Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Hva syns dere om forslaget om å tilby UL fra uke 12, for å oppdage foster med kromosomfeil tidligere, slik de gjør i Danmark? Der er antallet barn født med downs halvert siden de innførte UL fra uke 12..
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Det er jo et ok forslag. Skulle ønske man kunne hatt 5 - 6 ultalydundersøkelser jeg, fordi det er så spennende! Men for å være litt mer i det filosofiske hjørnet, jeg synes barn med down syndrom beriker livene våre. Jeg har vært så heldig å jobbe med en liten gutt som har down syndrom helt fra han ble født til han ble tre år gammel, og han er bare herlig. Så jeg synes det er litt trist hvis ikke de skal få en sjanse til å leve, selv om jeg også forstår at foreldre ikke orker det ansvaret
Pinny og lillegutt Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Vel, downs er jo en av de milde funksjonshemningene, og jeg synes det er litt feil å ta abort KUN fordi barnet har downs.. Greit, det er jo en stor påkjenning for familien osv, men en med downs kan faktisk leve ganske så normalt i forhold til de som er multihandikapet. Har sett flere som fungerer helt normalt i samfunnet, de har jobb, bor for seg selv, kjæreste osv. Så jeg synes ikke det bør være UL fra uke 12, slik at mennesker kan da ta abort dersom barnet har downs. Hadde det vært en større funksjonshemning, som multihandikapet.. så kanskje. For dette er mennesker som aldri vil kunne fungere normalt. Men igjen.. blir litt feil å ta abort bare fordi barnet ikke er som man ønsket. Men det er min mening
melkekua™ Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Synes at det er på tide at vi i Norge følger etter!!
Tussa og Sofie Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Jeg synes det er et godt forslag! Det er et tilbud, og man kan velge å avslå hvis man ikke ønsker å bli stilt ovenfor en evt. problemstilling. Jeg er helt for!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2007 Ja, jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg for hva jeg syns... Tilbudet er nok fint, slik at man får litt tid på å forberede seg, venne seg til tanken, og få tenke nøye gjennom om man skal beholde eller ta abort.. Men på an annen side så velger man jo ut hvem som skal få leve og ikke.. De med downs får liksom ikke retten til å leve... Så vet ikke helt hva jeg mener... Har prøvd å tenke litt på hva jeg hadde kommet til å gjort om jeg hadde fått den beskjeden, om jeg hadde beholdt, eller tatt abort.. Men er så vanskelig... For jeg vil jo så klart at barnet mitt skal være friskt og sterkt og få alle gode utgangspunkt, og de med downs er nok dessverre mere utsatt for mobbing og sånne ting.. Og de har verre for å lære ting, blir lettere hengende etter, vanskeligere for å få venner, og alt vi som ikke har downs ser på som en selvfølge.. Men så er det liksom det om det er min "jobb" å bestemme om et barn med downs skal få livets rett eller ikke... Vanskelig spørsmål dette.. Så fint å få høre andres mening.
Raych Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Det er jo ikke bare for å oppdage om barnet har Downs at de gjerne vil ha en UL i uke 12 ca. Det finnes jo andre typer funksjonshemninger etc som f eks ikke er forenlig med liv som kunne ha vært oppdaget på et tidligere tidspunkt enn i dag. Jeg synes forslaget egentlig er en god ide, men det må ikke bli sånn at foreldre føler seg tvunget til å f eks ta abort hvis det viser seg at barnet har en mild funksjonshemning etc. Det er vel snakk om et frivillig tilbud slik som den ordinære UL'n er i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå