Gå til innhold

Til dere som snakker om "alle" pengene vi alenemødre mottar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg få spørre om det er mange av dere som sender barnetrygden i retur? Ellerom dere ikke tok imot stipend når dere gikk på skolen? Eller om dere sender kontantstøtta i retur fordi mannen jobber og dere klarer dere uten den???

Tenkte siden dere synes vi alenemødre "snylter" så fælt, så kunne det jo vært intr å høre om dere andre noen gang har "sendt tilbake" noen penger dere har krav på....?? For hvis dere tar imot det dere får, hva er da galt med at vi gjør det?

Bare lurer altså ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var aleine mor med sønnen min fram til han var fire år....

på den tiden fikk vi inn på det meste tilsammen såvidt 13000 i mnden

og jeg klarte meg utmerket på det!

fikk utbetalinger 3-4 ganger i mnden, var aldri tom for penger...

så jeg gikk rundt som en annen slabbedask, sendte sønnen i barnehagen og gjorde ingenting selv,

og i tillegg til å få servert penger hver mnde så skattet jeg av det også OG fikk penger tilbake hver vår på skatten!

nå skal det sies at jeg sleit voldsomt med en tung langvarig depresjon, så jeg hadde ikke krefter til å ta meg sammen og få meg selv ut ijobb på den tiden..

men godt hadde jeg det helt klart i det daglige.. manglet aldri noe

Skrevet

hva er poenget dit dama?

Skrevet

poenget mitt er, som vi aleinemødre snakket om på den tiden også, at det var lagt opp til at det var lettere å være aleine og få støtte enn det var å være sammen med barnefar og ha dårlig råd....

jeg tok i mot pengene fordi jeg trengte de, men jeg syntes hele greia var fryktelig bakvent og feil...

det er ikke helt uvanlig at par som fungerer bra sammen flytter fra hverandre fordi de har dårlig råd, slik at en av de kan få støtte som enslig...

noe burde bli gjort med hele ordningen..

man burde sett på hva slags støtte man kan gi til de unge foreldre som er sammen og som sliter med å få økonomien til å gå rundt og man burde se på hva man kan gjøre for å hjelpe de som er aleine...

jeg følte i veldig stor grad at overgangsstønaden fungerte nesten på samme måte som sosialstønad...

bortsett fra at ingen ser skeivt på deg fordi du søker om det...

Skrevet

ingen ser skeivt på deg fordi du søker på overgansstønad?? er det første gangen du er her inne eller?

når det er sakt så er det mye som burde vært gjort med mange støtteordninger. som foreksempel barnetrygden. det er jo helt sykt at familier med så god råd at de kan spare barnetrygden til barna blir voksene får dette.

det burde heller gå til familier som har det vanskelig.

du er klar over at de som får OS alene har intekt under EUs fatidomsgrense?

jeg greier meg helt fint (har permisjon m lønn nå)

kommer til og greie meg helt fint til høsten også da skal jeg studere og ha OS og jobbe anden vær lørdag når småen er hos pappa. ut over det har jeg ikke murlighet til og jobbe.

men jeg har ikke dårlig samvitighet fordi jeg greier meg ok.

hvorfor skal man måtte ha dårlig råd bare fordi at ellers blir naboen sjalu?

det går nemlig ikke på viljen til og jobbe men murligheten til og jobbe. par har murlighet til og jobbe.

Skrevet

Jeg sier som i det andre innlegget - jeg kunne med glede byttet vekk de pengene for at vesla skulle ha hatt en pappa som elsket å ta del i livet hennes. Neste gang dere snakker nedlatende om oss alenemødre, ta en titt bort på mannen deres som sitter å smiler og ler sammen med barnet. Og vær jævlig takknemlig for det livet dere har fått!

Skrevet

jeg har da vel ikke snakker nedlatende om dere alenemødre......

jeg snakker av egenerfaring...

som alenemor...

Skrevet

Dama, det var ikke siktet til deg! =) Beklager om du tolket det slik!

Skrevet

Jeg finner hele diskusjonen både latterlig og nedlatende. De aller, aller fleste vil være helt enig i at aleneforeldre skal få støtte. Tror også at de aller fleste vet at 14 000 i mnd ikke er mye å leve på når du forsørger et barn. Bare husleie for de som bor i storby er jo ofte på 7-8 tusen hvis du bor trangt...

De som missunner aleneforeldrene for disse pengene som etter min mening er et minstekrav bør realitetsjekke seg selv.

All honør til dere som klarer dere alene! Mange har det nok tøft og da tenker jeg ikke bare på økonomien.

Jeg er ikke alene, vi er to som deler på utgifter og ansvar, jeg står ikke alene og ville aldri drømme om å ønske meg en alenemor tilværelse for 14 000 i mnd!

Ikke at det betyr så mye, men jeg kjenner INGEN som ser ned på de som er alene eller skulle ønske de var det selv for å motta disse pengene.

Skulle jeg bli alene måtte jeg selge hjemmet til barna mine og leid en leilighet, selv om jeg jobber og tjener mer en 14 000 i mnd.

Grrr så sint jeg ble nå!

Skrevet

Nå svarte jeg jo egentlig ikke på innlegget ditt da.... Ville bare gi min støtte. Er veldig enig med deg!

Skrevet

liten dytt....Har blitt mye alenemor pes her inne id et siste,kanskje noe å tenke over...

Skrevet

Jeg sier det igjen; Jeg levde fett som aleinemor og var selvfølgelig glad for det... Men hvor mye støtte man får kommer jo endel an på hvor gamle barna er feks. Aleinemødre kan ikke dras over samme kam, de er like forskjellige som alle andre grupper her i samfunnet.

Skrevet

Bra skrevet av philipa!!

Jeg kjenner heller ingen med disse holdningene, det er bare her inne jeg støter på slikt.

Så sier som jeg skrev i den andre tråden om dette, det virker en smule ressurssvakt på meg å misunne andre den inntenkten de har.

Om en med omsoregen alene for et barn har 13 eller 14 000 i mnd, får jo det aldri blitt fett!

Skrevet

er dere klar over at alenforeldre oftere har barnasine i barnehage en ikke aleneforeldre??

http://www.alenemedbarn.no/statistikkbarnh.htm

viste du at det er 270000 barn under 18 år har foreldre som ikke bor sammen. I 2005 opplevde 11 600 barn at foreldrene skilte seg, ifølge Statistisk sentralbyr?

og 26 000 av alenforeldrene får overgansstønad?

mange av disse er hjemme med små barn under 1 år og/eller studerer.

http://www.alenemedbarn.no/statistikk.htm

så hvor mange % kan egentlig gå hjemme og ikke gjøre noen ting??

Skrevet

ja, dere storsnyltere...;)

Så sant man er aleneforsørger, så mener jeg at man fortjener hver en krone man får:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...