Gå til innhold

Når lar dere babyene sitte på rumpa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig nøye med mine babyer, tredjemann nå, om at de ikke skal sitte på rumpa før de setter seg opp selv, og klarer å sitte alene uten støtte. Når jeg har babyen på fanget, så ligger han med vekten på ryggen, han er jo sterk og prøver å reise seg opp, og det synes jeg er greit, så lenge han gjør det selv. Men han sitter aldri.

Jeg har mange ganger denne uken måtte "snakke til" voksne folk som har barn selv og tilogmed babyer, at de ikke må la han sitte på rumpa. Når de får låne han, så har de straks satt han på knærne sine og f.eks humpet opp og ned bare ved å støtte han så han ikke faller. Uten holde han oppe så han ikke har vekt på rumpa. Ellr han sitter beint på rympa i armkroken dies.

Synes det er ubehagelig å måtte si ifra til folk som burde vite bedre, og som gjerne er midt i babytiden selv. Men det er gjerne jeg som er "hysterisk"? Men jeg følger helsesøster og fysioterapauts råd, pluss att dette er kunnskaper jeg har tillegnet meg gjennom lesing.

Hva praktiserer dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som husker?:))

Skrevet

Her får han de sitte på rumpapå fanget. Holder under armene så det ikke blir for tungt i ryggen. Nytter ikke å legge bakover, da blir det bare illsint gråt. Sånn var storesøster, og lillebror er lik.

Skrevet

Jeg gjorde som deg. Fikk sitte på rompa når hun selv klarte å sette seg opp. Tok veeeeldig lang tid før hun satte seg opp, så hun satt nok litt i fanget til besteforeldre etc før dette. Men aldri langvarig. Fysio hadde også da sagt at hun var sterk nok til dette (gikk i fysio behandling da).

Ellers så holder jeg kjeft om hva andre gjør med sine unger.

Ser ingen grunn til å gi "tilsnakk" til foreldre som velger å gjøre andre ting med sin baby.

Skrevet

På fanget får de "sitte" på rumpen fra de er bitte små, for da blir de jo støttet og kan vri på seg når de vil og en holder øye med dem hele tiden, men de sitter-sitter jo ikke når de er på fanget da, etter min mening. Og de har også fått halvsitte litt i vognen fra de har vært ca 5 mnd, bare en 5-10 min i starten og litt mer etterhvert. Å sitte på gulvet har de ikke fått før de har satt seg opp selv, eller eldste fikk lov i 5-10 min her og der da han var 7-8 mnd og satt stødig (mellomste satt seg opp selv da han var 7 mnd). Er nok ganske nøye på dette selv, men litt tror jeg går greit en gang i blandt.

Skrevet

Min lille satt helt stabilt før 5mnd. Og mye av dette med "ikke sitte" er ukjent i utlandet!

Skrevet

Det er faktisk ikke så farlig at de sitter på rumpa i kortere perioden så lenge man støtter de opp. Litt vekt på rumpa skader ikke ifølge barnelegen på sykehuset og fysioterapauten på helsestasjonen!

Det er jo faktisk anbefalt å la babyen sitte i f.eks høystol i kortere perioden under mating i forhold til i en vippestol som de lettere kan vrikke seg ute av når de begynner å bevege på seg!

Tenk at når han sitter i bilstolen, på armen din, i bæresele osv så har han også noe vekt på rumpa!

Skrevet

Hvor gammel er babyen?

Om de ikke får trent seg, så lærer de det heller ikke. :)

Skrevet

Forresten, siden de ikke setter seg opp før de krabber, stort sett, hadde min da vært over året før hun kunne sittet...

Skrevet
:) Jeg tilsnakker ikke andre om andres babyer. Men når det gjør slikt med MIN baby, da synes jeg att jeg har all rett til det.
Skrevet

Litt vekt på rumpa er helt greit snyes jeg også. Men ikke å sitte pang på rumpa uten att man støtter de/holder de litt. Og i bilstol o.l så fordeles vekt på rygg og rumpe, ikke alt på rumpa. Samme når hna bæres, han støttes inntil meg med ryggen, i bæresele har jeg han lite.

Skrevet

Han er 4 mnd. Og hna ligger ikke, han "sitter" oppreist, men støtter seg på overkroppen min med ryggen, så vekten er ikke på rumpa, slik som når man setter en baby rett på rumpa på knærne dine og bare støtterpå sidene for at han ikke skal falle.

Mulig jeg er firkantet, men han er fornøyd og sterk, og heiser seg opp så mye han klarer selv.

Skrevet

Når ho satte seg selv.. men ho satt litt og vinglet på rumpa innimellom før det ;)

Skrevet

HI HER:

EN OPPKLARING, SER AV INNLEGGET MITT ATT DET KAN MISSFORSTÅES TIL AT FOLK KAN TRO JEG SNAKKER TIL ANDRE FORELDRE MED SINE BABYER. MEN DET ER ALTSÅ NÅR DE HAR HOLDT MIN BABY, OG LATT min BABY SITTE PÅ RUPEN, JEG HAR YMTET FREMPÅ OM AT DET VIL JEG IKKE HAN SKAL GJØRE....

Skrevet

4 mnd er litt tidlig for dem å sitte ja, med mindre de gjør det selv! Så er enig med deg her. :)

Skrevet

Sitter på fanget, og en liten stund i høystol. Fysioterapeut sa det var helt greit de satt i høystol fra 5 mnds. alder en liten stund mens familien spiser middag. Setter henne aldri opp på gulvet, ser ikke vitsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...