Gå til innhold

Hva er egetlig feber hos spedbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun føles så varm, men har 37,5 i temp og det er jo normalt på voksne, men hva er "riktig "temp på små barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk litt vanskelig... de små har ikke samme evnen til å regulere kroppstemperaturen som oss voksne. Dermed kan de faktisk få forhøyet temp f.eks. av å bli kledt på for mye - uten at det er et sykdomstegn overhodet. De kan være varme på hodet og ha helt normal temp (det er derfor en bør bruke lue på de små, de har stort varmetap fra hodet) Et barn som nettopp har herja i lek og/eller aktivitet vil naturligvis være varmere enn om det hadde ligget i ro.

Det beste er å kjenne øverst i ryggen på dem, helt oppi nakken. Er det klamt og varmt her, er barnet sannsynligvis FOR varmt, og det kan lønne seg å ta av jakka, eller senke tempen i rommet litt. Og omvendt selvsagt :) Den sikreste temperaturmålingen av kjernetemperatur hos små barn er rektalt. Husker ikke om 37 eller 37,5 er normalen, men som tobarnsmor har jeg lært meg å heller følge godt med barnas allmenntilstand. Hvis tilstanden avviker fra det jeg har lært meg å tolke som "normalt", er dette et sikrere sykdomstegn enn temperaturmåling.

Skrevet

Tusen takk..Er helt utrolig hvor usikker en blir når det gjelder baby:) Da tror jeg hun er i ok form egentlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...