Gå til innhold

Mannen min skal sone.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan dem mene at han skal inn for en bot på 5000 kroner når polakkene slipper unna helt?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151247

Saken er at han hadde en bot på 5000 kroner til statensinnkrevingssentral. Meningen var at han skulle betale 1000 kroner hver mnd til det var betalt. Men han har vært til samtaler hos gjeldsrådgiver i kommunen på grunn av at han har endel gjeld som han vil ordne opp i. Gjeldsrådgiveren sendte da brev til statensinnkrevingssentral og bad dem om og senke mnds beløpet litt for og få deet til og gå runt. Men nei da mente statensinnkrevingssentral istedan at dem skulle stoppe trekket.

Så har han fått brev at han skal inn og sone 7 dager.

Skal inn i september. Synes det er helt på tryne at han skal måtte inn på grunn av dette. Må vel være bedre og sette inn dem som virkelig har gjort en kriminell handling!? (les linken til vg).

Hvis det blir til at han skal inn, så mister han jobben. Da har vi ingen inntekt og da må vi flytte. Med tanke på at vi sliter endel i forholdet og strever for og få ting til og gå runt, så tror jeg at hvis han må inn så kommer det bli dråpen som får det til og renne over.Er rimlig lei meg her nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som DERE bør ringe VG...

Skrevet

Det høres slett ikke moro ut at mannen din må sone. Fengsel løser ikke problemene til folk, det er sikkert og visst.

Når det er sagt, synes jeg ikke at du skal rettferdiggjøre mannens handlinger med å referere til mennesker som også er i nød.

Skrevet

Har faktiskt tenkt litt på og ringe VG. Men vet ikke helt enda.

Og han har jo virkelig prøvd og få lov til og nedbetale. Men det vil dem ikke gå med på.

Synes det er hårreisende at dem slipper fri tyver som skulle ha suttet 2 mnd men at man MÅ sitte 1 uke når man har en bot på 5000 kroner som man dessuten har bett om og få nedbetaling på.

Skrevet

5000 kroner? Det var jo ikke allverdens...

Han (evt du, hvis han ikke får) kan ikke ta opp et lite forbrukslån i banken da, for å betale? Vet at det er et dyrt lån, men det er vel bedre å betale litt ekstra enn å havne i fengsel?

Eller om dere har noen snille foreldre eller venner som kan låne dere pengene, med avtale om en nedbetalingsplan?

Skrevet

Han får ikke lån, fordi han har annen gjeld også.

Jeg får ikke lån som det er nå, siden jeg ikke er i jobb. Jeg hadde ikke jobb når jeg ble gravid, og nå går jeg hjemme med babyen våres frem tils hun er 1 år. Da skal jeg begynne og jobbe, og da får jeg tatt lån, men det hjelper oss ikke stort akkuratt nå.

Hadde han fått lov til og ta nedbetaling på det så hadde det vært greit for da hadde vi akkuratt greid og betale det. Men dem nekter jo og gå med på nedbetaling. (drev og nedbetalte hver mnd, men så valgte dem og stoppe det selv om han betalte som han skulle)

Skrevet

Huff da, syns dere skulle be om et nytt møte og legge frem saken en gang til! Lykke itl!

Skrevet

SI er faktisk ikke så urimelige som du fremstiller det her.

Jeg driver eget firma som gjeldsrådgiver og har MYE kontakt med SI.

Men det kan jo høres ut som mannen din ikke har fått gjeldsordning gjennom kommunen? For deresom han har fått/snart får dette så setter SI kravet i bero frem til ordningen trer i kraft, eller avviser ordningen. (for hver kreditor må si ja...)

Så det jeg vil anbefale deg dersom det ikke er blitt noen ordning på det er å gjøre det selv. Sett opp en totaloversikt over gjeldsposter, inntektsposter, faste utgifter (bruk skjemaet for hva man skal ha til mat etc) og dokumenter alle utgiftene. Når de faste utgiftene er dokumentert og livsoppholdsbeløpet trukket fra ser dere hva som er igjen til å betale kreditorer med, send så dette til alle kreditorer, opplys om hvor mye av "kaka" de kommer til å få hver mnd og innbetal snarest mulig. Så skal du se de er vennligere stemt.

Og husk at SI og kemneren har førstepri, at feks lisens og årsavgift er 1pri krav hos SI og vil gå foran andre krav de har.

Ønsker også å opplyse om de nye reglene for gjeldsordning; det er nå mulig å få dette selv om staten er den største kreditoren, slik at skattegjeld ikke gjør at man sitter i uføret for evig og alltid.

Bare spør om jeg kan bidra med noe mer...

Skrevet

Tror ikke VG vil skrive om mannen din som har gjort noe straffbart, men ikke vil betale straffen.

Slik er det i Norge, begår man en kriminell handling, må man regne med å sone straffen for det.

Synes det bare er rett og rimelig, jeg.

Kan ikke se ut ifra innøegget ditt hva han er dømt for, men han burde tenkt på at dere ikke har råd til boten før han gjorde det....

Så til neste gang, holder han seg kanskje på rett side av loven og slipper slike problemstillinger....

Skrevet

Hva har han gjort? Med tanke på at du får et sted mellom 1500-3000 kroner for røyking av hasj må han ha gjort noe riktig ille, eller også kjørt for fort eller i fylla som faktisk har en av de hardeste bøtesatsene i dette landet....

Skrevet

Har forøvrig et tips til; Bank2 gir lån til de med inkassotrøbbel/anmerkninger!

De samler alle sakene man har og utbetaler dem. De kan også bidra med gjeldsrådgivning men er dyre på akkurat det.

Skrevet

Det er mange år siden. Husker ikke helt hva det var men det var noe med og kjøre bil uten førerkort eller noe. Men som sagt, Mange år siden.

Han har betalt ned på det tidligere men når gjeldsrådgiveren sendte brev til SI og bad dem om at han skulle få betale et litt lavere beløp i mnd, så gjorde dem beregningen at han ikke hadde god nok økonimo til og betale noe som helst. Derfor stoppet dem trekket. Han snakket mye med dem i den perioden, og allt var stoppet og satt på pause. Så helt plutselig får han brev om at han må inn hvis han ikke betaler hele summen.

Har snakket med dem idag igjen, og det var ikke 5000 igjen, men bare nesten 4000. Men det er fortsatt allt for mye penger for oss på en gang, men dem nekter og gå med på at han skal få avbetale det. Han er jo villig til og betale men har virkelig ikke mulighet til og betale hele summen på 1 gang.

Skjønner dere nå da hvorfor jeg mener det er helt på tryne hvordan dem gjør?

Skrevet

Tillab: Ja vi vet at han kan få lån der. Men da må han ha kausjonist. Så det hjelper heller ikke siden han ikke har noen som bryr seg.

Skrevet

Sånn som arbeidsmarkedet er nå, kan han ikke få seg en ekstrajobb i helgene, burde ikke tatt lang tid å tjene de 5000 kronene.

Håper det ordner seg.

Skrevet

Sant nok, enten kausjonist eller pant i bolig... Det er krav de ikke slakker av på.

SI kan jo oppta trekket igjen, på den måten er de jo garantert pengene, noe de ikke er ved en avdragsordning. De har jo allerede gjort jobben med trekket og har papirene, så de kan gjenoppta det. Men SI kan som nevnt være steile.

Men det er mennesker som jobber der også, forklar at han mister jobben dersom han må sone, forklar deres økonomiske situasjon og gjerne dokumenter den. Og viktigst av alt, gjør det skriftlig! (mail er bra...)

Sorry at jeg ikke tar dette per msn, men den har visst tatt seg ferie IGJEN...

Skrevet

Er dette en spøk? Man får ikke 5000 kr i bot for å kjøre uten gyldig førerkort.... Hvis han sier det, så er det noen som ikke er så veldig ærlig mot deg iallfall.....

Men for å gjøre det enkelt; det er da bare å ta én ukes ferie de 7 dagene han skal sone???

Skrevet

Hallo

Selvfølgelig kan du få 5000 i bot for bagateller. Jeg bulket i ræva på en bil og fikk 8000 kr i bot! Urimelig spør du meg...

Skrevet

Les alle innlegg før du svarer sandberg. Hjelper ikke og ta 1 uke ferie, for han må ha rene papirer på jobben.

Men nå ser det ut til at vi klarer og få ordnet det så han slipper og sone. Gidder uansett ikke diskutere det videre med dere her inne. For dere klarer jo uansett ikke og lese allt man skriver før dere svarer, og dere kommer ikke med relevante svar. Så jeg ønsker ikke fler svar på denne tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...