Gå til innhold

klyster...noen som vet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! er førstegangs og lurer litt på dette med klyster. Hvordan virker dette? Er dette noe alle får? Virkning? Sikkert dumt spm, men hadde ikke hørt noe om dette, før jeg leste d her inne....

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg har fått det i forbindelse med en operasjon med narkose.

Skikkelig effektivt.

En sykepleier el.l sprøyter tror det er saltvann opp i endetarmen (ikke vondt) og så går det et lite øyeblikk og så må du på do...

Og etter det er det ikke så mye igjen i tarmen.

Sikkert kjempe smart når man skal trykke ut et barn... sikkert vanskelig å ikke trykke der feil ting kommer ut...

Skrevet

Du får tilbud om klyster hvis du orker og det er nok tid til det. De fleste får vel det tror jeg. Jordmoren setter in klysteret i endetarmen din. Det er ca 250ml væske og gjør som regel ikke vondt. Du ligger en liten stund og holder på vannet så lenge du klarer og da du ikke klarer mer går du på do. Så får du tømt nederste delen av tarmen. Det er ikke så behaglig, spesielt med rier samtidlig men det går greit.

Skrevet

Jeg har født to ganger uten klyster, og gruer meg litt for det om jeg må ta det, men leste en link her hvor alle var veldig positive til det, og det er jo bedre å få tømt tarmen på forhånd enn at det skal komme sammen med babyen.

Skrevet

Jeg hadde lang tid med rier og fikk klyster, og det funket bra. var ikke vondt eller flaut eller noe ;o)

En venninde av meg har alltid hatt kjappe fødsler og aldri fått tid til å fa klyster, det kan også skje selvfølgelig.

Skrevet

jeg tok klysteret selv, går helt fint det!! ville absolutt gjort det, ellers kommer det som er i tarmen ut sammen med babyen...blæh!!

Skrevet

Til Tullo!

Hvordan gjør du det selv? Jeg har lurt på å spørre på apoteket, men syns det er flaut å spørre om, så utsetter det stadig..

Skrevet

Jeg har født 2 ganger, har ikke fått klyster noen av gangene.

Skrevet

Legg deg på siden (er du hjemme, i senga for eks, med et håndkle under, sånn at det som måtte renne ut av væsken kommer på håndduken). ta litt av væsken ut på tuppen (er et slags såpevann), og det smører tuppen litt sånn at den er lettere å stikke inn. Begynn å presse væsken inn, og klem fra toppen, så slipper du å få med så mye luft:)

Når den er tom, så skal du ligge så lenge du kan, helst 10 minutter, men jeg har aldri greid mer enn 5:)

Så går du på do og der kan du jo sitte en stund:)

Du kan godt få hjelp på sykehuset, og er du der, så anbefaler jeg det:)

Lykke til!

Skrevet

Har lært litt om dette på sykepleieskolen, og hovedgrunnen til at man blir tilbydt dette når man skal føde er at det kan gjøre det enkle for bebien å komme seg gjennom fødselskanalen. Tom tarm gjør det enklere å passere :) så jeg skal helt klart prøve!!

Skrevet

Jeg fikk det før fødslene sist, veldig effektivt og greit. Tror ikke det hadde noen virkning på selve fødselen, for den døyde ut.

Grunnen til at jeg vill ha det var at jeg ønsket å tømme det som kunne tømmes, særlig med tanke på å gå på do etter fødselen... for det var ikke noe gøy. Gikk heldigvis ett par dager før jeg måtte det...

Velger klyster denne gangen også, om jeg får tilbud!

Skrevet

Jeg hadde ikke det sist og skal definitivt ha det denne gangen! Jeg syntes det var forferdelig å vite at jeg presset ut bæsj og klarte derfor ikke å jobbe så bra som jeg kunne ha gjort.

Skrevet

Litla; Jeg fikk et klyster av jordmor når jeg kom inn på sykehuset. Gikk inn på do, bøyde meg fremover og trykka inn veska. Kneip igjen så lenge jeg klarte og satte meg så på do.

Gikk helt fint. :)

Skrevet

Jeg har aldri blitt tilbudt klyster på sykehuset før fødsel, og jeg har født 2 ganger, så det er tydeligvis ikke bestandig rutine...

Skrevet

Et tips, bare, hvis du skal ta det selv, f.eks. hjemme. Legg deg på VENSTRE side. Da følger væska naturlig og mye lettere bøyen i tykktarmen som også ligger til venstre, før den bøyer ut i endetarmen.

Bruksanvisning står på pakken, enkel.

P.S

Det du kjøper på apotekene heter klyx, ikke klyster og er en litt mindre variant, men likevel kjempefine og effektive! (: Du får umulig satt et klyster på deg selv, da trenger du hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...