kokosyklus Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Jeg jobber på sykehus og har en stilling med hjemmevakter. Det betyr at jeg kan bli kaldt ut om natten for å gi behandling på intensiv, postop, tx-kir osv. Hva gjør jeg om det er pasienter som bruker cytostatica? Har vært borti det flere ganger. Ikke så ofte, men dog... En gang er det blitt sølt cytostatica i sengetøyet, da bør man jo som gravid holde seg langt unna, eller? Overdriver jeg her?
alvis Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Det finnes klare rettningslinjer på hva som er farligt å jobbe med som gravid. Jeg mener cytostatika er en ting du ikke skal holde på med. Arbeidsgiveren din skal ha den informasjonen og du skal bli omplassert. Arbeidsgiveren din er pliktig til å legge tilrette for deg sån at du kan gå på jobb uten at det er fare for babyen din. Hør med din sjef eller hygienesykepleier, tilitsvalgt osv . Lykke til
Maigullet Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Du overdriver nok ikke! Som gravid bør du holde deg langt unna cytostatica!!! Jeg ville ha snakket med avdelingslederen så fort som mulig.
du og jeg og vi to Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Gravide skal ikke ha kontakt med pasienter som får cytostatika, eller har fått det de siste døgnene, og enkelte andre medikamenter. Du bør si ifra til avdelingsledelsen med det samme, så tilrettelegger de for deg. De er vant til å høre om svangerskap omtrent før man har fått tenkt tanken ferdig selv - nettopp på grunn av behovet for tilrettelegging. De trenger ikke si noe til de andre du jobber sammen med dersom du ønsker det, men det kan jo hende at noen forstår det ut ifra hvordan de legger tilrette for det. Men, det viktigste er jo at fosteret ikke blir eksponert.
Vinterbebis:) Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 Nei, jeg synes heller ikke du overdriver! Gi beskjed om at du ikke vil håndtere dette! Jeg jobber på ei barneavdeling der vi stadig har kreftbarn innom og jeg har fått streng beskjed av mine kollegaer om å ikke ha noe med disse barna å gjøre... Det er tross alt cellegift... Dette er ikke noe problem og alle jeg jobber sammen med viser forståelse for at jeg ikke skal håndtere cytostatica.
Grete_76 Skrevet 18. juli 2007 #6 Skrevet 18. juli 2007 Ikke sykepleier, men farmasøyt på apotek som lager i stand cytostatika: Her blir man faktisk tatt ut av turnus med tillagingen av cytostatika bare man planlegger å bli gravid.
JANUAR GLEDE Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 En junior her, sykepleie stud. i 3. år. Så flott med så mange søstre her da:) Jeg skal til praksis i høsten og da risikerer jeg å komme bort i Levkemi pas. med Cytostatika behandling. Godt å ha dette i bevistheten:) Takk for tips! Hilsen til dere store søstre;)
kokosyklus Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 18. juli 2007 Hei dere! Takk fro mange fine svar! Jeg jobber på en dialyseavdeling. Sa ifra til avdelingen tidlig pga mye blodsmitte til tider. De sørger for at jeg ikke har med det å gjøre. Problemet mitt er alle hjemmevaktene, hvor jeg blir kalt ut f.eks om natten for å gi dialyse på intensiv etc. Det er her jeg kan kommer borti cytostatica og da er jeg alene og kan ikke holde meg unna... Synes dere jeg bør fritas fra hjemmevaktene, eller overdriver jeg`? Noen i samme båt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå