Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Og hva var blodprosenten deres på når dere begynte med det? Har selv 9,6 i blodprodent og føler meg ikke i form. Ingen som har sagt noe om at jeg bør ta jerntilskudd, men begynte selv med Hemojern nå og håper det kan hjelpe.
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Jeg sliter med lave jernlagre selv om jeg har høy blodprosent, hadde 13,6 i blodprosent da jeg ble gravid. Ble kjempedårlig (slapp, trøtt, svimlebyer..) halvveis i svangerskapet og har tatt jerntilskudd siden. Tror jeg var nede i rundt 11 i blodprosent da jeg begynte med de, men som sagt så var jernlagrene rimelig skrapt da. Lege/jordmor pleier å være forsiktig med å anbefale jerntilskudd, for det er ikke bra med for høy blodprosent heller, men jeg ville spurt, spesielt siden du har så lavt som du har.
Kosel Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Legen min ringte meg da jeg hadde vært å¨tatt prøver på legesenteret men var på kontroll hos jm på helsestasjonen. Hun så at blodprosenten min var så lav. 10,3 og lurte på om jeg var spes. trøtt, sliten ol. Jeg følte meg i helt grei form, men fikk beskjed om å ringe henne hvis dette skulle endre seg. En lavre grense for gravide lå visst på 10 sa hun. Hvis det lå p¨å 10 eller under så skulle det følges opp. Uken etter endret formen min seg betraktelig...klarte ikke stå opp...sov sov sov og sov. Ringte legen min og fikk komme og de tok da masse andre prøver også. Bare for sikkerhetsskyld. Alt var i skjønneste orden:) Men i følge min lege har du en blodprosent som tilsier at du skal ta jerntilskudd. Man skal ALDRI begynne med jerntilskudd når man er gravid uten konsultasjon med lege! ( er det jeg har fått høre...)
Snupi27 Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 jeg var hos lege idag på kontroll. der hadde jeg visst veldig lav blodpreosent.. 9.5 så jeg måtte begynne med jerntabletter. fikk resept..
Sognogfjord Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Jeg hadde 9,6 da jeg var på kontroll hos jordmor sist. Følte meg egentlig ganske pigg da, men noen uker senere var jeg veldig trøtt og slapp. Spurte om en ekstra sjekk av blodprosenten når jeg var på kontroll på sykehus. Det fikk jeg, men svaret måtte jeg henvende meg til kommunejordmor for å få......og hun har ferie i et par uker....Så jeg har gitt plaffen og kjøpt hemjern. Tar en tabelett om dagen, og føler egentlig at jeg er bedre. Norske jordmødre og leger virker veldig tilbakeholdne med jerntilskudd. Sist jeg var gravid hadde jeg en dansk lege som mente alle som lå på "vippen" burde ta litt! Det kan umulig skade å ta litt tilskudd når man har så lav prosent, man mangler faktisk jern i kroppen og det kan umulig være bra! Greit å være litt opplagt til fødsel!
lemontree Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Var gørrtrøtt i mai, og gikk til legen for å skjekke jernlagrene. Legen sa at det er vanskelig å si med vanlig skjekk av blodprosenten om gravide trenger jern eller ikke, fordi verdiene blir "manipulert" av graviditeten - mer blodvolum, hva vet jeg, men det sa han nå. Derfor tok han en mer omfattende test, flere blodprøver, og sendte det til Ullevål. Jeg hadde vist jernmangel, og han skrev ut resept på Duroferon, 100 mlg. tilskudd. Jeg ville vært forsiktig med å trekke konklusjoner på egen hånd basert på blodprosenten, og be om en skikkelig undersøkelse hos legen.
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 Jeg tar jern, men det er pga lave jernlagre og ikke pga blodprosenten. Man kan godt ha normale verdier i jernlagre og lav blodprosent, og da skal man visstnok ikke ta tilskudd. Du får be dem måle jernlagre på neste kontroll. Du bør ikke starte på jern uten å ha fått sjekket at det er det du mangler, for mye jern er ikke bra!
Moder'n-2 Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 OBS OBS! Legg merke til at blodprosenten (Hb) kan bli tatt feil. Sist jeg fikk sjekket min Hb presset JM ut blod fra fingeren. Da fikk jeg en Hb på 10.1. Jeg ba om å få en ny prøve, fordi jeg trodde den første ikke var representativ. Noe den heller ikke var! En Hb-test skal tas på følgende måte: * Sørg for at det blir et _skikkelig_ kutt i fingeren slik at blodet lett renner ut. * Tørk bort de første dråpene. Disse skal ikke brukes til testing! * La blod renne rett i måle"glasset" (eller hva man skal kalle det). IKKE press ut blod. Det skal renne av seg selv. * Vær sikker på at måleglasset er fullt. Når denne prosedyren ble fulgt, fikk jeg Hb på 10.7. Det er _ganske_ stor forskjell! Selv har jeg tatt jern i noen måneder nå. Blodprosenten har gått jevnt og trutt nedover selv om jeg har tatt jern, så jeg kommer til å fortsette med det framover.
Arwen* Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 Jeg har akkurat begynt med jern på 100 mg. Målte blodprosenten for to uker siden og den var på¨9,5. Jordmor syntes den var litt lav, og sa jeg kunne begynne på Hemofer, som ikke er særlig sterk. Og så måle prosenten uka etter hos lege, for å se om det var noe bedring. Samtidig skulle jeg sjekke opp hva jernlagret mitt hadde vært på ved begynnelsen av graviditet. Hos legen viste prøven 9,2 og jernlageret hadde de visst glemt å ta..Så vi tok det, og det lå på 3, noe som er veldi lavt. Det var visst ikke bekymringsverdig lavt, siden jeg tross alt er tre uker fra termin (og da pleier det å være ganske lavt), men jeg måtte ta en høydose nå. Føler meg merkelig nok ikke utslitt, mere matt til tider og må ta meg en time på sofaen på ettermiddagen.
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #10 Skrevet 18. juli 2007 Begynte med jern i dette svangeskapet da jeg hadde lav ferritin og hb på 10,9(forordnet av legen). Eterhvert steg Hb til 12,4. Slutta da med jern, etter å ha avtalt det med jordmor. For høy Hb er ikke bra, fordi blodet blir tykkere når Hb er høy (og det er tynne fine årer i morkaken).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå