Nanna1976 Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 Joda, burde nok ha tenkt meg at fredag 13. kom til å väre dagen. Hadde termin 9. juli, så begynte å bli litt utålmodig etter å få hilse på lillemann. Siden dette er mitt förste barn var jeg sef også spent på hvordan födselen kom til å gå. Skal ikke kjede dere med masse detaljer, men her er en fantastisk födselshistorie: Våknet kl 0530 fredag og hadde nokså kraftige rier som kom med 4 minutters mellomrom. Var i grunnen litt overrasket, for hadde regnet med å gå en stund med rier för det virkelig satte i gang (har lest om en del som blir sendt ut på gåtur etc.) En time senere vekte jeg samboeren min, og ringte sykehuset (Ullevål). Der var det fult, så ble anbefalt å holde meg hjemme så lenge jeg orket. Satte meg i dusjen, men kl 09.30 kom riene annenhvert minutt og varte 50 sekunder. Da bar det av gårde, og heldigvis var det plass til oss. Så ble siene bare sterkere og sterkere. Rakk å sette klyster, ta en dusj og deretter et varmt bad, men hadde nokså store smerter så var ikke så mye lindring. Hadde verdens beste jordmor, nokså ung, som masserte korsryggen min på en fantastisk måte. I tillegg brukte jeg lystgass etterhvert, noe som funket mest pga kontrollert pust. Fikk satt fem sterilvannspapler, og dere, det anbefaler jeg på det varmeste. Gjorde vondt å sette, eller, mer som vepsestikk, men lindret vanvittig og er helt ufarlig for foster etc. Så gikk alt ganske radig, og 14.30 begynte utdrivningsfasen. I löpet av 25 minutter var verdens deiligste gutt födt:) Det gikk heldigvis ikke for fort, slapp å sy spesilt mye. Babien veide 4.132 kg og var 53 cm lang.Vi ble veldig overrasket for sf målet mitt var på det gjennomsnitlige og jordmoren på helsestasjonen mente det var en liten baby. Detvar den imidlertid ikke, men jeg har i grunnen värt slank hele tiden så muligens derfor de trodde han var liten. Ellers var oppholdet på Ullevål hotell fantastisk bra:) Utrolig fornöyd med alt. Lillemann er i tillegg usedvanlig grei å ha med å gjöre. En ting jeg imidlertid vil gjöre alle oppmerksomme på er det andre dögnet etter födselen, når babyen begynner å bli interessert i å spise og forsöker å bygge opp mammas melkelager. Jeg har lest en god del om amming, men ble helt tatt på senga, bokstavlig talt, av et barn som ikke ville gjöre annet enn å die. Holdt på stort sett hele natten uten stort sövn i det hele tatt, og vi var ganske fortvilede. Det gikk over dagen etter, og da skal jeg si melka kom for fullt. Så jenter, ikke bli fortvilet over det vanvittige melkebehovet det andre dögnet, men vär forberedt på at det er helt normalt og faktisk veldig bra. Men slitsomt:) Hvis det er noen som har andre spörsmål etc. knyttet til oppholdet på Ullevål etc. er det bare å spörre. Og i forhold til epidural eller ikke, jeg klarte meg i grunnen helt fint uten, jovisst var det vondt, men når födselen ikke strekker seg over en lenger periode er det ikke noe problem å klare seg uten. Vil ellers bare takke for mange gode tilbakemeldinger underveis i svangerskapet, og önske lykke til for alle sammen videre:) C
Nanna1976 Skrevet 17. juli 2007 Forfatter #2 Skrevet 17. juli 2007 Vil forövrig bare legge til at jeg aldri opplevde at den berömte sproppen gikk. Den hadde tydeligvis gått gradvis. I tillegg gikk vannet kun en times tid för selve utdrivningsfasen og tegningsblödning kom ca samtidig. Forteller det for at dere som er opptatt av tegn i grunnen ikke skal tolke dem nödvendigvis for bokstavlig, kan väre veldig individuelt.
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Gratulerer så masse! Høres ut som en kjempeflott fødsel! Kos dere masse nå!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Gratulerer masse med prinsen!!! )
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 åhh hørtes ut som en grei fødsel det der:=) gratulerer kjempe mye;))))) kos deg med gutten din:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå