Gå til innhold

Hmm, føler meg litt teit og gjerrig, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp hatt besøk av min venninne med mann og hennes 4 barn i alderen 11-3år, selv er vi 2 voksne og to små barn (6mnd og 3år). De var her i 1 uke og vi hadde det veldig hyggelig.

Jeg var inne på nettbanken min nå for å betale regninger og her var det tomt gitt. Vi har jo kost oss masse denne uka. Litt vin enkelte kvelder, middager til voksne og barn, godt og brus +++

Alle måltider har vi spist hjemme hos oss og det eneste de bidro med økonomisk var en blomst når de kom, alt som er handlet inn denne uka har vi betalt, også for spesielle ting de ønsket (snus, shampo, div mat til barna, solkrem, blader til barna osv). Vi skrev handlelister der alle kom med det de trengte og jeg eller mannen dro for å handle hver gang. Jeg tenkte ikke på det da og er vant til at man selvfølgelig spanderer på sine gjester....

...men, nå var de jo mange og ble lenge og jeg ble litt forskrekket når jeg så hvor mye som er brukt, mye mer enn hva vi pleier. Sukk, føler meg dum som nå tenker at jeg synes de kanskje kunne bidratt litt økonomisk, har aldri tenkt over det før når de har vært her, men da har det jo gjerne vært bare 1 eller 2 overnattinger.

Jeg kan vel ikke tatt det opp med de nå i etterkant? Hvordan ville dere reagert om noen hadde spurt om dere kunne bidra litt? Føler jeg kanskje i såfall burde tatt det opp med en gang de kom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det gode venner er det vel bare å si at det har gått litt mere enn dere har regna med, og om dere kunne delt litt på utgifter?

jeg ville satt pris på at noen sa det til meg enn at de skulle få dårlig råd for at jeg ubetenksom..

Skrevet

Jeg hadde nok tatt det opp da jeg skulle reist for å handle.Hadde ikke giddet å betale for snusen til mannen hennes.

hadde kjøpt mat,alt personlig som shampoo ,solkrem o.l hadde de fått kjøpe selv.

Skrevet

Send de en ferdigutfylt giro!! *heh*

Skrevet

jeg tror du kanskje burde tatt det opp med de da de kom,tenk på det neste gang,vær ærlig å si at forrige gang ble vi så blakke så fint om dere kjøper inn litt denne gangen

er vel vanlig å gjøre det når man er borte hos noen så lenge med så stor familie,man kan jo ikke regne med den de er hos..da de er på hotell ol må de jo koste hele oppholdet,så litt penger til mat kassa er ikke for mye forlangt,må nok gjøre det selv når vi snart får besøk,kan ikke belage oss på bare våre penger.vi skal jo leve litt etter ferien å

Skrevet

Jeg ville nok sagt noe sånn som at "Håper du ikke syns det er frekt av meg å ta det opp men vi glemte visst å gjøre opp før dere dro, dere skylder jo litt penger for personlige ting som vi handlet mens dere var her"

Greit å spandere på sine gjester men personlige artikler er det jo normalt å betale selv. Rart de ikke spurte dere hva de skyldte.

Skrevet

Synes de burde forstått selv at de måtte betale for seg! Det er jo mormal folkeskikk! Men det er jo ikke noe kjekt å si ifrs! Så vet ikke hva jeg hadde gjort jeg...

Synes ihvertfall ikke du er teit og gjerrig.

Skrevet

ville nok tatt det når jeg skulle/hadde handla!Men,hadde det vært meg som hadde vært ei uke hos noen på ferie hadde jeg tilbydt meg å være med å betale,og hvertfall betalt for personlige ting!!

Skrevet

Jeg syns nesten det er litt rart at de ikke tok initiativ til å handle litt eslv, evt si at de kunne betale litt. Bare vi er borte hos noen en helg tar jeg det som en selvfølge at vi skal være med å betale for mat ol.

Kan ikke bare sende en melding eller ringe og si at det gikk så mye penger når de var her og at du ikke har penger igjen til regninger? Si at du ikke tenkte på det mens de var der, men at du var inne på nettbanken nå for å betale regninger.. Komme med et forslag til en sum du syns er grei i forhold til hva dere har lagt ut, og hva som var til dere personlige ting, som snus, blader osv.. Skulle kanskje sagt det når de var der, men syns ikke det gjør noe at du tar det opp nå.

Skrevet

Enig med Schnupsiii. En grei måte å gjøre på!

Skrevet

Du er ikke teit og gjerrig! Jeg synes det rett og slett er utrolig at de ikke tok initiativ til å handle noen ganger selv. Jeg hadde aldri vært på besøk hos noen en hel uke (ikke en helg engang), uten at jeg bidro med noe, både mat og vin. Synes de er teit og gjerrig jeg! :-)

Skrevet

Jeg ville nok uansett ha betalt egne ting selv, blader og snus osv skal da ikke vertskapet betale!! Og jeg ville nok ha stukket til vertskapet en del kroner for maten også. Og det har da mine venninner/familie alltid gjort når de er her... så si det som det er, hadde jeg glemt det, hadde jeg nok blitt flau fordi jeg hadde gjort det, men bedre å få en mulighet til å gjøre opp for seg enn at jeg skulle hørt det via andre hvor gjerrig jeg er...:/

Skrevet

Synes ikke du kan komme og kreve noe tilbakebetalt i ettertid....

Hadde vært mye bedre å ta det opp når dere skulle handlet. Kunne ha sagt noe sånn som "ja, jeg legger bare ut denne gangen jeg, så kan dere kanskje ta neste runde?"

Det ville ikke jeg ha sett på som frekt iallefall:-)

Kunne for øvrig aldri falt meg inn å losjere meg selv+mann+ 4 unger hos venner og helt og holdent levd på dem ei heil uke! Herregud så ufint!

Skrevet

Guri, så frekt av de å ikke tilby seg å betale!

Tenkt hvor billig ferie de hadde, mens dere som var vertskap, sitter igjen blakke.

Enten så utnytter de dere, eller så har de glemt å betale dere.

Hvis du er "modig", tar du det opp med de. Send de en melding der du takker for besøket, si at det var kjempekoselig med besøk, at dere håper de kommer igjen en annen gang også, men at siden det gikk så mange penger, bør dere dele på utgiftene.

Vi har ofte langvarige besøk når vi er i sommerhuset.

Da sitter vi ikke å finregner på ting, men handler ca annenhver gang, slik at vi kommer ut ganske likt.

Jeg syns det bare skulle mangle jeg, folk bor jo gratis (i stedet for hotell, camping o.l.) og da syns jeg ikke det er riktig at de får gratis mat og div også. Måte på å komme billig fra det i ferien sin også!

Skrevet

du er ikke teit og gjerrig - de er frekke!! skjønner ikke at de ikke er flaue!!! være hele familien på besøk hos noen en hel uke, og ikke bidra m noe, nei ærlig talt makan til frekkhet, tenk så mye penger de har spart på å være en uke hos dere!! fysj for mennesker sier nå jeg..

det minste de kunne gjort var å ta handlelisten og dra å handle selv til ALLE et par av dagene....

Skrevet

Herregud...det er jo så dumt. Ikke du da....men gjestene dine. Slike ting som snus, shampo og sånn, kunne dem vel kjøpt selv? Nå vet jeg ikke hvor mye penge dem brukte på å komme til dere, men det går også an å spleise på middag eller no sånt.

Når vi er på feriebesøk...for å si det sånn....så kjøper vi ting som vi trenger selv. Og går vi ut og spiser, spleise vi. Noen ganger når vi spiser middag hjemme, så passe vi på at vi alltid kan bidra med noe. Liker ikke å snylte på folk jeg.

Skrevet

Synes froslaget til Schnupsiii var veldig bra. Det er en grei måte å ta det opp på!

Synes det er veldig rart at de ikke bidra mens de var hos dere - iallefall når de ble over så lang tid. Og personlige ting kan man vel ikke mene at vertskapet skal stå for??!!

Skrevet

Takker så mye for fine svar.

Skulle helt klart tatt det opp fra starten av, men tenkte ikke på det der og da. Vi hadde det jo så hyggelig og vanligvis har det vært slik at når vi er hos de så betaler de og når de er hos oss, er det vi som betaler. Ble bare litt ekstra denne gangen. De har nok heller ikke tenkt over dette.

Har nå tenkt litt og kommet til at jeg ikke gjør noe denne gangen, fikk bare litt sjokk når jeg så hvor mye det hadde kostet. Skal de bli like lenge en annen gang, skal jeg ta det opp med en gang og foreslå at vi deler litt på utgiftene.

Ble bare ett lite hjertesukk fra min side nå, vi koste oss masse og det var verd hver en krone :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...