Gå til innhold

Hoeyt blodtrykk--noe man kan gjoere for aa senke det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde litt dramatikk her i gaar. Jeg har i de siste dagene foelt meg ganske trett, mye mensmurringer, og foelt at foedselen kanskje kom til aa begynne naar som helst. (Har 4 dager til termin.) Ellers har jeg vaert i grei form--har bare vaert litt uggen.

I gaar var vi hos jordmor, og da fant hun baade proteiner i urinen (+1) samt hoeyt blodtrykk (140/98...inntil naa har jeg alltid ligget rundt 110-120/70 ca.) Hadde ogsaa en del hevelse i foetter og hender, saa hun sendte meg med en gang opp paa foeden paa Baerum, for aa sjekke etter svangerskapsforgiftning.

Der ble jeg koblet til monitor i en time, og alt ble sjekket grundig av jordmor og lege. Fikk ogsaa en ekstra ultralyd--det hadde vi jo ikke regnet med!. Alt er helt topp med lillegutt--fosterlyden er fin, han reagerer paa bevegelser, faar nok mat gjennom navlestrengen, og alt ligger riktig an til foedsel. (Eneste jeg ble litt smaaskuffet over da jeg laa der var at det ikke er tegn paa rieaktivitet ennaa...men det er jo ikke det viktigste, da! Det viktigste er at han har det bra.)

Blodproevene var normale, og blodtrykket sank ogsaa noe mens jeg var paa foeden. Derfor ble jeg sendt hjem, men kommer til aa bli fulgt opp over de neste dagene. Men jeg kom paa det at jeg glemte aa spoerre om det var noe jeg kunne gjoere for aa holde blodtrykket nede. Skal jeg hvile mye f.eks? Gaa turer? Unngaa salt? Noen andre som har faatt paavist hoeyt blodtrykk og har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også har hatt høyt BT i mitt forrige svangersap spes. og litt nå. Det eneste jeg har fått beskjed på er å holde meg unna salt.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Stress kan gi høyt blodtrykk

Dessuten så er som det allerede er nevnt ikke salt bra.

Jeg hadde antydning til at blodtrykket gikk litt opp en gang (falsk alarm) men da fikk jeg beskjed om også å være forsiktig med sukker.

Skrevet

Har ikke personlig erfaring med høyt blodtrykk, men mener det viktigste du kan gjøre er å ta det med ro og hvile mye, ikke stresse.

Skrevet

Ja - jeg spurte ei jordmor om det i dag, og hun sa at man bør legge seg noen gode halvtimer i løpet av dagen, og da gjerne beina opp.

Skrevet

Har omtrent samme historie som deg. Stigende trykk fra uke 30, i uke 36 nå. Tok det ikke helt på alvor i begynnelsen. Så ble jeg henvist til sykehuset for ytterligere kontroll, og da, etter fire dager hvor jeg omtrent bare lå på sofaen med bena høyt og leste, hadde trykket gått ned. Du kan gå rolige turer etc, men kjenn godt etter hvordan det virker på deg. Unngå lakris og salt mat, drikk mye vann, og ta gode pauser i løpet av dagen. Anbefalt en to timers hvil på formiddagen og en to timers hvil på ettermiddagen, jeg har holdt meg til en om dagen. Stress over lang tid påvirker, men en kort episode en dag skal vistnok bare heve trykket en kort stund. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...