Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Hei, kanskje litt utenom tema, men jeg trenger noen gode råd fra noen som kanskje har opplevd det samme.... For mange år siden ble jeg satt på p-pillen for å regulere menssmerter, blødning og div andre plager. Det har fungert fint, men nå som jeg sluttet med dem er problemene kommet tilbake, og er visst blitt værre. Jeg vil så gjerne prøve få barn, men menssmertene er så sterke at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Har ikke langvarig vondt, men mensen starter med kramper som er så sterke at jeg ikke tror jeg holder ut det en gang til. Sist holdt jeg på å besvime av smerter, hyperventilerte og var helt ute av stand til å ta vare på meg selv. Heldigvis var jeg ikke alene da det skjedde.Noen som har det sånn, eller som har gode råd? Skal selvfølgelig til lege, men pga fellesferie er det ikke lett å få time, og jeg har allerede begynt å grue meg til neste mensen (som jeg håper ikke kommer ;-)
Høstspire 2011 Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Forhåpentligvis slipper du og oppleve det fler ganger=) Men husk at du ikke skal bruke ibux mens du prøver å få barn... heller paracet dersom det er nødvendig. Tenker meg at du bør satse på slikt frem til du kommer deg til legen. Jeg har ei venninne som har hatt det slik før hun fikk barn. Dersom jeg ikke husker feil fikk hun utskrevet noe hos legen som ikke kunne skade fosteret eller hindre en graviditet=) Vet ikke om dette hjalp så mye.. men ønsker deg lykke til=)
ambumamma Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 hei. Jeg har ikke opplevd dette selv, men har ei god venninne som har mye av det samme du forklarer. Hun ville heller ikke gå på pillen siden de ville ha barn. Samtidig er hun imot vanlig smertestillende. Men hun tok kontakt med en homeopat. Fikk homeopat medisiner. For hu ble det som natt og dag. Hadde fortsatt noe menssmerter(men hvem har ikke det;-) , men ikke på langt nær de hun pleide å ha. så jeg vil anbefale deg å prøve det. ER du skeptisk til det kjøp naproxen. Guds gave til kvinnen:-) virker kanskje ikke på så sterke smerter men er jo verdt å prøve... huff dette ble langt, men nå har jeg hvertfall gitt deg de rådene jeg hadde:-)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2007 Jeg er glad for alle svar jeg! Jeg synes ofte det hjelper med paracet, men da tar det fort 20 min før de hjelper, og siden smertene kommer så brått og er så intense så kaster jeg opp før de rekker å virke. (Unnskyld detaljene...) Da må jeg i såfall være i forkant rundt de dagene jeg skal ha mens og ta paracet flere ganger om dagen... litt leit det også synes jeg. Blir godt å få tatt en prat med legen, burde kanskje gå rett til en gynekolog?
Maggimor 2.pp Skrevet 18. juli 2007 #5 Skrevet 18. juli 2007 Vet hvordan du har det... Jeg ligger nå som en liten ball på sofaen og syns kjempesynd på meg selv. Jeg har arvet min mors menssmerter, for vi får så vondt at vi besvimer. Heldigvis har dette bare skjedd en gang. Nå er det min 1. mens uten pilla og jeg husker plutselig 8 år tilbake i tid. Jeg har ingen spesielt gode råd annet enn paracet og naproxen. Et varmt bad og en varmeflaske på ryggen har jeg ofte syns vært godt og. Ellers sitter jeg nå her og prøver å snike på rådene fra dere!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 hei! sånn har jeg det også.er helt grusomt til tider! spurte gyn en gang jeg var der om det var noe man kunne gjøre. det var det ikke.....eneste rådet hennes var ibux. men kanskje andre leger har andre råd..+! lykke til uansett!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. juli 2007 Jeg er ikke alene altså? - Stakkar dere er alt jeg kan si. Det er faktisk ingen trøst at det er fler som har det som meg. Jeg er kanskje heldig som bare har smertene en halvtimes tid? (Akkurat når mensen begynner...) Men det føles jo som om man skal dø! Sist var moren min her, hun er en rolig type, sykepleier og alt, men hun holdt på å ringe 113 for hun trodde jeg hadde ekstrauterint svangerskap, slik som jeg oppførte meg. Hun har aldri sett meg sånn før. Og jeg unner virkelig ingen andre her noe som likner. Hadde det ikke vært for at jeg hadde tatt graviditetstest (mensen var litt forsinket), så hadde jeg trodd det samme. Klag, klag. Har time hos fastlegen den 10.aug, så jeg rekker iaf å snakke med henne før neste "runde."
Maggimor 2.pp Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 Selvfølgelig funker også dette altså... Forklar samboer ståa, be om forståelse. Legg deg på sofaen med et godt pledd, evt dyna, sett på en sippefilm evt en komedie, finn den største posen med potetgull, en stor sjokolade og smågodtposen, en flaske brus, kake og masse god varm te. Se på samboer med våte øyne og be om en klem. La han gjøre alt en hel dag mens du ligger å småynker deg på sofaen... Da går det NESTEN greit å ha mensen! hihi
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. juli 2007 Hei Maggimor, takk for trøst, men da har vi det litt ulikt du og jeg. Jeg snakker om smerter som gjør at du ligger rett ut på baderomsgulvet og tror du skal dø samtidig som du kaster opp av smerter, hyperventilerer, og er rett ved å besvime.... Det siste jeg tenker på er en klem, jeg vil bare overleve..... Men sånn etterpå, når jeg kan stå på bena og til og med snakke, DA vil jeg ha en klem, helst 100 ;-)
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 Har du regelmessig mens? Kommer den som oftest på natta? Morgenen? Dagen? Kvelden? Prøv å vær litt forkant av når du kan forvente den. Jeg fikk den som regel om morgenen (5-6 tida), og for min del hjalp det om jeg tok en Ibux før jeg la meg, og satte på vekkerklokka til kl. 3-4, og da tok jeg en tablett til. Men dette funker selvsagt om man vanligvis har veldig regelmessig mens.
Eva76 Skrevet 18. juli 2007 #11 Skrevet 18. juli 2007 Been there done that... Klem vil man helst IKKE ha akkurat da... barre ei bøtte å spy i eller helst slippe å ha vondt. Naproxen hjalp meg oen år før jeg fikk Ulcerøs Colitt (kronisk tykktarmsbetennelse) Nå tåler ikke magen min de sterke tablettene lenger. Her i mellomtiden gått på p-piller og nesten glemt hvordan det var å ha menssmerter, men de kom tilbake med full kraft.... :-( Pinex/Paracet hjelper til en viss grad, men om det er noen som har andre råd mottas de med STOR TAKK PS: Ibux kan jeg ikke bruke -ikke bare fordi de kan hemme graviditet, men fordi ikke magen min tåler DET heller...
kozejenten Skrevet 18. juli 2007 #12 Skrevet 18. juli 2007 hei jeg har akkurat hatt det på samme måten i flere år eller siden jeg fikk mensen ages ago. men i det siste har jeg ikke brukt noe mye av smertestillende, pleide å bruke et brett om dagen, pluss sove og varmeflaske. fikk også besvimelses tokter, særlig om natten da jeg måtte opp å ta nye tabeletter, kom jeg meg nesten ikke i seng igjen før jeg besvimte. men etter at jeg tok behandling hos min akupunktør har jeg ikke vært så dårlig, kjenner det jo det vil jeg nok alltid gjøre, men kan leve et helt normalt liv nå uten å grue meg i tre uker før den fjerde med mensen. vil absolutt anbefale å prøve akupuntur, må ta det over en tre mnd periode, men verdt alle pengene for meg. vi får håpe at om vi blir gravide så får vi mindre smerter etterpå slik som legene sier. var hos min lege som 17 åring og hun sa det eneste som hjalp var å bli gravid!!!! passet ikke så bra da kan du si;) lykke til.
jmca Skrevet 18. juli 2007 #13 Skrevet 18. juli 2007 Heisann!! Har det akuratt likt deg, var pga smerter eg begynte på pillen, men nå som eg har sluttet er det akuratt likt. Samboeren min har faktisk foreslått at eg gjerne skal begynne på pillen igjen for å slippe dette. Men det vil vi jo selvsagt ikke. Eg var hos legen i dag for å høre med han om dette, da fikk eg en resept på brexidol som er betennelsesnedsettende og smertestillende, det skal virke på samme måte som ibux bare bedre, men det er ikke samme virkestoff så det var ikke noe i veien for å bruke med tanke på en evt graviditet. Har ikke prøvd det ennå, men han sa at det var veldigt vanlig å bruke for slike smerter. Er jo verdt et forsøk... Håper du finner utav det:)
Lille skatt *38 uker* Skrevet 18. juli 2007 #14 Skrevet 18. juli 2007 Kom til å tenke på en venninne som slet med store smerter og mange dager med mensen. Legen oppdaget at hun hadde nesten tomme jernlagere (utvidet test, ikke bare blodprosenten). Nå har hun fulle lagere med jern og har mensen i 5 dager og slipper smertestillende ) Kanskje noe å få sjekket?
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 18. juli 2007 Nja, jeg er usikker på om jeg vil gjøre det samme som deg. Jeg har felleskatalogen (bruksanvisning for de fleste medisiner) og der står det om Brexidol at dosen bør være lav og behandlingsvarigheten kort hvis du prøver å bli gravid. Og at den ikke må brukes dersom det ikke er strengt nødvendig i 1. og 2. trimester. Kan i værste fall forårsake misdannelser og abort. Det er klart, jeg vil helst slippe å ha så vondt, men på bekostning av hva??? Det er en vanskelig avgjørelse det der. Men legen din og du har sikkert snakket sammen, og kanskje har du det værre enn meg (God forbid!), så jeg vil ikke si at DU ikke skal ta dem, bare at jeg er usikker på om jeg vil....
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 18. juli 2007 Jupp, det var lurt, skal sjekke. Tenk om jernmangel kan være årsak? Det er ikke så vanskelig å behandle, hvis man ellers er frisk mener jeg. Skal også ta med meg rådet om akupunktur. Har alltid vært litt skeptisk til akupunktur og homeopati, men jeg er villig til å prøve ALT, bare det ikke er skadelig for en liten spire.... som jeg håper kommer snart! Så får vi se om legene har rett i at menssmerter avtar etter fødsel. Fikk også det samme rådet som 17åring, få barn tidlig.... Yupp, nå er jeg 32.... :-D
jmca Skrevet 18. juli 2007 #17 Skrevet 18. juli 2007 Har ikke kommet så langt å lest i fellesskatalogen ( pleier alltid å gjøre det ). Men da skal eg ikke ta di nei, synes det er rart av legen min å anbefale det når han vet at eg prøver å bli gravid og har prøvd siden januar... Skal snakke med han igjen før eg evt prøver de. Hmm..eg som skulle gi deg et tips, men så var det eg som fikk et, hehe Lykke til med smertelindring og spire iallefall:)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 18. juli 2007 I like måde! Håper det finnes hjelp å få for oss som sliter litt hver måned. Jeg tror jeg skal ta en sjans og prøve akupunktur i første omgang. Ikke noe å tape på det i allefall! God sommer til alle!
Eva76 Skrevet 19. juli 2007 #19 Skrevet 19. juli 2007 tipset om akupunktur skal jeg ta med meg. Har allerede vært der en tur for å få hjelp til å bli gravid. Den satt ikke den mnd, men bare hun kommer hjem fra ferie skal jeg prøve flere mnd. -Et eller flere problem til i samme slengen pleier ikke hun å se mørkt på :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå