Gå til innhold

Hva kan ettåringen si?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente på snart 13 mnd sier:

 

Mamma

Dædæ (pappa)

Hei

Hadet

Nam

Æsj

Ja

Næ (nei)

 

og et par-tre dyrelyder... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han (14,5 mnd) sier (som jeg forstår):

 

Borte

Titt-tei

Bø!!!

Nei

Ja

Mamma

Pappa

Der

Se

 

Ellers skravler han hele dagen lang, men blir mye babling : )

 

Skrevet

 

Mamma

Pappa (kan si, men synes det er enklere å kalle pappa for mamma om dagen..)

Dja (som navn på hunden vår)

Vov-vov

Banan

Nam

Ja

Nei

Gakk-gakk

Takk

Gdag-gdag (hermer etter fulgen til dagmamman)

Tikj (tiss)

Basch (bæsj)

Ko-ko (sko)

Ka-ka (boka)

Bæje (bleie)

Ffff (blomst - kommer av lyden når man blåser på avblomstret løvetann)

Ne-ne (nese)

Aua/au-au

Auve (øye)

Baam (bamse)

 

 

 

 

 

Skrevet

 

..ja..nå er han snart 1 1/2 år da.. ;)

Skrevet

Humlegutt er 15 mnd og kan si:

 

Der

Pappa

Mamma

Eple

Banan

Bæl = jordbær

Ja ja

Næ = nei

Pille = spille

Ball

Nam

Voff

 

+ noen flere som jeg ikke kommer på i farten :o)

Skrevet

Glemte at hun kan si "se" og "dess" som betyr huske (eller "desse", som vi sier). :-)

Skrevet

han kan si:

 

hade

hade bra- ha ba sier han vel egentlig

ja- sier han hele tida om jeg spør om noe

bada

bamse- babe er vel det han sier

vovv vovv

se- peker og sier se hele tida...

der

mamma

pappa

og noen ord til som jeg ikke husker i farten:) det går raskt fremover nå merker jeg...kjekt! også snakker han hele dagen på sitt språk som jeg ikke forstår så mye av:)

 

Skrevet

bø og nam nam er jo også velbrukte ord fra munnen hans...så de må jeg jo huske å skrive ned:)

Skrevet

han er snart 14 mnd da, og vom vom- billyd er også et velbrukt ord...

Skrevet

Han er jo snart 16 mnd, men jeg ramser opp det jeg husker likevel:-)

 

mamma

pappa

pip pip

tante

lars

elias (eias)

mormor (mommo)

der

mer

nei

ja

grøt (gøøøt)

bade

båt (bååå)

bil

melk (mejk)

nam

hei

kjeks (sæss)

takk

tutt

lys (lysj)

pupp

tiss (tsss)

dusj (duss)

boble (bobe)

pluss lydene til hund, katt, hest, ku, gris...

 

Han lærer nye ord hver dag nå, og spør jeg om han kan si f.eks storebror, så prøver han å herme. Morsom tid:-)

 

Han satte sammen to ord i dag, da var mamma stolt:-)

Skrevet

Skal vi se hva jeg husker her da :-) Snuppa er akkurat bikket 19 mnd og sier:

 

-mamma

-pappa

-Nei

-Ja

-Jo

-Terje

-Ole

-Bø

-Hest

-Katte

-Bade

-Hund

-Hade

-Ha det bra

-Hei

-Hallo (og hvis ikke respons- HALLLOOOOOO)

-Komme

-Klatre

-Sitte

-Der

-Se

-Her

-Tisse

-Æsj(bæsj)

-Mjau

-Voff

-Mø

-Bæ (synger bæ bæ bæ til bæ bæ lille lam)

-Vilma(en hund)

-Sko

-Tante

-Setter sammen 2 og 3 ord ("pappa sitte her"- og viser hvor hun ønsker at han skal sitte osv)

-Svarer adekvat på nesten alt vi spør om, eller gjør det hun får beskjed om

++++ blir for mange å skrive her, orker ikke ramse opp kommer stadig noe nytt

Skrevet

Glemte jo det viktigste ordet av alle...

-Takk (eller takk takk som det ofte er)

-Bø

-Au

-Fy

-Og så teller hun til 20 (får inhalasjoner av astma med hver dag og da teller vi pust og har gjort det siden hun var 5 mnd)

-Hoppe

 

Nei,nå er det nok :-) Skulle jo bare skrive takk :-)

Skrevet

Så flinke deres småtroll er da :-)

Snuppa mi blei 1 år 8 juli og skravler stort sett hele tiden og krever å bli svart. Men det er ikke så mye vi forstår av det hun sier. De eneste ordene vi klart kan si at hun bruker er:

- der

- mamma

- pappa

- se

- takk takk

- bø

- hei

- mjau

Skrevet

Hjelp, datteren min er 14 mnd og sier bare

nam

hei

goa (skoa)

 

Jeg prøver å snakke tydelig og terpe på noen ord, men da sier hun bare goa, uansett. Hun klappet i hendene og viste hvor stor hun var tidligere, men det har hun sluttet med igjen.. Utviklingen skal da ikke gå bakover igjen..?

 

Hva er det jeg gjør galt?

Skrevet

Hun er 15.5 mnd, og kan si dette nå:

 

mamma

pappa

mommo

fafa

tate (tante)

vov vov

sara

melk

eple

drue

brød

bibi (baby)

pipip

hest

gokka (dukke)

potta

do

tiss

bæsj

æsj

mat

smør

gybge

ball

bad

va (vann)

skoooo

tott (fot)

bok

drikke

tørst

juice

bamse

der

ja

nei

nese

øye

øre

nuss

borte

tittit

tulle (natalie)

nam

 

 

Ja det har bare eksplodert på den fronten den siste tiden, lærer seg nesten nye ord hver dag :)

har begynt å sette sammen ord litt smått også, tulle bade, mamma tisse do o.l.

 

 

Til deg anonym over her, tuppa her sa ganske lite veldig lenge, jeg var faktisk litt bekymret for at hun snakket så lite. Men plutselig så kom det maaaange ord :)

Skrevet

Hehe.. Du gjør nok ingenting galt! :-) Jenta mi pleide å klappe i hendene og vise hvor stor hun var, men har nå så godt som sluttet med det. Jeg tror rett og slett hun syns den slags er kjedelig nå! :-)

 

Mamma sa forresten at jeg omtrent ikke sa et eneste ord før jeg var 2 år gammel - og da fosset alt ut av meg. Så ungen kan nok mange ord, men det er ikke alle som er så snakkesalige like tidlig. :-)

Skrevet

min ble 15 mnd i går.. han sier:

 

mamma

pappa

pus

vov-vov

Lius (kaller hunden vår for det)

hesse (hest)

møø

datt

se

datto (traktor)

momo (mormor)

tate (tante)

der

gakk gakk

namm

æsj

mjau

hei

se der

mæ (melk)

mæ-mæ-mæ (mer)

hø (hør)

tutta (sutt)

aaaa (når han gir klem)

 

 

nå kommer jeg ikke på mere.. men er tydelig han kan maange ord.. nesten uansett hva vi spør om han kan finne, så peker han på den:o)

 

der er såå morro i denne alderen:o)

Skrevet

Oii, mange ord deres unger kan si. Snuppi er 14mnd i morgen og sier:

-mamma

-pappa

-se

-det

-pus

-Hei/ heia

-nam

-æsj

-aaaaa(når hun gir klem)

Og en masse babbel som jeg ikke forstår enda... : )

Skrevet

Ta det bare med ro du anonym over her, når slike tråder kommer dukker det opp den ene ungen mer eksepsjonell enn den andre.. Merkelig hvordan barna til nesten alle dib'ere er laaangt over gjennomsnittet for sin alder, er nok mange som skryter på seg litt her.

 

En på 15 mnd med et ordforråd på nesten 50 ord er meget usannsynlig.. Husker en slik tråd for en tid tilbake hvor alle skulle overgå hverandre, tilslutt hadde vi damer her som påsto at deres halvannet til 2 år gamle barn kunne 300 ord!!

 

Hehee, må nok ta mye av dette skrytet med en stooooor klype salt ;op

Skrevet

anonym! Jeg vil faktisk tørre å påstå at de som skriver at barna kan så mye, virkelig kan det!

At et barn på 15mnd kan si så mye, er ikke usansynlig!

 

Grunnen til at barna her inne "kan så mye" er at når det dukker opp en tråd der du stolt kan fortelle hva barna kan, så benytter de selvfølgelig sjangsen!

Er det noe en kan være mer stolt enn av våre dyrebare små?

 

Jeg skryter med glede over min gutt når sjangsen benytter seg:o)

Alle skal få se hvor flink min nyydelige skatt er:o)

Skrevet

I all verden da anonym, hvorfor skulle vi gidde å lyve? Virker ikke som om du kan så veldig mye om hva som er normalt eller ikke heller, da vi var på 15 mnds kontollen sa nemlig jm at snuppa vår var helt normal på snakkefronten, mellom 15 og 60 ord er visst normalen, men her, som med alt annet er det også variasjoner! Hun hadde vært borti en på15 mnd som kunne over 100 ord også uten å være noe geni hehe.. Så JO, min tuppe på 15.5 mnd har et ordforåd på mer en 50 ord, og NEI jeg lyver ikke når jeg sier det.

Skrevet

datteren min på 14 mnd har også lært seg sinnsykt mange ord de siste ukene... hun lærer nye ord hele tiden no... alle sies ikke helt klart men man hører hva ordet er.

 

hei

nei

mamma

pappa

pus

vov

gris

båt

bil

tipp

gakk gakk (vært mye å matet endene i det siste)

fot

nese

munn

øye

mommo

tante

moffa

melk

juice

tittei

der

henne ( bergensk for hvor)

suss

kos

bamse

dukke

bade

mer

komme

(grise lyd når jeg spørr hva den sier)

hest

bok

blomst

hatt

mat

 

hmmm... kommer ikke på flere no...

Skrevet

Celine på 14 mnd sier :

 

Mamma

Pappa

Pus

My

Hest

Vovvov

Nei

Æsj

Bæsje

Bade

Drikke

Mat

Hei

Hadet

Mommo

Natta

Bake kake

Takk takk

Nam nam

Tesse (therese)

Ba (banan)

 

Skrevet

fafa (farfar)

Tittit

Bil

Ost

Ku

Ole (ole brum)

Nasse (nasse nøff)

Se

Der

 

 

 

Skrevet

Men det er snodig hvordan 90% av dib barna er helt i 10% toppen av normalen for aldersgruppen. Sier seg selv at det regnestykket ikke går opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...