Gå til innhold

så lei (samme som småtroll 2-3)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 som bruker bleie enda og finnes ikke interessert i å gå på do eller potte. Men det som er mest irriterende er at når han bæsjer, så sier han ikke ifra! Og hvis vi spør sier han alltid nei og prøver å gjemme seg. Blir vi strenge i stemmen og spør han igjen ler han oss i ansiktet og nekter for å ha bæsja (enda vi vet han har det)

Han er riktignopk blitt storebror for snart tre mnd siden, men han er ikke så veldig sjalu og får mye oppmerksomhet, mer enn lillebror.

Noen som har tips til hvordan vi kan få han til å slutte å lyve? For det er det vi har sagt til han at han gjør, han lyver når han nekter for å ha bæsja, men det er visst bare gøy for han.

Evnt hva kan vi gjøre for å få han tørr?

Har prøvd å ha han ute uten bleie, men da må det være vær til det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt på straks 4 år som slutta m bleie først i vinter når han var over 3 1/2 år. Han er en aktiv liten kar som har temperament og hatt diverse trassrunder med han. Når det gjelder å slutte m bleie, ble jeg ordentlig lei, siden tia drøyde og gikk og han ikke viste tegn til interesse for å slutte. Pedagogene i barnehagen rådet meg til overhodet ikke mase om å gå på do. Det kommer av seg selv, og ja, det gjorde det. Plutselig en dag ville han ikke ha bleie. Noen uhell ble det i starten, og det gikk faktisk endel uker før han ville bæsje på do og ville ha bleie når han skulle bæsje. Helt ærlig syns jeg ikke dere skal lage noe nummer ut av at han sier han ikke har bæsja. De syns det er morsommere å leke enn å bli skiftet på, og unger sier nå nei og ja litt om hverandre. Jo mer oppmerksomhet han får rundt tema, jo mindre villig vil han være slik jeg ser det iallefall. De er tross alt i trassalder også. Selvsagt skal unger ha grenser og lyve er jo en uting, men jeg ville kanskje sett litt mellom fingrene iom at han er i en prosess m å lære seg å gå på do. Lykke til ! (Dette ble jo forferdelig langt.... :-)

Skrevet

veldig enig med piczo. Ikke mas, så går det ofte mye bedre

Skrevet

Hei.

Vi hadde akkurat på samme måte med sønnen vår på 3, han gjemte seg bort når han skulle gjøre stort. Og da vi kjente at det luktet så svarte han også benektende på at han hadde bæsjet, selv om at vi skjønte at han hadde det. Men jeg tror han ikke ville vedgå det fordi han ikke ville bytte bleie, og etter hvert fordi han var skamfull. Stakkars de er bare 3 år, og jeg tror det er lett å plutselig se på dem som veldig store med det samme de blir storesøsken. Sønnen vår ble storebror da han var ca 2 1/2 år. Det er ikke sikker dere ser det, men det kan hende at sønnen deres er sjalu alikevel. Det er iallfall veldig vanlig at større søsken vil være litt mindre enn det de er med det samme de får søsken, og kanskje dette er tillfellet? Jeg har hørt at det kan være vanskeligere å få større søsken tørre akkurat denne tiden på grunn av dette.

Men jeg tror ikke han bevisst lyger, og han mener iallefall ikke noe vondt med det. Dersom dere tar det med ro så tenker jeg at det ordner seg etter hvert jeg, det gjorde det iallefall med sønnen vår på 3 år.....

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...