Gå til innhold

5/6 mnd...hvordan gjør dere dette med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Hvor mange grøt-måltider gir dere per dag, og hvor mye?

-Gir dere pupp/mme før eller etter måltidet....eller vann?

-Pumper dere eller blander med mme? jeg synes det er mye slit å pumpe meg, men produksjonen går jo ned om jeg ikke gjør det....vanskelig det der!

-Hva slags grøt gir dere? Her går det i maisgrøt

Jeg har ei litta tulle som bare spiser av en pupp per måltid. Men i det siste synes jeg hun virker mer sulten og sutrete, men hun vil ikke ha mer melk når jeg tilbyr henne det. Grøt derimot....kanskje hun er melke-lei etter nesten 6 mnd?? noen som har erfaringer her? det er kanskje greit å trappe ned ammingen nå....?

Hvor står andel av kostholdet hennes bør melka utgjøre nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir grøt morgen og kveld, lager som regel grøt av ca 60 ml mm.. Får vann til maten, men tilbyr han puppen etterpå. Jeg har gitt maisgrøt. Men i går kjøpte jeg en ny grøt, fra 6 mnd .. havre med banan eller noe.. skulle bruke vann..

Innimellom på kvelden så kan det være at jeg gir mm på flaske med grøtpulver i ... hvis vi er litt sent hjemme f.eks.. så er det lettere enn grøt..;) Når jeg bruker grøten som er til mm så pumper jeg.. pumper meg hver kveld før jeg legger meg.. og tar vare på det jeg trenger til grøten.. resten fryser jeg..

Skrevet

Gutten min er nå 10mnd, men jeg husker tilbake fra han var 5/6mnd..:)

Da fikk han ett grøtmåltid, og det var til kvelds, sånn i 18.30 tiden, legger seg 19. Fikk melk før grøten sånn i 6tiden, for han ville ikke ha noe melk etter han hadde spist grøt. Begynnte med maisgrøt. Men gikk fort over til 6.mnd grøt, da maisgrøten ikke falt særlig i smak...

Blandet med mme, men jeg slutta å amme når han var 3mnd... Men tror det er mange som blander med mme selv om de ammer. Enklere det enn å pumpe seg.

Det er bare å tilby henne pupp enda. Hun er jo ikke så gammel enda.:)

Skrevet

1. Jenta mi er 6 1/2mnd. Vi gir grøt på kvelden, av ca 1dl mme og 3/4dl grøtpulver.

2. Jeg gir pupp før måltidet. Vann får hun tilbudt fra tutekopp gjennom dagen, for å venne seg til det.

3. Jeg blander med mme. Har prøvd mm også, men grunnen til at vi gikk over til mme var ganske enkelt at jenta nekta å spise mm-grøten, den ble for suppete. Hun vil ha orntlig grøt-konsistens, og da må det mme til. 6mnd-grøten vi skal prøve om ei stund skal imidlertid blandes med vann.

4. Vi begynte med en blanding av ris og mais. Vi har etterhvert brukt litt hirse, og nå varierer jeg med å bruke ren hirsegrøt iblanda ei drøy teskje sviskepuré innimellom.

I tillegg til grøt på kvelden, får jenta litt frukt til lunsj. Ikke store mengdene - 1/2 fruktmosbeger, eller 1/3 banan (most og iblanda litt mm). Over helga tenker vi å introdusere glutenholdig grøt (da nærmer hun seg jo 7mnd). Det blir 4mnd-grøten med hvete og ris, venter litt med 6mnd-grøten. Tenker å gi hvetegrøten som lunsjmåltid, i tilfelle hun skulle reagere er det dumt å gi det til kvelds rett før legginga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...