Gå til innhold

Kjæreste uten styring på økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå lurer jeg på om det er jeg som er urimelig eller om det er kjæresten min som ikke har styr på penger.

Vi har ca samme inntektsgrunnlag. ca utbetalt 15 000 hver i mnd.

Vi har en felleskonto som skal gå til huslån, fellesutgifter på bolig, forsikring, mobiltelefon, internett. Vi betaler like mye inn der.

Han skylder meg penger fra en ferie han tok i Mai som han ikke hadde råd til. Men som jeg unnet han å reise på. Han betaler meg tilbake ca 1000 i mnd.

Vi holder regnskap med matvare innkjøp slik at den utgiften blir likt fordelt.

Når vi er ute på konserter, cafe, restaurant, bestiller mat ut ect. betaler vi ca annen hver gang.

annet utstyr betaler vi også likt av.

Men han greier alltid å bli blakk 10-12 dager etter lønn. Han sier alltid at han ikke så det komme. Men han sjekker sjeldent eller aldri saldo og nettbank.

Jeg har alltid minimum 500 igjen før lønn.. fordi jeg prøver å være nøysom å sjekke hva pengene går til. Har hele tiden kontroll på saldo og hva som skjer på kontoen min.

Jeg vurderer nå å kreve at kjæresten min skal føre hele sin lønn over på en konto i mitt navn, og kun ha et beløp til eget bruk. Så kan jeg betale alt av felles med hans og min penger... så slipper jeg at han til stadighet blakker seg... er det for strengt?

Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre??? Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var litt strengt ja at du skal kreve hans penger. Da får dere heller overføre hans lønn til felleskonto og snakke nøye om hva den brukes til.

Jeg har det litt lignende, vi har en felleskonto som går til strøm, boliglån og mat. Alt som er felles med andre ord- utenom har vi egne kontoer med kort.

Vi tjener også nesten likt, og fører altid likt beløp til felleskonto- og den brukes KUN til fellesting. Men min sambo er veldig økonomisk, jeg er vel heller den som bruker penger til "unødvendig" som han sier, men da er det fra MIN konto- som er mine penger...

Skrevet

hei! jeg skjønner veldig godt at det "frustrer" deg fordi man vil da helst slippe å måtte ta over økonomien... jeg og sambo har akkurat opprettet en ordning for dette. Vi har ikke hatt problemer med økonomien slik som du beskriver det over men er redd det kan bli sånn og dermed tenkte vi å ta tak i det før det evt opstår.

Vi har opprettet en konto i banken som får fast trekk inn på som skal gå til regninger. Så har vi en felles brukskonto som vi får bankkort til begge to som skal gå til felles handling, aktiviteter vi gjør sammen og evt ting til babyen osv. Vi sitter også med en egen konto som vi har "lommepenger" på .. så om jeg ønsker å spare til noe eller kjøpe noe så må jeg bruke "mine egne penger" og går jeg tom så er jeg tom :D og samme gjelder han. Det kan hørtes ut som mange kontoer men det er det ikke. enkelt å opprette er det også. Dersom dere finner ut hva dere trenger til regninger og hvor mye dere trenger til fellerhusholdning så tar dere det resterende inn på "lommepenge"kontoen :D

det er hevrtfall mitt tips.. da må han selv passe på at han har til det han vil og ser gjerne også selv om han bruker unødvendig mye penger på småting i hverdagen samt det blir likt fordelt utgifter til alt felles :D

lykke til fra meg

Skrevet

Det der er slitsomt. Exen min kunne heller ikke styre penger, og det tæret veldig på forholdet at jeg ikke kunne stole på han der. Vi hadde kjempedårlig råd, og hvis jeg sa at han måtte huske å sette av penger til en spesiell regning, så klarte han allikevel alltid å bruke for mye. Jeg ble ganske flink etterhvert å sile ut regninger vi kunne skyve på og regninger som burde betales til forfall, og det ble en del telefoner for å få utsatt fristen. Til slutt gikk ekteskapet til H, fordi jeg ikke kunne stole på han. Har funnet ut i ettertid at han antagelig spilte bort mye.

Dere bør nok ta en alvorlig samtale om dette med økonomien deres. Syns du har en fin løsning på problemet, men det spørs om han vil la seg umyndiggjøre frivillig på den måten.

Skrevet

Så lenge han betaler alt som er av fellesutgifter, som det ser ut til at han gjør, så kan jeg ikke se hvorfor du skal kreve noe som helst.

Du kan ikke kreve at han er akkurat lik deg når det gjelder penger. Dersom han blakker seg, så er jo det hans problem...

Skrevet

Enig med Kaur

Skrevet

Her i huset er det jeg som har all styring på økonomi. Jeg betaler regninger og betaler alt når vi er ute og handler. Sambo har ikke noe med penger å gjøre. Han har tilogmed overgitt bankkortet til meg. Han sier til alle at han får ukelønn. Og så lenge han er fornøyd med å ikke ha peng eller kort eller noe som helst kontroll på pengene hans, er alt iorden. Vi har god økonomi med hus og to biler og en liten på vei.

Skrevet

jeg også er enig med at dersom han betaler det han skal så er det godt nok, men jeg har allikevel veldig forståelse for det HI skriver om at han alltid er blakk 10-12 dager før lønn. Det gjør jo slik at dersom han skal ta seg av handling eller "invitere" med på kino så må HI betale frem til lønn igjen.. dessuten så er det viktig å lære seg at alt må ikke brukes opp om det ikke er nødvendig...

så jeg skjønner veldig godt at du er i tvil på hva du skal gjøre.. det som er viktig slik jeg ser det er at du ikke "overkjører" han eller gir han følelsen av å være "barnet" men at han forstår hvorfor du ønsker å gjøre noe med situasjonen slik den er nå for ikke å havne i et nytt forhold som ender pga økonomi.. (spill på samvittighet :D) d funker bedre enn moral :D

så igjen HI, lykke til :D

Skrevet

Dette høres ut som en slitsom situasjon. Vi har felles konto på alt vi, men vi har en regningskonto som vi setter av penger til på hver lønn. Det vil si at vi har laget et budsjett hvor vi har full oversikt over hvilke regninger som kommer på hvilken lønn i løpet av året. I og med at alt er felles, så har ikke vi egne konti hvor vi kan ha våre egne lommepenger. Noen synes ikke dette er noen god ide, men så lenge begge er ganske flinke med penger, så fungerer dette bra. Vi kjøper oss det vi har lyst på.( så lenge det er penger på konto). Tror dere bør fortsette å ha hver deres konto til lommepenger, men husk å flytte over penger til regningskonto med en gang lønna kommer. Her bør penger til mat også settes av i tilfelle. Håper dere finner ut av dette......

Skrevet

Tusen takk for tips og ideer.

Jeg har absolutt ikke tenkt å overkjøre han, men han ser jo også selv at det er fryktelig dumt å være blakk 2 uker før neste lønn.

Så vi må finne en ordning der pengene hans varer litt lengre...

Han betaler inn som jeg skrev alt til fellesregninger, men skylder alltid penger for andre fellesgoder... mat/kino osv...

Jeg har det veldig bra med han, så har ikke lyst til at penger skal bli en krise sak mellom oss. Derfor trengte jeg noen innspill før vi tar en rolig prat og finner løsninger..

Takk igjen

Skrevet

Så lenge han betaler det han skal av fellesavgifter og den slags, så er del opp til han hva han bruker "lommepengene" på? Jeg skjønner at det er kjedelig at han alltid er den som er blakk, men jeg synes ikke du kan kreve noe som helst av innblikk i hans penger så lenge han betaler sin del av pakka.

Hvis han blir for blakk til å gå gå kino o.l, så får han rett og slett bare bli hjemme. Han lærer vel mer av det enn at du spanderer (evt. han "låner") gang på gang?

Skrevet

Enkelte blir aldri voksne når det kommer til penger, personlig erfart det. Der satt jeg år etter år å betalte alt, var den eneste som jobbet og da store deler av døgnet. Ble kvitt han og problemet etterhvert. Men sitter alene å betaler på lån fra den tiden.

Vanskelig problemstillingdet der, ingen konkrete råd direkte.

Lykke til:o)

Skrevet

jeg og sambo har en regningskonto/mat konto som det blir satt inn 7000,- i mnd altså 3500,- fra hver :)

jeg har betandig vært økonomisk, og ført regnskap i 5-6 år...og det har jeg begynt å gjøre med samboerns øknomi slik at jeg ser hva han bruker penger på...ikke det at han ikke er økonomisk, men er jo greit å se hva pengene går til..

hadde samboern min ikke vært økonomisk så tror jeg hadde forlangt å føre regnskap over økonomien sin......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...