Gå til innhold

min sønn på 11 mnd får saft

Anbefalte innlegg

Skrevet

han får en tute kopp med saft hver dag. fun saft... den er jo uten sukker. han drikker og syns det er kjempe godt. han får også vann og litt vanlig melk til frokost....

er jeg dum som gir han saft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ene og alene ditt valg om du ønsker å gi barnet ditt saft eller ikke. Men barn på 11 mnd skal ikke ha kunstig søtet mat og drikke, så du bør velge saft som har redusert sukkerinnhold og ikke tilsatt kunstig søtning. De anbefaler jo heller ikke vanlig melk til barn før de er minst ett år... Men det går nok bra, vi har jo overlevd, mye de ikke visste da vi var små ;o)

Skrevet

Denne tråden kommer til å utvikle seg til en lang og heftig debatt, her i hønsegården!

Skrevet

jeg som trodde fun var bra.. da får jeg bytte :) takk for tipset :) jeg snakket med helsestasjonen om melka og de sa jeg kunne gi han en liten kopp nå som han blei 11 mnd... han er ikke veldig fan hehe

Skrevet

Nei, det synes ikke jeg iallefall. Sønnen min fikk også saft, jeg fikk i han mer væske da. Han nektet nesten å drikke vann, så da fikk han svak saft. Bedre det enn at han skulle bli dehydrert.

Idag er han 8 år og han har da overhodet ikke tatt noe skade av det.

Men det er sikkert noen dømmende mennesker der ute, som skal gjøre absolutt alt korrekt, som mener det er feil å gi barn saft...

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra helsestasjonen at jeg kunne gi sønnen min vanlig melk fra han var 9 mnd. Han ville ikke ha erstatning...

Hvorfor skal ikke barn under 1 år ha vanlig melk?

Skrevet

De skal ikke ha melk grunnet mulighet for allergi og fordi det kan hemme opptak av jern i kroppen...

Skrevet

Hva skal man gi de da, når det ikke er mer morsmelk igjen og de brekker seg av erstatning? Bare vann? Kan de ikke få yoghurt heller?

Skrevet

Og opphører muligheten for å få allergi av vanlig melk, idet de fyller 1 år?

Skrevet

jeg fikk lov til å begynne å gi sønnen min yoghurt når han var 9 mnd... for han sluttet med morsmelk når han var 7 mnd og erstatning var ikke så godt.

Skrevet

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor det er greit å gi en 1 åring melk, men ikke en på 9 mnd. Hvis de kan få allergi av det når de er under året, så kan de vel få det når de er over året også...?

Skrevet

Jeg kommer til å gi både melk og fisk før barnet fyller et år. Tror det utvikler mer allergi å ikke gi de dette. Immunforsvaret utvikles jo i den alderen. Gav min første begge deler før fylte ett år, og han har null allergi. Mener man bør introdusere det før fylte ett år, og se om de tåler det.

Forskere har faktisk begynt å tenke i samme baner.

Skrevet

Jeg har hørt at fettstoffene som er i h-melk er veldig bra for utviklingen av hjernen til små barn. Dette har det også blitt forsket på.

Skrevet

Ditt valg, men vil jo si at det er mange rare stoffer i fun saft selv om den er uten sukker.....

Skrevet

Det har med å gjøre at magen ikke er helt utviklet og moden ennå!!!!!!!!!

Skrevet

Og vips, idet de fyller 1 år så er magen ferdig utviklet? Det må da være inviduelt det? Kanskje noen ikke har moden mage før de er 14 mnd? Synes grensa på 1 år blir for dum.

Og så mye hysteri rundt dette med allergi, tror barna har lettere for å få allergi hvis de blir overbeskyttet mot alt mulig.

Skrevet

det er ikke lurt å gi saft med kunstig søtstoff til barn under 3 år. Det er visst et stoff som heter aspartam som er veldi kreftframkallende.

Skrevet

Ja, simsalabim så er magen fiks ferdig!!!

Det er nok individuelt, de har vel satt en grense på 1 år for å være helt sikre ;-)

Skrevet

dette med smak er noe vi voksne og store barn kan si noe om. Ett barn under 1-2 år har enorme smaksløker og de synes faktisk at vann smaker mye. Har en svigermor som syntes synd på mine barn som fikk vann og ikke cola fordi det smakte så mye bedre. Farvel til sunne og sterke tenner sier nå jeg. Begge mine har fått vann fra 6-7 mnd alder når de har vært tørste - i tillegg til amming. Når man ønsker å gi de annet, feks melk og yoghurt er det trygt å spørre på kontrollene. Sikkert veldig individuelt ja. Mener å ha hørt at melk før 8-12 mnd er veldig sterk kost for en babymage. Hold barna unna søtsaker så lenge som mulig, fantastisk mye god frukt..

Skrevet

Vi fikk melk RETT FRA BONDEGÅRDEN, altså da snakker du minst 4% fett(tror jeg) og jeg har VELDIG fine tenner og har ikke allergi mot melk eller noe. OMG DET ER RART DET BLE NOE AV MEG:P

man kan jo lage veldig tynn saft da, vet personlig ikke om det er farlig!

Skrevet

gir sønnen min eplejucie blanda med vann,han elsker det,og det er jo ikke sukker i og ikke så usunt heller.. spurte på helsestasjonen fordi sønnen min ikke er noe veldig glad i vann..

Skrevet

men å gi juice i mengder er heller ikke bra, i hvert fall ikke smådrikking. Juice, selv om det er vannet ut, er sur drikke og tærer veldig på emaljen til tennene eller de anlegg som skal bli til tenner. Så jeg ville vært forsiktig med å gi juice som tørstedrikke. Hva er galt med vann foresten? Unger tror jeg godtar det meste, men det har veldig mye å si hvilket kroppsspråk og signal vi voksne gir. Dersom vi tydelig viser at vi syns vann er kjedelig drikke, så vil fort denne oppfatningen adopteres av barnet også. Dersom vi venner barnet til at vann er den beste tørstedrikk, så vil det heller ikke tenke på det som unaturlig. Begge mine barn har vært vant til vann fra 6-7 mndr.alder, og etter at de ble større er de vant til at vannflaske følger naturlig med hjemmelaget nistemat, uansett hvor vi drar hen.

Skrevet

Som nevnt flere ganger tidligere i denne tråden, så bør du nok gi ham saft med redusert sukkerinnhold enn saft med kunstig søtningsstoffer. Angående melk så er det riktig som en nevner her at det først og fremst kan hemme opptaket av jern, men så visst meg fortalt av diverse leger, så er det først og fremst et problem hvis ungen ikke får i seg nok næring. Ergo; er ungen god og rundt og spiser godt, så er det ikke noe problem.

Et annet poeng i forhold til melk, så kan det være en kraftig overgang fra brystmelk til kumelk, mens overgangen fra morsmelksserstatning til kulmelk ikke er fullt så stor. Det vil si at de ungene som går fra brystmelk til kumelk kan få litt fordøyelsesproblemer, men det merker man relativt fort

I forhold til yoghurt, så fikk jeg beskjed om å gi min førstefødte yoghurt allerede da han var tre mnd. ( 3 teskjeer ) på grunn av stadige antibiotikakurer, så det kan ikke være så ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...