tezzie Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Mamma, pappa, bestefar, bestemor, morfar er fra østfold. Jeg og mine søsken er oppvokst i follo. Oldefar er fra fluberg, valdres. (han døde når jeg var 13, og jeg var sterkt knyttet til han) Mormor fra sør. trøndelag. Kan jeg velde mellom disse 4? eller bare follo og østfold? Og hvem syntes dere er finest?
Gjest Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 jeg syns du kan velge mellom de 4 jeg hvertfall:-) men vet ikke hvem av dem som er finest-aner ikke åssen dem ser ut!
tezzie Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har mest lyst på valdres bunaden (den nye) pga min oldefar, men er redd det blir litt feil i forhold til tradisjoner. Syntes ikke østfold bunaden er noe fin, selvom den nok er den mest riktige å velge om jeg skal følge bunads tradisjoner.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Tja. Nå tiil dags er bunad nesten ikke stedsbunden, uansett hvor du drar i landet ser du festdrakter og bunader fra hele resten av landet. Og de færreste spør hvorfor du har den bunaden du har, så i all hovedsak er det opp til deg. Men det jeg tenker er at du må velge bunad utfra hvor du føler du hører hjemme, ikke hvor slekta er fra nødvendigvis, eller hvilken som er finest. Jeg gjorde en kjempetabbe og valgte bunad til konfirmasjonen utfra hvilken som var finest og hvor min fars slekt var fra. Nå, 15 år etter har jeg fortsatt ikke bodd der pappa er fra, jeg har minimalt med tilknytning til den delen av familien, og jeg har innsett at selv om den bunaden som er herfra ikke er like vakker, er det den bunaden jeg burde valgt. Så nå ligger en pent brukt bunad på finn.no og venter på en ny eier som kan bære den med stolthet, og jeg skal få sydd meg en herfra. Så mitt råd til deg er å kjenne etter, hvor hører du hjemme, hva vil du assosieres med, hvilken vil du føle deg vel i? Og glem familie, slekt, meninger, stakkfarge og broderi til du har en følelse av hvilken du kan tenke deg. Om du da blir stående med å velge mellom to kan du jo spørre noen (moren din feks) til råds hva angår tilhørighet og farger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå