Learning to fly Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Jeg er veldig nøye med mine babyer, tredjemann nå, om at de ikke skal sitte på rumpa før de setter seg opp selv, og klarer å sitte alene uten støtte. Når jeg har babyen på fanget, så ligger han med vekten på ryggen, han er jo sterk og prøver å reise seg opp, og det synes jeg er greit, så lenge han gjør det selv. Men han sitter aldri. Jeg har mange ganger denne uken måtte "snakke til" voksne folk som har barn selv og tilogmed babyer, at de ikke må la han sitte på rumpa. Når de får låne han, så har de straks satt han på knærne sine og f.eks humpet opp og ned bare ved å støtte han så han ikke faller. Uten holde han oppe så han ikke har vekt på rumpa. Ellr han sitter beint på rympa i armkroken dies. Synes det er ubehagelig å måtte si ifra til folk som burde vite bedre, og som gjerne er midt i babytiden selv. Men det er gjerne jeg som er "hysterisk"? Men jeg følger helsesøster og fysioterapauts råd, pluss att dette er kunnskaper jeg har tillegnet meg gjennom lesing. Hva praktiserer dere?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Er til dels enig med deg; i hvertfall burde de spørre deg om han kan sitte litt i fanget eller ikke. Men hva gjør man dersom babyen selv vil sitte oppe? Og da mener jeg ikke bare at h*n prøver å komme seg opp, men blir skikkelig grinete og urolig dersom h*n ikke får sitte? Sånn er min, nemlig. Hun er 5 mnd. Enkelte ganger er det umulig å ha henne liggende i armene, for hun vil sitte!
Learning to fly Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. juli 2007 Min vil heller ikke ligge. Men det er da utallige måter å holde en baby på slik at den får være oppreist UTEN å sitte og få all tyngden på rumpa. Har klart det helt fint med begge de to før. Har aldri tenkt på det som ett problem engang...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #4 Skrevet 16. juli 2007 Da kan du kanskje fortelle meg hvordan du har gjort det da? Skjønner jo at det går an å holde under rompa o.l., men hva hvis mor av og til i korte perioder trenger en arm/hånd? For å få tak i noe på bordet, eller lignende? Hva gjør du da? Hilsen en idiot ...
Learning to fly Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2007 Da holder jeg rundt magen med en arm, han får jo sittestilling, men inen vekt på rumpa. Jeg klarer fint å bære babyen med en arm rundt i huset, ikke så behagelig for han, men det går for litt viss jeg må. De tåler en hel del. Eller jeg legger han halveis ned, mens jeg har ene armen under ryggen. "sitter" jo på rumpa da, men vekten er mer på ryggen. Vanskelig på forklare "bilder". Men det er bare å prøve seg frem:)
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Oki, takk ) Da er det vel sånn jeg gjør det; blant annet holder med en arm rundt magen. Jeg bærer henne ofte hengende med mage og overkropp, på armen min. Det liker hun ) Blir litt tungt etterhvert, men... Er enig i at det er viktig å unngå stillinger som for babyen ikke ennå er naturlige stillinger Unnskyld eventuell sarkasme i forrige innlegg. Er et pms-troll idag :o/
Gjest Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 En 5 mnd gammel baby ville jeg bært på hoften, da kan man støtte med både en og to hender og uten at babyen får for mye vekt på rumpen likevel :-) Har en hånd rundt ene låret på babyen og underarmen som støtte bak ryggen og albueleddet/overarmen kommer som støtte bak nakken. Babyen "sitter" jo da på et vis, men blir støttet i ryggen og nakken og blir avlastet i vekten pga hånden rundt låret.
LisaColli Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 er det farlig at de sitter på rumpa i fanget da? snuppa gjør det ofte hun. sitter også i stol når hun får grøt. enten er du meget hysterisk eller så er jeg en dårlig mor hun er forresten 6 mnd.
Learning to fly Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 16. juli 2007 Det blir vel litt annerledes når hun er så stor, men bør begrenses.
Fikk maibaby06 Skrevet 16. juli 2007 #10 Skrevet 16. juli 2007 jeg lot ikke min sitte før han satte seg opp selv. Han satt på fanget med ryggen mot meg, men ikke i høystol, i vogna eller på gulvet eller noe. Satte seg opp selv rett før han ble 7mnd. Da hadde han lenge prøvd å komme seg opp, men av meg fikk han ingen hjelp;-) Vår har/har hatt kiss så derfor har jeg vært ekstra nøye på å følge fysioterapeutenes råd om ikke å sette barna opp i sittende stilling før de setter seg opp selv. Så helt enig med deg learning to fly!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå