Gå til innhold

Har svigermor rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sier at jenta mi på 4 mnd må sovne av seg selv. Hvis jeg bysser henne, bærer henne rundt, legger meg med henne eller pupper henne i søvn så er dette noe jeg må fortsette med til hun er mange år. Ikke puppinga da men... :) Men hun klarer ikke å sovne selv, så jeg hjelper henne hver kveld Prøver først å legge henne i senga, emn som oftest så fungerer det ikke... Men hun er jo så lten enda... Gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste her?? Vil hun "aldri" lære seg å sovne selv?? Svigermor mener ihvertfall det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må si meg enig med din svigermor der..

Men nå har jeg aldri hatt det problemet da så.. Mulig du MÅ gjøre det for å få ho til å sovne..

Skrevet

Din svigermor har kanskje rett, men du må også gjøre det du føler er rett for dere også..

Noen unger må skrike litt for å lære å sove, mens andre plutselig bare godtar at de må legge seg..

Skrevet

Kan ikke si jeg er ening med svigermor............hun er liten og de blir trygge etterhvert, du vil selv føle når tiden er inne for avvenning i forhold til legging. Stol på deg selv.

Skrevet

Vi måtte lære mini å sovne av seg selv da han var omtrent like gammel som jenta di. Snakket med helsesøsteren også ang det og det var hun og sambo som foreslo det. Fælt mens det står på, men det varer ikke lenge og det er ganske deilig når det er gjort. Mini har siden da vært en drøm når det gjelder soving:-)

Tuppa fant denne rutinen ut av seg selv da hun var rundt 2 mnd og har fortsatt ingen problem med å finne søvnen selv *bank i bordet*.

Så jeg må si meg enig med svigermor :-) Men om du ikke føler at dette er noe du er liker/er komfortabel med, så kan du jo kanskje vente litt til? Ikke gjør noe du ikke liker selv.

Skrevet

gutten min puppa jeg i søvn lenge, sovner fint selv nå..

Skrevet

Svigermor har rett ja! Gjorde sånns om du med småen og han har aldri klart å sovne av seg selv. Eller han har begynt nå og han er snart 3 år. Er sliiiitsomt å måtte bysse og bære en stor 3 åring til han sovner! Kommer til å prøve å legge nestemann når han er våken, men veit det ikke blir lett!

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

er nok redd for at du gjør jenta di en bjørnetjeneste.. så er nok enig med svigermora di. Ikke i mange år ( der tok ho hardt i gitt),men ho kan få problemer med å sovne selv.. er det samme som å ha vannflaske i senga etc..

Barn pleier å være urolig når de er trøtte,begge mine har værdt det. La ho finne søvnen selv du=)

Skrevet

Syntes vel ikke hun er for liten til å få inn den rutinen nå, for jo før du begynner jo bedre er det.. Jenta mi begynte å sovne av seg selv da hun var 2 1/2 mnd.. Hun ble også puppet eller båret i søvn til da, men jeg fant ut at hun ikke ble mett nok når hun sovnet ved puppen, og måtte nesten alltid ta henne opp og gi henne mer mat. Så jeg begynte å gi henne flaske med mm som jeg hadde pumpet, og da fikk hun drikke så mye hun orket (ikke bare til puppen var tom), og da sovnet hun som en drøm. Dette er jo ikke løsningen for alle barn, men jeg gjør det samme den dag i dag (hun er 9 mnd), og hvis jeg ikke gir henne melk etter grøten, så kan du banne på at hun ikke vil sove før hun har fått den. Da vrir hun seg over på siden og sovner som en stein etter melka.

Skrevet

Det trenger jo ikke være værre enn å gjøre om på kveldsrutinene litt. Gi pupp inne på stua, så tar du henne med inn på rommet. Det begynte jeg med, og da forstod gutten at det var nattatid, selv uten puppen i munnen...han ligger bare og sutrer litt før han faller til ro (les skriker i 10 sekunder, også lukker han øynene og sover).

Skrevet

Jeg er ikke enig med svigermor der.

Hun er faktisk veldig liten enda!!! Og kanskje hun trenger litt hjelp av deg en stund enda...

Så kan dere øve litt etterhvert. Ta det gradvis når hun blir moden for det.

Unngå i hvertfall slike voldsomme "skrike-til-hun-sovner-av-ren-utmattelses-strategier". Det er ikke godt for noen av dere.

Hun lærer nok å sovne selv etterhvert som hun blir moden for det, det har mine gjort. Og de har fått all den kos og kroppskontakt og nærhet og trygghet de har ønsket bestandig. (Har aldri hatt noe trøbbel med legging av dem, og de er trygge tillitsfulle gutter begge to :)

Husk at svigermor vokste opp i en annen tid, med et helt annet syn på barn og barneoppdragelse enn oss. :) Klart at de eldre generasjonene har mye god erfaring å dele med oss, men de gjorde også mye før i tiden som jeg aldri ville finne på å utsette mine unger for...

Skrevet

Tror nå er et fint tidspunkt å begynne å venne til å sovne for egen maskin. Kanskje hun kan få leke med en leke til hun sovner av seg selv. Med dempet belysning og en rolig atmosfære kan det jo hende det ikke trenger å være problematisk i det hele tatt. Men jeg synes ikke det er noe krise dersom det ikke er noe ulempe for deg eller mannen din... men det kan jo fort bli det og da er det kanskje greit å være føre var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...