Gå til innhold

Ang permisjon, foreldrepenger osv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

når bør jeg sende inn søknad om foreldrepenger?? jeg vet ikke om jeg skal ha 80 % eller 100 %, vil jo være hjemme lengst mulig med lille jenta mi:)

hvordan regner jeg ut hvor mye jeg skal ha, da jeg har en jobb der timene kan variere fra 145 til 155 timer i mnd? sikkert lurest av meg å stikke innom NAV å mase på folka der, men kanskje noen her vet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satte opp en ønskeliste for hvordan vi ønsker ta ut permisjon og avtalte time med NAV for å få hjelp til å sette opp en plan jeg kunne presentere for arbeidsgiver. Dette gjorde jeg i mars, tror jeg. Selve søknaden til NAV sendte jeg ikke før i juni.

Har termin om 9 dager, skal ha full perm (80% lønn) til midten av mai, da skal pappaen ha 6 uker pluss at han er hjemme hele sommeren (lærer), mens jeg jobber 60% ut året. Jeg er fulltidsansatt nå, men siden jeg skal avvikle 2x5 uker ferie i løpet av permisjonen, kan jeg strekke perm.tiden såpass.

Skrevet

Søk så tidlig som mulig! Men husk at bekreftelsen på termin må være datert etter uke 26. Så søk så tidlig som mulig etter det...

Ang. regning av timer så vil jeg tro de regner et gjennomsnitt, men det må du nok snakke med NAV/arbeidsgiver om.

Skrevet

Litla høres ut som har en plan! =) veldig bra,er dette første gang for dere? Det er det for oss,vi har termin 6.oktober,og har ikke filla peil på hvordan vi har lyst til å gjøre dette...!!! :D Det er så utrolig vanskelig, det er alt for mange valgmuligheter,hehe! snakk om luksusproblem..

For å svare litt på utg.spm; da jeg hentet søknad hos NAV fikk jeg beskjed om at om jeg skal ha penger i sept. (permisjonen starter vel den 15.) så må de ha søknaden seinest i begynnelsen av sept..

Men så spurte hun om jeg skulle ha lønn fra arb.giver eller fra dem..det visste jeg ikke noe om,så jeg spurte hva som var forskjell. Og det skal visst lønne seg å få lønnen sin hos arb.giver,og at de får refundert det fra NAV..(snakker om å gjøre det innviklet..)FORDI.. NAV har ingen pensjonspareordning,som vi nå er så heldige at alle i arbeid skal ha.. Min arb.giver ga beskjed om at dette gjør ikke dem,så jeg må få mine penger direkte fra NAV. Noen som vet hvor mye jeg taper på dette??

Hvor mye skattes av foreldrepengene? (lurer fryktlig på om det vil være greit med bare 80%..)

og; er det egentlig noe å spare på om vi tenker på at den som har høyest lønn evnt.tar ut mer permisjon osv..?eller vil det gå opp i opp..? så mange spm..

Skrevet

Får man foreldrepengene utbetalt av jobben og de får refundert fra NAV, får du feriepenger for hele perioden du har vært ut i permisjon.

Får du penger rett fra NAV, så får du feriepenger bare for noen få uker...

Skrevet

ja,ikke sant,stemmer det var det også! råttent av arb.giver syns jeg! *tape enda mer..*sukk..

Skrevet

Det var mange spm ja, kan ikke hjelpe deg med alle. Vi venter barn nr. 3 for å begynne med det. Jeg gikk inn på skatteetaten sine sider i mai var det vel og plottet inn de nye tallene for forventet inntekt dette året og fikk nytt skattekort som jeg leverte arb.giver. Gikk ned i skatt siden jeg gikk ned i lønn selvfølgelig, men hvor mye varierer vel etter hva inntekt man har. Syns forøvrig skatten er en grei måte å spare penger på, så pleier alltid opplyse at jeg tjener mer enn hva jeg gjør, så får jeg masse peng tilbake til ferietid - i år fikk jeg 26000 tilbake! Blir ikke noen ferie i år da, men satser på skikkelig ferie neste år, så pengene er satt inn på egen feriekonto ;-)

Men avtal tid med NAV, så kan de forelle dere mer om mulighetene dere har og hva som lønner seg. De er der jo for å hjelpe :-)

Skrevet

takk for mange bra svar:)

tror jeg stresser litt, var inne på NAV sine nettsider og såg på det skjemaet jeg skal fylle ut...syntes det va vanslki nok bare det jeg... dessuten er min samboer sjømann, og de har tydligvis ikke noe som heter pappapermisjon...veldi feigt system det der...

men skal ta en telefon til nav en av dagene å få de til å hjelpe meg med utfylling av skjemaet tenker jeg:)

Skrevet

"men siden jeg skal avvikle 2x5 uker ferie i løpet av permisjonen, kan jeg strekke perm.tiden såpass."

Bare en liten kommentar til dette: Jeg har sjekket og dobbeltsjekket med trygdekontoret ang dette: Man kan kun avvikle lovbestemt ferien (21 dager per år) i permisjonstiden, dvs 21 dager per kalenderår, ikke 25 dager (=5 uker), da de siste dagene er tariffbestemt. Dette er jeg helt sikker på, så du burde ta en sjekk til der så du slipper en ovverraskelse senere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...