Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver her for ønsker å være anonym.

Idag var det krangel igjen mellom sambo og meg. Jeg kom hjem etter 10timers arbeidsdag. Sambo sitter i stolen sin og ser på tv, kjøkkenet og klesvask flyter over. Jeg får aldri hjelp! Han har klaget over at jeg ikke er i humør, liten sexlyst og blir fort irritert de siste månedene. De siste månedene har jeg jobbet full sjefsstilling, tatt meg alt av hjemmet og for det meste tatt av meg barnet vårt når jeg kommer hjem. Han kommer hjem fra jobben og setter seg ned som regel.Men det nytter ikke å si noe. Får da slengt i trynet at han reparerer bilene og det veier opp for all husarbeidet. Veier det virkelig opp?! Det er alltid husarbeid, fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg legger meg. Hva skal jeg gjøre. Jeg sier ifra, har aldri vært redd for det, men hjelper jo pokker ikke. Er veldig sliten om dagen pga all jobbing, og humøret blir dertil. Hjelp, noen med råd, lignende situasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld meg, men hvis den bilen deres er i så dårlig stand at han må reparere den hver eneste dag, så burde dere kanskje kjøpe en ny....?

Nei du, han høres ut som en latsabb hvis det er sånn som du sier....... Klart dere må dele på husarbeidet så det blir likt! Men dere kan jo kanskje senke litt på kravene? Det er ikke nødvendig å ha det gullende rent og perfekt hele tiden. Hør med han hva han synes er viktig og hvordan han vil ha det i hjemmet. Dere må rett og slett møtes på halvveien. Bli enig om arbeidsfordeling og skriv en liste over hvem som har ansvar for hva. Lei eventuellt en vaskehjelp hver 14.dag- det kan gjøre underverker hvis dere har råd til det. Det er ikke rart du er sur og har lite sexlyst hvis du sliter deg ut på husarbeide mens han sitter og ser på TV. På arbeidsfordelingen så må såklart både bilreperasjon, snømåking, matlaging og klesvask inngå sammen med alle andre av de tusen tingene man må gjøre :)

Skrevet

Jeg har selv en mann som er veldig flink til å hjelpe til, men drister meg allikevel til å komme med noen tanker/råd.

For jeg vil tro at dette må være en umulig situasjon å opprettholde over tid. Bare jeg en dag føler at jeg gjør mest og at mannen min er sløv, blir jeg så utrolig sur og ja, sex er i hvertfall helt ute av bildet. For, det er nemlig utrolig viktig å dele på det som faktisk er et felles ansvar. Det er ikke din jobb som han skal være snill og hjelpe med, det er deres felles jobb. Og, argumentet om at han fikser ting som bilen osv, tror jeg er en standard ting å bruke.

Dette er en situasjon som er så viktig å få snudd og i min mening er det da helt essensielt å ta det opp på en saklig og rett fram måte, og IKKE i selve situasjonen der og da. For, håpet er jo at samboern din faktisk er en OK fyr innerst inne, men som bare rett og slett ødelegger alt ved sin uvitenhet om hvordan det burde være. Finn ut hva du mener er riktig og ta det opp med ham. F.eks. kan en starte med å si at du gjerne vil bedre sexlivet deres og har lyst til å snakke om det. Det burde få oppmerksomhet. Si at det du mangler er lyst på sex og at du savner det. Noe av det som er viktigst for deg er at dere har det bra sammen for du er veldig glad i ham. Det du ikke vet hvordan du skal klare er rett og slett å få ham til å forstå at husarbeidet må deles på. Spør ham hvordan du skal fortelle ham det. Prøv å få ham med på en avtale der han i en uke er med på å dele husarbeidet (et opplegg som du legger opp) og så gjør dere noe han har virkelig lyst til etter det.

Dette ble litt langt, men poenget er. Selv om jeg personlig synes at det er helt totalt håpløst at han ikke gjør noe og at han absolutt burde skjønne det selv, så kommer en ingen vei med å kjefte. Det kan være han må få det servert på en rolig måte. Og ikke minst kan det være lurt å høre om hvordan han har det, kan jo være at det er noe bak der ( er litt deppa eller noe sånt) og at all energi dermed er borte. Men, jeg tror en del mannfolk rett og slett ikke vet hvor mye jobb husarbeid er. Ønsker deg masse lykke til. Her i huset

har jeg bare kommet noen vei når vi har hatt en fortrolig samtale og gått igjennom ting og tang, aldri ved å kjefte.

Håper det var noen gode råd. Vil også i farta anbefale et par samlivsbøker dersom du er interessert. Kjærlighetens fem språk (opprinnelig amerikansk) og Kjærlighet i hastighetens tid av Sissel Gran. Har lest dem høyt for mannen min på senga om kvelden og vi har fått mye ut av dem (men så har vi begge hatt motivasjon da)

Uansett, husk at dette er en uutholdelig situasjon, ingen kan klare å holde ut, enten rent fysisk, eller i forhold til samboeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...