Gå til innhold

Hei! Noen som vet hva sterilvannspapler er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste det i et innlegg her men har ikke hørt det før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steriltvannspapler brukes oftest som lindring av ryggsmerter. Jordmor sprøyter inn små mengder sterilt vann rett under huden i ryggen. Dette svir i ca. ett minutt, og deretter vil de aller fleste kvinner oppleve god smertelindring.

Effekten av denne metoden varierer fra en halv til to timer. Dette er ikke medikamentell behandling, og kan derfor gis ubegrenset uten at det fører til bivirkninger verken for mor eller barn. På de fleste sykehus i Norge er steriltvannspapler et tilbud til de fødende.

..fra NettDoktor.no

Skrevet

Det er sprøyter med sterilt vann, som de setter rett under huden, avhengig av hvor fødselssmertene sitter. Det kalles vepsestikk, fordi de svir veldig når de blir satt. Det aktiverer kroppens egne smertestillende endorfiner, og avleder smerten. Det kan visst ha en virkning på opptil 2 timer eller noe.

Har ikke prøvd det før, men har det som alternativ denne gangen. Tror det kan være bra.

Skrevet

Jeg fikk det sist, men står nok over denne gangen. Det hjalp på smertene i rggen, men du får alle smertene i magen istede. Det var hvertfall sånn jeg følte det. I tillegg til den smerten det var når de ble satt, noe jeg synes var det værste med hele fødselen, vil nok jeg be om andre ting denne gangen. Mulig min smerteterskel er svært lav.

Skrevet

Jeg og vil ikke ha de steriltvannspapler, de var vonde og sette + at det ble mere vondt foran og da ble jeg tilbudt å få det same foran. Da skrek jeg NEIIIIIII

Skrevet

Kjempevonde å sette og null effekt, er min erfaring.

Skrevet

Har blitt frarådet dem- gjør vondt og medfører mer ventetid til man setter i gang med noe som virker (epidural)

Skrevet

Hva skal man ha gjort uten dere BIM damer? Utrolig flott å høre deres erfaringer, så slipper vi å gå i fella. Klem!

Skrevet

Tja, jeg hadde nå veldig veldig hjelp av dem, jeg. Så dette er vel som alt annet - veldig individuelt...! Nå satt mine smerter mest i lysken, og jeg fikk satt dem der, da lindret de godt i et par timer. Ba om en runde til, jeg, strålende fornøyd!

Det svir som et vepsestikk. Jeg er sånn anlagt at jeg blir rasende for alt jeg ikke er forbredt på (jeg banna skikkelig da de satte lokalbedøvelse, da ble jeg sint, da!), men så lenge jeg var forbredt på vepsen, så tok jeg ikke særlig notis av det. Brandt i 10 sek, så var det over. Lite i forhold til alt det andre...

Skrevet

Min erfaring er FYYY F#%¤&!!!!! Aldri i verden om de får sette sånne på meg noen gang mer!Syns det var det værste ved hele min første fødsel...Søsteren min var med og sa at det var den eneste gangen jeg skrek i løpet av hele fødselen.(de satte 4 sprøyter i ryggen) Ved fødsel nr to hadde jeg ingen store ønsker annet enn: IKKE VEPSESTIKK!!

Mulig det lindret litt etterpå,men IKKE så mye at det var verdt det!

Men som andre sier,så kan det sikkert være individuelt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...