kazy Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 jeg blir så irritert på fastlegen min som nekter å tro at jeg plages med svært vond rygg. jeg har vridd på meg en vond rygg tidlig i svangerskapet. det skjedde sent i april. siden dette skjedde har jeg gått å hatt det vondt hver dag på jobb. skulle til legen for å få vite hva som var galt. ho sa noen fine latinske ord, og sa at det ikke var farlig. -heldigvis- da jeg spurte om sykemelding fikk jeg til svar at jeg er gravid, ikke syk. graviditet er ingen sykdom. Jo takk du, det vet jeg, men ryggen min er vond som H for det. irriterer meg over lite medfølende leger, som mangler evne til å se saken fra min side!! noen som har opplevd det samme??
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Ja det har jeg (ikke akkurat vond rygg, men en idiot til fastlege). Bytta fastlege da jeg var 16 uiker på vei med forrigemann... Og da ble graviditeten og jeg så mye bedre!
januarbaby:-) høygravid Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Så dumt å ha slike leger...du kan faktisk kreve å bli behandlet av en annen. Dra på legevakta en ettermiddag eller kveld. Jeg gikk til min lege da jeg bare kastet opp og var svimmel og kvalm... klarte ikke være på jobb. Var jo mest på toalettet enn på butikken. Jeg sa jeg ikke klarte, og da spurte han om jeg ville sykemelde meg. Etter en uke ringte han å spurte om jeg var dårlig fortsatt og om han skulle skrive ut vidre sykemelding. Så jeg hører jo at det er forskjell på leger rundtom i landet. Har hørt at kvinnelige leger er noe herk for gravide... Bytt til en herremann du....:-)
MC81 Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Ja det er nok forskjell på leger. Synes det er rart at han nektet å sykemelde deg, trodde egentlig ikke de kunne det. Hvis du sier du trenger en sykemelding så trodde jeg faktisk de var forpliktet til å hjelpe deg med det. Sliter selv, legen min er på ferie og nå har jeg fått bekkenløsnng og har vikarierende lege i lang tid. Ny lege hver uke, da hele legekontoret mitt har tatt ferie. Sure og grinete lgener og helsesekretærer som ikke vil ha noe med deg og gjøre, er ikke vår feil at vi blir dårlige, kunne behandlet oss bedre!
Tussa og Sofie Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Legen kan nekte å sykemelde. De har rett til å kun sykemelde utifra egen vurdering av din medisinske helsetilstand og om de mener det er forsvarlig at du fortsetter i jobb. Noen er kjempestrenge, mens andre er mer løse i snippen på dette. Jeg har en streng lege og synes forsåvidt det er bra, da jeg mener det ikke skal være så enkelt å sykemelde seg, men det skal være en god medisinsk grunn til det. Når det er sagt, er det ikke alltid legen har rett og man kan ikke alltid bare avfeie noen pga at de ikke finner kliniske tegn eller objektive funn på en tilstand eller sykdom, og i mange tilfeller som hos deg så burde de faktisk også ta i betraktning hvordan du har det og opplever det. Bytt fastlege om du ikke er fornøyd!
Neetamor-mednyspire Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 synes det er bra at det ikke er lett å bli sykemeldt-noen leger tar for lett på sykemelding, mens noen er strenge- slik er det bare.. men bytt fastlege om du ikke er fornøyd.. selv er jeg sykemeldt hele perioden jeg skal jobbe nå pga bekkenløsning og det er ikke min fastlege som har sykemeldt meg- ferie tider så fikk komme til en kvinnelig lege- hun har utrolig sympati og har vært utrolig snill mot meg.. føler meg heldig der! men som sagt-bytt fastlege om du ikke er fornøyd!
*1+1=2 små* Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 hvis ikke du kan bli sykemeldt, så kan du vel kreve sånn annen ting. HUsker ikke hva det heter..som har med graviditet å gjøre, men da må årsaken til at du ikke kan jobbe være jobben. Jeg har det problemet, vanskelig å tilrettelegge fordi jeg kan ikke unngå å løfte noe særlig.... Jeg har derimot en veldig grei lege, som ga meg sykemeld. i 2 uker, også skal jeg ringe tilbake og gi beskjed om jeg trenger mer. Synes man bør ha litt sympati, det ER vondt og JADDDAAAA det er ingen sykdom å være gravid men det er jo heller ikke en sykdom å ha mensen..men alikevel så blir noen SÅ dårlig at de må være hjemme!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #8 Skrevet 18. juli 2007 Fikk ikke sykemelding jeg heller. Min vikarierende lege sa at det var normalt å ha det vondt. Hvis jeg begynte å blø måtte jeg si fra. Hadde helt sikkert fått det til fastlegen min, men hun blir borte 1 år dessverre. Man kan visst få det av jordmor også, men da får man ikke feriepenger av de pengene man får.
nr to på vei:) Skrevet 18. juli 2007 #9 Skrevet 18. juli 2007 Det går an å søke om svangerskapspenger, hvis det er forhold på jobb som tilsier at det ikke kan tilrettelegges for deg. (f.eks fysisk el psyko-sosialt)Både jordmor og lege kan fylle ut dette, og så avtaler du videre med arbeidsgiver. Går ikke ut over feriepenger, og du slipper å bruke av sykemeldingsperioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå