Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #1 Skrevet 17. juli 2007 følelsen av å ikke bli trodd av helsevesenet. Dette gjelder ultralyd termin - min termin. Jeg VET hvilken dag jeg ble gravid og vet at spermiene kan leve opp til to døgn. Pluss at vi ikke hadde sex på nesten tre uker etter denne datoen!! Dvs at min termin er 10. juli (+ evt to dager). Ultralyden jeg hadde i uke 18 vil ha datoen til 15. juli. Fundus målet har hele tiden ligget over gjennomsnittet og jeg fikk vite på 3D ultralyden at barnet er over gjennomsnittet. Jeg har to barn fra før og de har vært 3500 begge to. (Noe som jeg mener bekrefter min dato) Jeg har ikke tenkt spesielt over dette før nå, men nå går jeg på overtid. Det er ikke snakk om mer enn 5 dagers forskjell, men jeg mener dette kan få følger hvis man går for langt tid over. Når jeg var hos lege forrige uke ble vi enige om at vi skulle følge min dato. For som min lege sa: Det er ingen grunn til at man skal unødvendig sette barnet i risiko og morkaken begynner å tape seg og barnet får mindre næring. Hvorfor sulte det den siste uken?? Men når jeg så ringer sykehuset, får jeg beskjed om at de følger konsekvent ultralyd terminen!!! Og det er da jeg blir oppgitt/fortvilet.. Jeg forsøker da for søren meg ikke å juge meg til en for tidlig igangsettelse. Såpass skjønner jeg også. Men jeg er rett og slett engstelig for å gå for lang tid over terminen. Har opplevd i nær krets andre som har mistet sitt friske barn, pga morkake svikt på overtid. Hvorfor skal vi i Norge være så innmari firkantet. Hvorfor la det gå så lang tid at det kan være skadelig. Gammeldags!! Det er da viktig å lytte til pasienten også. Det snakkes så flott om bevare pasientens autonomi og pasientrettighetsloven stiller sterkt. .. jeg vet ikke helt jeg?!?! Dette er vel egentlig ikke noe spørsmål bare en skriftelig foss for å lette litt på trykket. Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å sette foten ned (hvis jeg ikke har født innen den tid) den 24. juli. Jeg skal argumentere sakelig min sak og hvis ikke det går så griner jeg... har sett det ofte har virkning..
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #2 Skrevet 17. juli 2007 Spermen kan faktisk leve opp til en uke, ikke to døgn. Selv hadde jeg kun sex en gang den mnd jeg ble gravid med min første og det var på selve EL dagen ifølge mine beregninger, men likevell ble terminen flyttet med 14 dager. Selv om du vet når du hadde sex vet du ikke når egget ble befruktet. Fundusmålet sier absolutt ingenting om str på barnet. Selv hadde jeg et barn med stor tilvekst sist og lå under gj.snitt. denne gang ligger jeg over normalen, men barnet er mye mindre. Uansett må en termin være feil med 14 dager eller mer hvis terminen skal flyttes. Antall dager under dette mener ekspertene at ikke betyr noe. Barnet vil komme når det er klart for det. Ellers kan legen henvise deg til UL rundt termin for overtidskontroll slik at de ser at morkaka fungerer slik den skal. Selv skal jeg settes igang på termin pga risikosvangerskap, men vet at terminen min også er feil med ca 5-6 dager. Grunnen til at jeg er temmelig sikker på det er fordi jeg har hatt 10 UL som alle sier det samme.. Men dette er bare slik det er. Jeg håper naturen setter igang ting tidligere jeg også. Så du er ikke alene om å være frustrert. I tillegg nevner du 3D. Må bare si at å regne str utifra det blir nesten alltid feil. Man må bruke vanlig UL for å få dette mest mulig nøyaktig. (3D er nemlig mest gøy, ikke medisinsk bedre)
aanonym Skrevet 17. juli 2007 #3 Skrevet 17. juli 2007 Alt du sier er riktig, og i tillegg er det slik at fosteret kan gå inn i en kortvarig "dvale" tidlig i svangerskapet. Dermed kan termin bli senere enn du tror.
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #4 Skrevet 17. juli 2007 Har hørt at et befruktet egg kan ligge i dvale i opptil flere dager/uker før det begynner å utvikle seg. Bare for å ta det i betraktning. Har det sånn som du. UL termin er 5 dager etter menstermin, og når de beregner vekst har SF- målet hele tiden vært over det grønne feltet. Og i uke 35 var barnet 12 %+ i vekst. Førstemann var derimot svært stor da han ble født. Jeg har selv hele svangerskapet gått etter mensterminen, fordi den har stemt best med symptomer ol. Jeg har talen og argumentene klar dersom legene vil at jeg skal måtte gå for lenge. Mener å ha sett at en indikasjon for igangsettelse er bla. hvis det å gå lenge overtid, er en stor psykisk belastning for mor. Dette bekreftet også min jordmor. Det sies jo at igangsettelse kan være mer smertefullt og intenst enn en normal fødsel, så det må man jo og tenke på. Har du forresten en jordmor som stripper? Gikk ni dager over termin sist gang. Ble strippet, og fødselen starta etter to dager. Når magefølelsen din er så sterk som den er, så synes jeg at du skal stole på den. Håper din lille kan komme til eller litt før termin, så slipper du dette styret. Klem!
Genusa&Andreas3mnd Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 HI: Helt enig med du, følg magefølelsen din!! Hvis du skulle ende opp med overtid, så kan du si til føden at det er forslag inne nå i Norge om å senke et svangerskap til 41 uker, altså sette igang etter 41, nettopp pga økningen i fosterskader. Dette er innført i de fleste europeiske land og Norge har som sagt dette inne til høring nå. Jeg ble fortalt dette av jordmor som jobber på Ahus, så grin, og slå i bordet. Det ville jeg gjort )
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Du bör fölge magefölelsen din! Jeg ble satt tilbake nesten 3 uker og jeg har begynt å bekymre meg ang dette å gå overtid...det er ikke bra! I tillegg har jeg en skummel historie som alltid sitter i bakhodet, en venninne av mamma skulle ha og det var også tull med menstermin vs UL termin, og sykehuset ville ikke godta mensterminen men UL terminen så ingenting ble gjort. Hun fölte det på seg at noe var galt men ble sendt hjem gang på gang. Siste gangen hun kom dit og ble lagt under CT registrering plutselig mistet de hjertelyden til babyen og da bar det til haste KS men det var forsent... Det er helt kvalmt at man skal ikke bli tatt på alvor, spesielt når det er stor forskjell mellom terminene...Regler skal fölges og bla bla men det går an å väre litt menneskelig og tenke logisk mener nå jeg...for jeg kjenner kroppen min best....
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 Bare til opplysning hadde jeg 3D ultralyd med medisink vurdering utført av en lege. Dvs at han kjørte parallelt vanlig ultralyd og 3D. Tror nok det var nøyaktig nok. Jeg vet at jeg ikke er alene om å være frustrert, men det er min frustrasjon og den føles helt håpløs akkurat nå. Har alle piggene ute. Er lei av å gå gravid. Lei av å ha plager. Det har vært noe i hele dette svangerskapet. Alt i fra hyperemesis, blødninger, influensa, bekkenløsnig, innleggelser på sykehus, sengeleie..æsj .. Så nå føler jeg at jeg kan syte litt, har ikke gjort det til nå.. så nå er det min tur!!! bare litt.. og jeg vet det dreier seg mye om redsel for at noe skal gå galt. Så å fortelle meg at ting gjøres slik og slik, det hjelper ikke... Jeg vil tilbake til normalen og være den vanlige og aktive mammaen til mine andre to - slik de var vant til for ni mnd siden.. bare at nå er det tre som skal oppleve morro og gøy.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Jeg gjør meg tanker .. ultralyd i norge er frivillig, så hvis en ikke hadde utført denne rundt uke 18-20. Hva skulle man ha fulgt da??
Gjest Skrevet 17. juli 2007 #9 Skrevet 17. juli 2007 Uff, skjønner godt at du er lei og fortvilet! Håper fødselen starter av seg selv snart, og ønsker deg lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå