Gå til innhold

bidragsregler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min mann har to tenåringer og betaler rundt 4800 pr mnd i bidrag. Barna har alltid vært 40 prosent av tiden hos oss. Når bidraget ble bestemt var bidragsmottaker under attføring og studerte. Siden den gang er bidragsmottaker blitt ferdig med studier og jobber 100 prosent. Min mann og jeg har fått et felles barn. Min mann har noenlunde samme inntekt som tidligere. Det jeg lurer på er om vi burde få revudert bidragsbeløpet siden vi har et nytt barn og siden mor nå er i vanlig arbeid. Hvilke erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man har dem 50/50 og foreldrene har noenlunde samme inntekt skal ikke far betale bidrag. Så han skal sikkert betale noe siden det er 40%. Men det hele kommer an på hvor mye mor tjener. Jeg hadde hvert fall søkt på nytt siden mor nå er i full stilling. Men det vil koste hver part 800 kr. og dersom dere får avtale gjennom nav koster det kr pr mnd. men mannen din kan ringe nav og høre hva han skal betale nå. 4800,- hørtes veldig mye ut når dere har dem så mye og moren jobber 100%.

Skrevet

Jeg ville bedt nav regne bidraget ut på nytt. Dere har barna mye, og mors inntet har gått mye opp, + at far har fått et barn til, noe som kan gå utover bidragsevnen hans. Dermed er det en del nye kriterier som ligger til grunn for at bidraget muligens skal endres.

Skrevet

Det med at far har fått nytt barn har kanskje ikke noe å si. hadde ikke det fo rmannen min i hvert fall. Han fikk beskjed fra nav at de telte kun med de han hadde fra før... Men nå er dette nav-kontoret ikke helt riktig i hodet da. Vet om flere som har brukt advokat mot dem.

Skrevet

Jeg ringte NAV i forbindelse med min graviditet, og alle barn skal regnes med. Men om det har noe å si for bidraget kommer an på inntekten:) Min mann har stor bidragsevne, og dermed får han ikke satt ned bidraget, og det er helt greit. Måtte bare sjekke siden biomor påsto at han måtte fortsette å betale samme bidrag uansett.

Det gjelder å sette seg inn i reglene og sjekke fler steder dersom man er usikker.

Skrevet

Bidrags-reglene sier at ALLE barna skal regnes med, vel og merke de barna mannen er far til...

Dette taler i deres tilfelle for at bidraget skal endres:

-Barnas mor har nå økt inntekt

-Barna er hos dere 40 %

-Din mann har fått et barn til å forsørge

Alt dette er viktige faktorer i bidrags-utregningen!

Så i ett av innleggene at det var ei som mente deres barn ikke vil bli regnet med, men det er feil... Eget barn i husstanden blir godskrevet drøye 2000 kroner pr mnd, men om dette trekkes fra bidragsevnen eller det ferdig utregnede bidraget er jeg litt usikker på...

Men utifra det du forteller om inntekter, samvær og familie, så skulle det ikke forundre meg at mannen din nok betaler alt for mye i bidrag.

Skrevet

Har dere en privat avtale så kan far og mor avgjøre om de ønsker å endre beløpet.

Bidragsbeløpet beregnet fra NAV er uansett satt altfor lavt i forhold til de reelle kostnadene det er å ha barn , og da spesielt i tenårene. Det totale økonomiske bildet rundt barna bør være styrende for hvor mye bidrag/ikke bidrag som blir betalt. Har far for eksempel god bidragsevne (ofte har han jo det siden menn tjener mer enn kvinner generelt) så er ikke NAV's retninglinjer det som nødvendigvis gangner barna best. NAV er gode å ha i en eventuell konfliktsituasjon men kan det økonomiske ordnes uten det. Foreksempel ved at mor og far deler 40-60 av de reelle kostnadene ved å ha barn .

Skrevet

Cheers

Jeg kan ikke forstå helt det du sier, om at bidrag i dag ikke står i stil med hva det koster å ha barn(spes tenåringer). Tror mor ofte glemmer at HUN OGSÅ skal bidra...

Eks. (1 barn)

* Far :3500 kr ....2500 kr i bidrag + ca 1000 kr det koster far å ha

samvær med barnet...2 helger og 4

dager pr mnd.

* 1860 kr i barnetrygd

Vel dersom vi ikke regner med mor her, så har barnet 5360 kr pr mnd.

...og regner vi at mor skal betale like mye som far (3500 kr... og husk at da har hun i tillegg fri fra barnet 2 helger og 4 dager per mnd..), så har barnet 8.060 kr pr mnd. ( 7060 kr som går til mor.. og da er det trukket fra 1000 kr som far bruker i til samværet)

Så kom ikke her og fortell at det koster så mye som åttetusenogseksti kroner å ha en tenåring i hus pr mnd...

tror nok moren kommer best ut økonomisk ja... hun har 7060 kr til de 22 dagene hun pr mnd har barnet hjemme = 320 kr pr dag.( og i tillegg har hun kanskje muligheten til å søke bostøtte, og div andre støtter...)

I såfall så sliter jeg og mannen min, når våre to lønninger( 31 000 kr) alene skal dekke oss og våre tre felles barn (i allfall når de blir tenåringer...), og i tillegg dekke bidrag til særkullsbarnet hans. ( det blir jo da...8060 kr x 3 = 24180 kr + Bidrag 2500 kr + 1000 samværstid = 27680 kr vil det da koste oss pr mnd bare for barna. Off tror jeg rett og slett at jeg må bli alenemor jeg altså!

" Uff nå ble jeg jo enda mer irritert"

Skrevet

... og så kan du trekke i fra ferier når det gjelder mor,- og legge til ferier når det gjelder far.... han slipper jo heller ikke å betale bidrag , selv om han feks den ene måneden har barnet to uker...

Er enig med deg i at mange mødre glemmer at de også skal betale for barnet...

Skrevet

Har du prøvd deg fram på bidragskalkulatoren på NAV sine nettsider? Den er ikke helt 100% riktig, men den gir en viss pekepinn på hva din mann skal betale i bidrag (forutsatt at du har mulighet til å fylle inn alle opplysningene da), og da ser du om det er "verdt" å søke om endring.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tenåringer har du ikke, og ikke er du mattelærer heller.

Det er kun om det finnes et barn i husstanden at man har 1940 kroner i barnetrygd. Ellers så skal den ekstra barnetrygden fordeles på resterende barn også. Og er mor samboer/gift får hun den ikke.

Stønader når barnet er tenåring? Drøm søtt!

Bostøtte? Ingen med vanlig arbeidsinntekt kvalifiserer til dette.

Far får samværsfradrag for å ha barna. Det er samvær med overnatting som gjelder. 1000 kroner = 250 kroner pr. døgn det.

Og ungdom koster. Og av bidraget skal mor dekke alt, dvs. alle skolebøker (om de går i vgs), treninger, reiser, ++

Så om du vil prøv deg gjerne som alenemor til tenåringer, men tror nok noen da brått og brutalt kommer ned fra sin høye hest.

-meg-

Skrevet

Klart det koster mye å ha et barn i husstanden. Ikke bare vanlige boutgifter, men alt annet som også baller seg på. Bursdager, skoleutstyr, fritidsaktiviteter..... Ja, orker ikke nevne alt.

Bidragsveielederen som blir brukt er helt rævva. mange tror at desom far betaler nevnte beløp, så skal han slippe å betale ekstra for klær, utstyr, ekstraordinære kostnader som briller, regulering, svømmeopplæring o.l. Men så er altså ikke tilfelle.

Jeg tror jeg har krav på noe sånt som 900 kr i måneden. Det dekker en liten del av alle kostnadene jeg har på barnet mitt.

Og man faktisk ikke regne med barnetrygd og skatteklasse 2. Dette er en kompensasjon for at en enslig forsørger kun har èn inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...