg hadde det FETT som aleinemor!! Med jobb og overgangsstønad hadde jeg ca 18000,- + bidrag+stønad+kontantstøtte+ 66%dekt dagmamma+småbarnstillegg....Hadde detsupert jeg ;0)

Men skjønner ikke poenget med de som skal pese på aleinemødre- jeg tok bare det jeg hadde krav på, hvorofr i all verden skulle jeg ikke det. Men mange aleinemødre sliter, feks pga jobbsituasjon el lån.

Skrevet

Ja nettopp, så lenge man jobber kan man ha det fett ja! Er jo akkurat det jeg har nå, men da, når jeg kun hadde OS som inntekt var det ikke mye å skryte av. Men de som mener alenemødre har det så innmari fett tenker ikke på de som jobber, men de som kun mottar OS. Og da har man det faktisk ikke fett. Om man lever veldig nøkternt, ikke har lån, ikke er avhengig av bil, ikke trenger barnehage, ikke bruker telefon spesiellt mye osv vil man kunne komme ok ut av det. Men å påstå at man får mer inn enn når man jobber er jo rett og slett bull.

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke hva du mener... Om jeg hadde sluttet i jobben min, hadde jeg jo tjent det samme uansett- da hade jo lønna blitt gjort om til OS...Hva er taket på OS på idag- vet du det (bare lurer), 18-20 000,- en plass?

Skrevet

Altså, om du bare mottar OS kan du kun få litt over 9000 utbetalt i OS-penger. Det er max OS!! Systemet er lagt opp slik at det skal lønne seg å jobbe litt ved siden av!!! 18-20 000 er du gæærn eller? hahahahahah.

Skrevet

Florry; Os er på 10300 i mnd før skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...