Gå til innhold

folsyre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man holde på å ta foltabletter hele svangerskapet- eller er det noe man bare tar en periode?

Hva spiser dere for noe vitaminer i tilegg- hva er anbefalt uten om tran?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet er det jo første trimester som er viktigst å ta folsyre. Jeg tar fortsatt en tablett eller to i uke fordi jeg ikke er så flink til å spise spesielt folat holdig kost.

Ellers tar jeg kun omega-3 ingenting annet. Har et variert kosthold og er i fin form og har ikke behov for noe annet, hvis ikke legen etterhvert mener jeg burde da jern e.l.

Så lenge man er frisk og rask og spiser sunt og variert, ser jeg ikke noe grunn til å ta så masse vitaminer jeg da ;o)

Skrevet

Folat første 3 mnd.

Tran/omega 3 hele tiden.

+ eventuelt en

multivitamin om du vil være sikker på å få i deg alt du trenger av næringsstoffer og vitaminer.

Skrevet

Forrige svangerskap sa legen min at jeg bare trengte å ta folsyre det første 3 mnd, men at det ikke gjorde noen skade å fortsette. Jeg tar multivitaminer som inneholder folsyre, så jeg fortsatte med disse. Det anbefales jo å ta multivitaminer for å sikre at du og babyen får i dere de nødvendige vitaminene og mineralene dere har behov for, og så tran (som du nevnte).

Ellers er det jo en del gravide som får behov for å ta jerntilskudd for å få opp jernlagrene før fødselen, og B-vitamin (pga håravfall). Men ikke ta jern før legen anbefaler det, en bivirkning av det er at du kan få veldig treg mage!

Skrevet

ok! men da dropper jeg folsyren nå- og går over til multivitamin jeg tenker jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...