Gå til innhold

Planlagt KS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere som har hatt planlagt keisersnitt fortelle meg litt om hvordan det var? og om dere vil gjøre det igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde akutt ks med førstemann, og denne gangen blir det planlagt og jeg gleder meg faktisk å ta ks enn å føde normalt..

var ikke det svaret du spurte etter men ville bare si det til deg :)

hadde jeg skullet ha 3 barn så ville jeg nok hatt planlagt ks med nr 3 også.....

Skrevet

Hei!

Har hatt 2 planlagte ks, og skal om noen uker ta mitt 3 og siste ks.

Ved planlagt ks (og ikke hastesnitt), har personalet som skal gjenomføre ks god tid til å prate med deg, forbrede deg og evnt berolige deg om du er nervøs. Du skal faste fra midnatt. Når det er klart på opr.salen, blir du trillet opp fra fødeavd, og mannen din kan være med om dere vil. (han må da skifte til grønn opr.uniform). På opr.stua blir du lagt over på opr bordet, og forberedelsene begynner. Du blir tilkobler overvåkingsutstyr og får veneflon i hånda. Deretter setter anestesilegen spinalbedøvelse i ryggen (tips; prøv å skyt rygg som en katt!, da treffer de lettest!). Deretter blir du vasket og klargjort av oprsykepleiere, og spinalbedøvelsen gjør at du ikke kjenner noe fra brystet og ned. (litt rar følelse - og være "lam"!).

Hele tiden kan mannen sitte ved din side. De henger opp et slags forheng, slik at du og manne ikke ser selve inngrepet. Når alt er klart (det tar ca 20 min), kommer 2 leger inn som skal gjøre selve ks. De veklser som regel noen ord med deg, og du har hele tiden mannen din og anesesilegen ved din side. (veldig betryggende!). Selve ks starter, og tar maks 10-15 minutter. Det eneste lille ubehaget du evnt vil kjenne er at de røsker litt/dytter litt i magen din, men dette gjør absolutt ikke vondt.

Når barnet er ute, tar jordmor over barnet, og mannen kan være med å klippe navlesnor og se henne stelle og pakke inn barnet, en lege sjekker barnet og etter ca 5-10 minutter kommer de inn på oprstua til deg, slik at du får sett/hilset på nurket. Du blir sydd igjen og deretter sendt på post.op avd hvor du skal ligge i ca 3-4 timer til spinalbedøvelsen er ute. En sykepleier passer da på deg, sjekker blødninger - at livmor trekker seg sammen, gir deg smertestillende ved behov etc. (i denne tiden er som regel din mann og barnet på barselavdelingen og blir kjent så lenge, med en barnepleier/jordmor til hjelp). Deretter overflyttes du til brselavd og starter ammetrening etc.

Selve ks tar ca 45-60 minutter totalt. Det hele skjer rolig og ordnet. Smerter etter ks er individuelt, selv var jeg oppegående samme kveld. De fleste trenger smertestillende 2-3 dager etter inngrepet. (noen litt lenger).

Min opplevelse av ks er udelt positiv, og gruer meg overhode ikke til den 3 gangen. Men ks er et kirurgisk inngrep. og kan føre til komplikasjoner. Den vanligste i såfall er sårkomplikasjoner/sårinfeksjon. Selv har jeg ikke opplevd dette, arret har grodd fint hver gang, og formen var relativt god etter 2 uker.

Skrevet

Tusen takk for svar=) Virker så skummelt! men det gjør det jo å føde vaginalt også!

Skrevet

Hadde planlagt KS for 3 år siden, og skal ha ett nytt i begynnelsen av august.

Jeg synes det var en veldig fin opplevelse, og ser absolutt ikke mørkt på at jeg skal ha et nytt nå:)

Hele opplevelsen var veldig fin og rolig. Det er ingenting stressende med et planlagt snitt. Alle er i godt humør, alle kjenner rutinene, alle er blide etc. Veldig behagelig stemning hele veien. Jeg følte meg i alle fall veldig godt ivaretatt.

Fikk veldig mye fin info på forhånd og var ikke redd for å spørre heller. Jeg tror vi spurte om alt mellom himmel og jord:) Anestesilegen forklarte både med ord og tegninger hvordan bedøvelsen virket og legen som skulle utføre snittet forklarte også veldig godt hvordan selve operasjonen skulle skje, hvor lang tid de ulike delene kom til å ta etc.

Veldig greit med all infoen på forhånd. Det synes mannen min også som fikk forklart hvor han skulle sitte, hva han kunne gjøre, hva slags lyder som kunne høres, hvor han helst ikke burde se etc. Han fikk jo ikke være med mens de satte bedøvelsen og gjorde meg klar, men kom inn med en gang etterpå. Han fikk være med JM og barnepleier som stelte babyen etterpå og han er også enig om at alt var så rolig og behagelig.

Selvfølgelig kan jo ting skje slik at situasjonen blir stresset, men i utgangspunktet er dette en så vanlig rutine at alle som er med på den vet nøyaktig hva som skjer til enhver tid og dette kan de:)

Hvis KS er et alternativ i forhold til din fødsel ville jeg ikke sett mørkt på det i alle fall:)

Det er i alle fall veldig stor forskjell på hastesnitt og et planlagt ett. Det er i alle fall det venninner av meg som har tatt begge deler sier.

Skrevet

Takk skal du ha:)

Vet dere om det er mulig å få innvilga keisersnitt om man har så sterke bekkensmerter at man sliter med å gå? Det er grunnen til at jeg vil ha KS, kan ikke se for meg en vagianal fødsel med smertene jeg har nå! Får helt angst! Er også utsatt for overgrep for en stund tilbake, vet ikke om det vil påvirke meg under en vaginal fødsel! men tanken på å ligge å sprike med bena forran helsepesjonell som skal sjekk åpning osv er veldig ekkel!

Skrevet

Hei!

Dette høres definitivt ut som grunnlag nok for ks. Noen sykehus er mer liberale enn andre ifht ks. Ullevål er generelt mer innstilt på ks enn feks AHUS. Du må uansett ta dette opp med jordmor/lege. Om du INSISTERER og argumenterer godt nok, så får du innvilget ks. Dette ordner seg helt sikkert, lykke til!

Skrevet

Da prøver jeg det! Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...