Krysia Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 1: Hva skal til for at morkaken skal løsne? Og "kjenner" man det...? Og hvor lang tid tar det før det får konsekvenser for babyen? 2: Jeg har satt til livs store mengder salami i svangerskapet - før jeg leste at det skulle man ikke. Nå har jeg selvfølgelig ikke spist det på måneder. Men i det siste har jeg bekymret meg for at det kan ha påvirket babyen... Mye å tenke på!
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Har skjønt det slik at morkaken kan løsne hvis man får et hard nok slag mot magen eller ryggen, hvis den ligger foran livmoråpningen nedover. Og hvis man blir ristet kraftig. Hvis morkaken løsner helt eller delvis vil man få en blødning avhengig av hvor mye som løsner. Derfor skal man ta større blødninger på alvor. Har spist og spiser enda salami. Er ikke bekymret for det. Har hørt at det ikke er farlig.
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Hvis morkaken løsner kan mor og barn blø ihjel/barnet får ikke oksygen. Da er det snakk om sekunder til minutter.
Krysia Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2007 Tusen takk for svar Lekte litt ivrig med min ti kg tunge niese, og kjente plutselig et "knepp" i magen skjønner du. Og tenker umiddelbart det verste... Dårlig egenskap kan du si. Men er så nærme målet nå! Ang. salami; ja, det er MYE udokumentert "info" for oss gravide, mye det sikkert ikke er hold i. Så er det vel litt tilfeldig hva man velger å legge vekt på. Thanx again
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Løsning av morkaken Morkaken kan løsne før eller under fødsel og føre til stor blødning inne i livmoren. Tilstanden kan være livstruende, både for mor og barn. Av: Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen, leger Relaterte artikler: Komplikasjoner i svangerskapet Relaterte senter: Gravid Medisinsk betegnelse: abruptio placentae, ablatio placentae Forhold som fører til økt risiko for løsning av morkaken er: alvorlig svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk, røyking, kort navlesnor, massiv vannavgang, arr i livmoren, slag mot magen og morkakeløsning i tidligere svangerskap. Sykdomstegn Sterk og plutselig smerte i magen. Magen er hard og smertefull når den undersøkes, spesielt over stedet der morkaken har løsnet. Behandling Hvis du er gravid og får tydelige smerter i magen uten at årsaken er kjent, må du straks ta kontakt med lege eller fødeavdeling. Ved mistanke om løsning av morkaken må du til sykehus straks. Tatt fra lommelegen. Tror ikke du skal bekymre deg for verken dette eller salami. Noen mener salami kan inneholde listeriabakterie, men da blir man syk der og da.
Yoggy ; ) Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 ..jag har oxo spist salami og gør det enda... : )
BellaSofia Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Kan svare på det med salami Det er på samme måte som du ikke bør spise noe rått kjøtt... Babyen tar ikke skade av det i det hele tatt, men dere kan bli syke (toxoplasmose) men da ville du jo merket det. Så dersom du ikke har vært syk, er det ingen fare
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 Bare hyggelig. Det er jo normalt at man blir bekymret for det meste når man er gravid. Hvis du skulle føle deg usikker etter dette, så er det beste å høre med de på føden. Hører også av og til kneppelyder fra magen, uavhengig av hva jeg gjør. Ser det er flere her på BIM som hører det samme. Og folk har mange slags forklaringer på hva det kan være. Klem!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #10 Skrevet 17. juli 2007 Spørde jordmor i dag faktisk om dette med salami. Eg har også vore veldig bekymra pga dette. Ho sa at eg berre måtte fortsette å spise salami,men måtte passe meg for slik spakamat som har lang lagringstid,f.eks spekelår/mør frå jul og sånn.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #11 Skrevet 17. juli 2007 BellaSofie: Barnet tar ikke skade i hele tatt? Hvordan kan du si noe sånt? Det er barnet som tar skade av det, hvis det skulle skje noe. Vi merker nok ikke noe spes, mens babyen kan bli livstruende skadd. Dette bør dere lese mer om, og ikke komme med slike påstander det ikke er hold i.Merker jeg blir rimelig sint på slike som deg. Bedrevitere, som ikke vet...Bare slenger ut en påstand.. Huff.. Dersom mor ikke har vært syk, så kan barnet være sykt fordi. Dere kan også kjøpe det nyeste GRAVID-bladet, der står det også at man IKKE skal spise dette..Og ellers lese på matportalen.no.
Krysia Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. juli 2007 Det er vel til en viss grad sant; om mor blir smittet av toxoplasmose vil hun i de fleste tilfeller får milde influensategn/kvalme eller lignende. Det er i alle fall det jeg har hørt, lest og forholdt meg til. I sånne tilfeller skal man tenke gjennom de siste dagers spisekart, og sjekke opp. Jeg leste også artikkelen i Gravid. Det var den bastante påstanden der som fikk meg til å begynne å bekymre meg på ny.
~Mirabell&Knerten~ Skrevet 17. juli 2007 #13 Skrevet 17. juli 2007 Jeg har også spist salami gjennom heeele svangerskapet(til og med i dag, er 33 uker på vei), til tross for at flere har sagt at man ikke skal gjøre det. Da samboeren min nå leste i det siste Gravid sier han at jeg ikke lenger får spise salami. Selv blir jeg litt usikke på hva jeg skal tro. Dersom det er farlig, hvorfor er det da såååååå mange leger og jordmødre som sier at man kan spise det??Burde ikke de vite dette?Når det gjelder alkohol og røyking er jo alle så enige om at det er fy-fy, men hvorfor er det så mye usikkerhet rundt salami?
Krysia Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 17. juli 2007 Hei du! Jeg tror det er fordi man KAN bli smittet av denne lumske bakterien, men sjansene er helt ekstremt små. Og så blir den videre vurderingen opp til hver enkelt gravid... Enig med deg, det er ikke lett å vite!
Julie83 Skrevet 17. juli 2007 #15 Skrevet 17. juli 2007 Ang. bakterier i kjøtt, så tror jeg aldri man kan være helt sikker på å unngå de. Salami er vel ikke akkurat spekemat er det? Har lurt litt på dette selv. Det er vel varmebehandlet før det er pakket sammen til en sånn pølsesnabb, i motsetning til spekemat som fenalår o.l.? Vanlig kokt skinke kan også inneholde lumske bakterier. Vil tro det er en god regel å holde seg unna kjøtt som ikke er gjennomkokt/stekt. Det er i hvert fall det rådet jeg har fått av min lege. Også kanskje ikke eksperimentere så veldig i matveiene i forhold til hva man vanligvis spiser, når man er gravid.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #17 Skrevet 17. juli 2007 Du hadde nok fått en blødning om morkaken løsnet. Elelr mener du etter fødsel? I så fall så skulle det ingenting til med meg. og jeg kjente det ikke. Salami går nok bra. Om du ikke har merket noe rart til nå, så er det ingenting å tenke på....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå