Gå til innhold

Ta sambos etternavn selv om vi ikke er gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er rart om jeg tar sambos etternavn i tillegg til mitt, selv om vi ikke er gift? Det er fordi babyen vår skal ha to fornavn i tillegg til hans etternavn. Syns da han får så langt navn da med fire navn om han skal ha mitt også, og mitt etternavn er veldig langt. Og så har jeg lyst til å ha samme etternevn som barnet vårt da, blir så rart med forskjellige navn synes jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt greit!

Har tenkt på det samme, siden samboer har et sjeldent slektsnavn som vre barn har fått, og jeg ikke har noe tilknytning til mitt eget. Føler at jeg faktisk får mer identitet ved å ta hans. Men nå har jeg bestemt meg for å vente litt, for vi skal gifte oss og da skal jeg skifte. Men hvis det hadde vært lenge til, eller om vi ikke skulle giftet oss så hadde jeg nok skiftet navn nå. Vil også at familien skal ha samme navn, og ikke ha to etternavn på barna.

Skrevet

Går sikkert greit det, men hvis man bor sammen, har barn sammen og også vil skifte slik at man har felles etternavn - hvorfor ikke gifte seg? Med felles etternavn vil nok de aller fleste ta dere for å være gift.

Skrevet

Vi skal gifte oss engang, det har vi snakket om. Vi er forlovet nå. Men akkurat nå vil vi prioritere andre ting enn bryllup, når det er snakk om det økonomiske. Og når vi gifter oss ønsker vi et bryllup med mye gjester og annet som jo koster endel. Sambo synes det er greit at jeg tar hans etternavn selv om vi ikke er gift, så tror det blir til det:)

HI

Skrevet

Hei

Jeg skjønner godt hva du mener, og hvorfor du vil det, men jeg syns definitivt at det er rart, ja.

Forresten: dersom etternavnet han er uvanlig kan det hende du ikke kan "ta" det uten videre. Tror det er noe slikt som at navn som flere enn 200 personer har som etternavn, kan tas som etternavn uten samtykke fra dem som allerede har det. Lurer forresten på om det er endret fra 200 til 150... På SSB kan du jo sjekke dersom du tror dette gjelder deg :)

Skrevet

Uansett hvor skjeldent et etternavn er så har du lov til å ta det dersom ditt barn har dette etternavnet, du har nemlig rett til å hete det samme som barnet. Sørg for at barnet heter det først, og legg så fødselsattest som vedlegg når du søker om navneendring!

Skrevet

Jeg skjønner godt at du vil ha samme navn som barna dine, men da syns jeg dere skal gifte dere. Ser at dere har planer om det altså.. Jeg har tatt min ektemann sitt etternavn fordi jeg vil at folk skal vite at vi er gift, og barna våre har jo også samme etternavn. Men hvis folk skal begynne å bare bytte etternavn uten å gifte seg, så er det ikke lenger en selvfølge at vi med samme navn faktisk er gift da.. Nei, jeg syns det virker litt dumt jeg da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...