♥Prinzessin♥ Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Min jente på snart 13 mnd sier: Mamma Dædæ (pappa) Hei Hadet Nam Æsj Ja Næ (nei) og et par-tre dyrelyder... :-)
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Han (14,5 mnd) sier (som jeg forstår): Borte Titt-tei Bø!!! Nei Ja Mamma Pappa Mø Der Se Ellers skravler han hele dagen lang, men blir mye babling : )
Zandra, fikk Jonas 7. feb Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Mamma Pappa (kan si, men synes det er enklere å kalle pappa for mamma om dagen..) Dja (som navn på hunden vår) Vov-vov Banan Nam Ja Nei Gakk-gakk Takk Gdag-gdag (hermer etter fulgen til dagmamman) Tikj (tiss) Basch (bæsj) Ko-ko (sko) Ka-ka (boka) Bø Bæje (bleie) Ffff (blomst - kommer av lyden når man blåser på avblomstret løvetann) Ne-ne (nese) Aua/au-au Auve (øye) Baam (bamse)
Zandra, fikk Jonas 7. feb Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 ..ja..nå er han snart 1 1/2 år da..
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Humlegutt er 15 mnd og kan si: Der Pappa Mamma Eple Banan Bæl = jordbær Ja ja Næ = nei Pille = spille Ball Nam Bæ Mø Voff + noen flere som jeg ikke kommer på i farten )
♥Prinzessin♥ Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2007 Glemte at hun kan si "se" og "dess" som betyr huske (eller "desse", som vi sier). :-)
jabk Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 han kan si: hade hade bra- ha ba sier han vel egentlig ja- sier han hele tida om jeg spør om noe bada bamse- babe er vel det han sier vovv vovv se- peker og sier se hele tida... der mamma pappa og noen ord til som jeg ikke husker i farten:) det går raskt fremover nå merker jeg...kjekt! også snakker han hele dagen på sitt språk som jeg ikke forstår så mye av:)
jabk Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 bø og nam nam er jo også velbrukte ord fra munnen hans...så de må jeg jo huske å skrive ned:)
jabk Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 han er snart 14 mnd da, og vom vom- billyd er også et velbrukt ord...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 Han er jo snart 16 mnd, men jeg ramser opp det jeg husker likevel:-) mamma pappa pip pip tante lars elias (eias) mormor (mommo) der mer nei ja gå grøt (gøøøt) bade båt (bååå) bil melk (mejk) nam hei kjeks (sæss) takk tutt lys (lysj) pupp tiss (tsss) dusj (duss) boble (bobe) pluss lydene til hund, katt, hest, ku, gris... Han lærer nye ord hver dag nå, og spør jeg om han kan si f.eks storebror, så prøver han å herme. Morsom tid:-) Han satte sammen to ord i dag, da var mamma stolt:-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 18. juli 2007 #11 Skrevet 18. juli 2007 Skal vi se hva jeg husker her da :-) Snuppa er akkurat bikket 19 mnd og sier: -mamma -pappa -Nei -Ja -Jo -Terje -Ole -Bø -Hest -Katte -Bade -Hund -Hade -Ha det bra -Hei -Hallo (og hvis ikke respons- HALLLOOOOOO) -Komme -Klatre -Sitte -Der -Se -Her -Tisse -Æsj(bæsj) -Mjau -Voff -Mø -Bæ (synger bæ bæ bæ til bæ bæ lille lam) -Vilma(en hund) -Sko -Tante -Setter sammen 2 og 3 ord ("pappa sitte her"- og viser hvor hun ønsker at han skal sitte osv) -Svarer adekvat på nesten alt vi spør om, eller gjør det hun får beskjed om ++++ blir for mange å skrive her, orker ikke ramse opp kommer stadig noe nytt
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 18. juli 2007 #12 Skrevet 18. juli 2007 Glemte jo det viktigste ordet av alle... -Takk (eller takk takk som det ofte er) -Bø -Au -Fy -Og så teller hun til 20 (får inhalasjoner av astma med hver dag og da teller vi pust og har gjort det siden hun var 5 mnd) -Hoppe Nei,nå er det nok :-) Skulle jo bare skrive takk :-)
LivetErEnLek Skrevet 18. juli 2007 #13 Skrevet 18. juli 2007 Så flinke deres småtroll er da :-) Snuppa mi blei 1 år 8 juli og skravler stort sett hele tiden og krever å bli svart. Men det er ikke så mye vi forstår av det hun sier. De eneste ordene vi klart kan si at hun bruker er: - der - mamma - pappa - se - takk takk - bø - hei - mjau
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #14 Skrevet 19. juli 2007 Hjelp, datteren min er 14 mnd og sier bare nam hei goa (skoa) Jeg prøver å snakke tydelig og terpe på noen ord, men da sier hun bare goa, uansett. Hun klappet i hendene og viste hvor stor hun var tidligere, men det har hun sluttet med igjen.. Utviklingen skal da ikke gå bakover igjen..? Hva er det jeg gjør galt?
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #15 Skrevet 19. juli 2007 Hun er 15.5 mnd, og kan si dette nå: mamma pappa mommo fafa tate (tante) vov vov sara melk eple drue brød bibi (baby) pipip hest mø bæ gokka (dukke) potta do tiss bæsj æsj mat smør gybge ball bad va (vann) skoooo tott (fot) bok drikke tørst juice bamse der ja nei nese øye øre nuss borte tittit tulle (natalie) nam Ja det har bare eksplodert på den fronten den siste tiden, lærer seg nesten nye ord hver dag har begynt å sette sammen ord litt smått også, tulle bade, mamma tisse do o.l. Til deg anonym over her, tuppa her sa ganske lite veldig lenge, jeg var faktisk litt bekymret for at hun snakket så lite. Men plutselig så kom det maaaange ord
♥Prinzessin♥ Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 19. juli 2007 Hehe.. Du gjør nok ingenting galt! :-) Jenta mi pleide å klappe i hendene og vise hvor stor hun var, men har nå så godt som sluttet med det. Jeg tror rett og slett hun syns den slags er kjedelig nå! :-) Mamma sa forresten at jeg omtrent ikke sa et eneste ord før jeg var 2 år gammel - og da fosset alt ut av meg. Så ungen kan nok mange ord, men det er ikke alle som er så snakkesalige like tidlig. :-)
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. juli 2007 #17 Skrevet 19. juli 2007 min ble 15 mnd i går.. han sier: mamma pappa pus vov-vov Lius (kaller hunden vår for det) hesse (hest) møø bø bæ datt se datto (traktor) momo (mormor) tate (tante) der gakk gakk namm æsj mjau hei se der mæ (melk) mæ-mæ-mæ (mer) hø (hør) tutta (sutt) aaaa (når han gir klem) nå kommer jeg ikke på mere.. men er tydelig han kan maange ord.. nesten uansett hva vi spør om han kan finne, så peker han på den:o) der er såå morro i denne alderen:o)
Mammaen til E.S. Skrevet 19. juli 2007 #18 Skrevet 19. juli 2007 Oii, mange ord deres unger kan si. Snuppi er 14mnd i morgen og sier: -mamma -pappa -se -det -pus -Hei/ heia -nam -æsj -aaaaa(når hun gir klem) Og en masse babbel som jeg ikke forstår enda... : )
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #19 Skrevet 19. juli 2007 Ta det bare med ro du anonym over her, når slike tråder kommer dukker det opp den ene ungen mer eksepsjonell enn den andre.. Merkelig hvordan barna til nesten alle dib'ere er laaangt over gjennomsnittet for sin alder, er nok mange som skryter på seg litt her. En på 15 mnd med et ordforråd på nesten 50 ord er meget usannsynlig.. Husker en slik tråd for en tid tilbake hvor alle skulle overgå hverandre, tilslutt hadde vi damer her som påsto at deres halvannet til 2 år gamle barn kunne 300 ord!! Hehee, må nok ta mye av dette skrytet med en stooooor klype salt ;op
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. juli 2007 #20 Skrevet 19. juli 2007 anonym! Jeg vil faktisk tørre å påstå at de som skriver at barna kan så mye, virkelig kan det! At et barn på 15mnd kan si så mye, er ikke usansynlig! Grunnen til at barna her inne "kan så mye" er at når det dukker opp en tråd der du stolt kan fortelle hva barna kan, så benytter de selvfølgelig sjangsen! Er det noe en kan være mer stolt enn av våre dyrebare små? Jeg skryter med glede over min gutt når sjangsen benytter seg:o) Alle skal få se hvor flink min nyydelige skatt er:o)
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #21 Skrevet 19. juli 2007 I all verden da anonym, hvorfor skulle vi gidde å lyve? Virker ikke som om du kan så veldig mye om hva som er normalt eller ikke heller, da vi var på 15 mnds kontollen sa nemlig jm at snuppa vår var helt normal på snakkefronten, mellom 15 og 60 ord er visst normalen, men her, som med alt annet er det også variasjoner! Hun hadde vært borti en på15 mnd som kunne over 100 ord også uten å være noe geni hehe.. Så JO, min tuppe på 15.5 mnd har et ordforåd på mer en 50 ord, og NEI jeg lyver ikke når jeg sier det.
mai mammaen til to Skrevet 20. juli 2007 #22 Skrevet 20. juli 2007 datteren min på 14 mnd har også lært seg sinnsykt mange ord de siste ukene... hun lærer nye ord hele tiden no... alle sies ikke helt klart men man hører hva ordet er. hei nei mamma pappa pus vov gris båt bil tipp gakk gakk (vært mye å matet endene i det siste) fot tå nese munn øye mommo tante moffa melk juice tittei der henne ( bergensk for hvor) suss kos bamse dukke bade mer komme mø bæ (grise lyd når jeg spørr hva den sier) hest bok blomst hatt mat hmmm... kommer ikke på flere no...
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #23 Skrevet 20. juli 2007 Celine på 14 mnd sier : Mamma Pappa Pus My Hest Vovvov Nei Æsj Bæsje Bade Drikke Mat Hei Hadet Mommo Natta Bake kake Bæ Takk takk Nam nam Tesse (therese) Ba (banan)
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #24 Skrevet 20. juli 2007 fafa (farfar) Tittit Bil Ost Mø Ku Ole (ole brum) Nasse (nasse nøff) Se Der
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #25 Skrevet 20. juli 2007 Men det er snodig hvordan 90% av dib barna er helt i 10% toppen av normalen for aldersgruppen. Sier seg selv at det regnestykket ikke går opp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå