Cat.68 Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Får de altid konsekvent astma ved forkjølelse..... Synes det er så vanskelig å vite om hosten kommer av forkjølelsen alena eller om det er den skumle astman som dukker opp med en gang. Vil jo ikke begynne for tidlig med medisiner heller hvis det bare skyldes forkjølelsen . Hun fikk påvist barneastma i vinter da hun gått med hoste hele høsten vinteren med en serie forkjølelser som avløste hverandre. Fikk medisin da (flutide og ventoline) som vi brukte ganske lenge og hun ble helt fin igjen. Nå for kort tid tilbake begynte hun og hoste,og var snørret. Vi ga henne medid\sin og hun ble fin ganske fort. Nå er hun der igjen kort tid etter og har fått en kraftig forkjølese og hoster, og hostr og hoster. tenkte ringe legen i morgen å spørre om råd, men ville høre hva slags erfaringer dere sitter med her ikveld.
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 jeg øker opp med en gang jeg hører noen som helst form for hoste. Han kan bli veldig tett og dårlig av astmaen over natten, så legen har sagt jeg må øke på med en gang jeg merker at noe er på gang, for det er mer skadelig å bli tett enn å øke på med medisiner...mer belastning på lungene å bli tett. Nå mener jeg å merke at han får en spesiell hoste når astmaen er på vei. Denne hosten kan komme uten at han er forkjølet ellers. Han er skikkelig plaget, hååååpet at han vokser det av seg.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Her har lillesnupp astma hele tiden, men blir værre ved forkjølelse, infeksjoner osv. Vi øker alltid behandlingen med en gang for å slippe at det sitter veldig lenge i. Og det er jo sånn at man skader lungene mer ved å ikke gi tilstrekkelig medikamenter, enn bivirkningene av disse medikamentene er plagsomme der og da. Personlig gir jeg ville jeg gitt medikamenter utifra det du skriver, men det er jo du som observere henne hele tiden. Du har vel kanskje et behandlingsskjema som sier hva du skal gjøre??
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 hei!! jeg har netop vært på sykehuset med datteren min og hun har hatt problemer med å bli tungpusten, kaster opp slim, veldig slapp hver gang hun blir forkjølet eller får influensa osv.. så igår sa de at hun hadde noe som heter infeksjons astma altså hun får bare astma når hun er forkjølet eller syk. så da må hun bruke astmamedisiner hver gang hun er syk. tegn på det er oppkast av slim, slapp, tungpusten, surkler i brystet...
Cat.68 Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2007 Ja uff, men du sier "øker på", hva mener du med det. Har han medisin konstant. legen vår sa at vi skulle bruke flutiden og ventolinen da det var som værst så skulle vi etterhvert kutte ned på ventolinen og så videre kutte ut flutiden da hun hadde vært helt bra en tid.?? Vi har gitt henne ventoline ikveld nå da, og så høre hva legen sier i morgen.
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 han skal alltid ha flutide morgen og kveld. Når jeg merker det blir værre, gir jeg ventoline i tillegg til flutiden. Om det blir værre da så øker jeg mer enda mer, 3*flutide, og 3-8 ventoline hver dag....alt etter som. Når det er bedre trapper jeg gradvis ned...fått et skjema jeg skal følge fra legen.....etter han virker bra skal han likevel ha mer medisin enn det daglige noen dager etter på, før vi går tilbake til kun flutide morgen og kveld.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 Jentungen min har forkjølelsesastma, og enkelte forkjølelser går over uten hjelp. Men det må du nesten se an. Samtidig er det greit å se an været. Er det veldig fuktig og store værforandringer (som vår/høst og fuktige vintre) så er det greit å gi medisin. Jeg prøver å bruke det når det kun er nødvendig. men som sagt...du må nesten høre på hosten hennes. Kraftige værsomslag, sterk kulde (over 10-12 grader), og varm tett luft kan også utløse det. Jenta mi får også anffall hvis hun utsettes for stress (begge gangene jeg har vært innlagt har hun fått astmaanfall)
Cat.68 Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. juli 2007 Ja i vinter så mente de jo at det var astma som var utløst av langvarig forkjølelse, og det har vært snakk om videre utredning, og vi venter fortsatt på innkalesle fra barnelegen. ;o(( Er nok på tide å purre på nå.
tonebf Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 sønnen min har barneastma, han går på medisiner dagdlig.... men når har blir forkjølet økes dosene, og jeg begynner og øke de så fort jeg merker antydning til forkjølelse...
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 Bare gi medisin. Det er ikke farlig å gi ventoline eller bricanyl. Jeg har selv to barn med astma. Den med minst astmasymptom er slik som du beskriver. Han er nesten alltid forkjøla, men kommer hosten, så er det i gang med medisin. Men du burde kanskje sjekke henne ut hos legen uansett. Kan jo være en luftveisinfeksjon i tillegg til astmaen.
pøber´n & je Skrevet 17. juli 2007 #11 Skrevet 17. juli 2007 Han her bruker medisiner hver dag, men jeg gir han ventoline hver gang jeg hører han begynner å hoste. Legen sa at jeg heller skulle gi for ofte enn for sjeldent.
Cat.68 Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. juli 2007 Ok, jeg snakket med legevakten for en stund siden og de sa at jeg kunne bare gi mer ventoline og også starte opp flutide, og heller avslutte det om legen mente det i morgen. Skulle bare ringe på de om hun ble verre utover natten så skulle hun få komme in for sjekk. Føler meg litt tryggere nå. Nå sover hun godt og hun hoster litt mindre siden hun fikk dose 2 med Ventoline og flutiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå