Leetha Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 I alle bøker står det: når babyen ammes om natten, så amme i all stillhet, la babyen få rape og legg tilbake i egen seng...ellers fare for krybbedød.. ehh...ja, da begynner han jo å gråte, og verken smokk eller noe hjelper. hvis han samsover med meg sover han det minste videre, selv om han sover veldig urolig, stønner og grynter og våkner fort. jeg sover også dårlig når vi samsover jeg veit ikke hva som er best jeg, samsove eller styre midt på natta med å få han til å sove i egen seng? han er bare 7 uker får lagt han i senga om kvelden, han griner litt bare før han sovner, og da har jo jeg styki på han etc, men dette går ikke om natta
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Her har det også vært en del samsoving. Sånn jeg har forstått det er det ikke noe større fare for krybbedød dersom du sørger for at barnet ikke blir for varmt. Her har knøttet ligget med egen dyne også brukte vi da han var mindre en skinnfell under ham for å markere hans sone i senga vår...men det var i vinter da det var kaldt da. Samsoving har fungert ypperlig her når han er urolig. Nå er han 6 måneder snart og sovner fint i egen seng (som regel)....men det hender jeg beholder ham i senga etter at han har fått morgenpupp kl 5 da.
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Jeg kom forresten på hva jeg gjorde da han var enda mindre (vi samsov ikke før han var ca 8 uker). Han sovnet ved siden av meg på skinnfellen sin, så flyttet jeg han forsiktig, på skinnfellen over i bagen han sov i da han var mindre. Han våknet sjeldent av flyttinga, for da var det ikke et nytt og kaldt sted han kom til liksom. Du kan sikkert bruke noe annet enn skinnfell også da
Annika & Smulen Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Vi fikk et bra tips om å ta av den ene siden på sprinkelsenen og borre nye hull så madrassen ligger like høyt som sengen vår. Fungerer kjempe fint her, og vi kan sikkert sette på siden i senga igjen nå, men jeg synes det er greit å slippe å løfte henne så mye på natta etter å ha ammet.
Løvemor79 Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Nei, det er vanskelig det der i begynnelsen. Jeg tror man bare må ta en gradvis tilvenning. Det hjelper jo å prøve først å la dem sove den første perioden i sengen sin, for da kan man bruke litt tid på å roe dem på kveldene, og heller prøve litt og litt senere. De første ukene har de et nokså stort behov for nærhet, så det er kanskje ikke alltid best å la de sove alene? Vet ikke.. Det viktigste er iallefall at de ikke blir for varme, men det tror jeg de fleste er obs på. Jeg prøver å legge meg litt unna han etter amming, så han ikke får for mye varme fra meg, og jeg ikke så lett skumper borti han.
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 Nå har de visst konkludert med at samsoving ikke er den store risikoen dersom mor/far ikke røyker, og bebisen helst ligger under eget lite teppe ved siden av deg. Mener jeg leste det på www.ammehjelpen.no, eller hvis du googler det finner du kanskje noe info... Ellers er det jo bortkastet å la en bebis som er så liten ligge og grine seg i søvn, den kan ikke lære seg slikt enda, gråter han er det fordi han trenger noe, eller plages med noe. Kroppskontakt er et stort behov hos disse små... Jeg sitter/ligger mye med mi jente på 5 uker ila dagen, nettopp for at hun skal få så mye kroppskontakt som mulig, og dermed ikke ha så stort behov for det om natta, ser ut til å funke foreløbig
Mia_I Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 Vår baby var utrolig kontaktsøkende da hun var noen uker gammel, ville ikke være alene ett minutt en gang. da sov vi med henne mellom oss i senga, og på dagtid sov hun ofte på sofaen ved siden av oss. Fikk noen kommentarer på at dette var bortskjemming, men orket ikke å høre på at hun lå og gråt - synes hun var aaalt for liten til det. Etterhvert fikk vi henne til å sove alene på dagen, ved å være der når hun sovnet og så gå sånn at hun sov alene. Da hun var seks uker la vi henne i egen seng igjen, og jammen gikk det også bra :-) Så i vårt tilfelle var det rett og slett å ta tiden til hjelp som var tingen. Tror rett og slett hun trengte kroppskontakten og tryggheten i starten.
jordbærsjokolade Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 Jeg vil bare tipse deg om "ammemadrass" hvis du velger å la babyen sove sammen med dere. Det er en liten madrass som har kanter som kan brettes ned når du ammer og som brettes opp igjen når du er ferdig. Den er myk og kan vaskes på 60 grader i maskinen. Vi kjøpte en sånn og den er kjempefin, når jeg har ammet ferdig ig hun har sovnet så drar jeg den oppover i sengen, slik at hun sover høyere enn oss. Om den ikke gir allverdens beskyttelse så er det bedre enn ingenting:) Koster rundt 700 tror jeg, kan bestilles på alexi.no
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 Siden du sover dårlig når dere samsover, ville jeg ikke gjort det. Men forstår at det er stress når han våkner! Har du prøvd å legge ham på en dyne i sengen når han ammes, og så løfte denne over i sengen? Da ligger han jo på den lune og gode dynen, og roer seg gjerne lettere hvis han i det hele tatt våkner... Det funker veldig bra her, men som oftest samsover vi. Har ihvertfall gjort det til nå. For når jeg ammer han om natten i vår seng, er jeg så trøtt at jeg sovner etter en liten stund. Og sover godt med ham ved siden av. Ingen av oss røyker og han har sitt eget teppe på, så da skal det være trygt! Han sover veldig godt også. Jeg gjorde det samme med storesøster, hun ble ikke avvent med samsoving før hun sov natten igjennom. Var ikke noe problem.
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 ingen av deler. når han er mett legger jeg han i hans seng og han sover videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå