Møøø Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Trenger tips her folkens... Noen som har gode tiås til å få snuppa mi på 3 år til å slutte med totten? Hvordan skal jeg gå frem? Hun bruker den jo stort sett bare når hun skal sove, men nå som hun begynner å bli så stor (ble 3 i april) tenkte jeg kanskje det var tid for å prøve å avvenne henne...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Lettere sagt en gjort. Jenta mi bruker smokk, ser ingen grunn til å avvenne henne selv om hun er stor, hun har enda behov for smokken så da får hun ha den. De slutter tilslutt, både med smokken og totten.
stavangermamma3 Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Jenta mi var veldig avhengig av smokken, ville ha den hele tiden og gikk å la seg bare for å få kode med den. Da hun nærmet seg 3 år begynte vi å prate med henne og fortalte at vi skulle slutte med smokk når hun ble 3 år og " stor jente". Hun var ikke særlig fornøyd, men det gikk over all forventning. Var faktisk ikke noe problem, sutret litt, men ellers gikk det supert. Totten er verre, kan ikke bare kaste den, men hva med å smøre på "go`neil"? Med tanke på tannstilling er det vel kanskje best å få slutt på det. Kjøp en bamse istedet som kan gi samme tryggheten.
Anneama Skrevet 18. juli 2007 #4 Skrevet 18. juli 2007 Ikke stress med den totten du. Den blir borte etterhvert likevel. Hun får jo ikke tottet og lekt, f.eks, så allerede der bruker hun den mindre enn unger som bruker smokk. Tannstilling er ikke noe å bekymre seg for, heller. Men du kan heller begynne å gjøre henne oppmerksom på totten om dagen, hvis hun sitter med den i munnen. Be henne ta den ut, hvis hun ikke skal sove. Da forsvinner "uvanen" med å ha den i munnen hele tiden-etterhvert. På natten får du ikke kontrollert dette likevel, så det er ikke noe å bekymre seg for.
Sof&Mik Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 da min datter (som nå er snart 5 år) sluttet med sutten like før hun ble to år (har alltid sagt at mine barn ikke skal bruke smokk lenger enn to år...), gikk vi på besøk til en vennine som nettopp hadde fått baby. Hun var veldig enig i at babyen trengte denne sutten mye mer enn henne ettersom hun var blitt stor jente nå, så hun ga babyen alle suttene sine, etter det har hun aldri brukt smokk. Hun spurte etter den kvelden da hun skulle legge seg, og vi forklarte for henne at hun hadde jo gitt suttene sine til babyen. Da var alt greit og hun sovnet for første gang uten. Men for all del! alle barn er forskjellige, ikke alle er like lett å avvenne, har en gutt nå som blir to år i september. Han bruker kin sutt når han skal sove, men tror ikke det vil gå like lett med han..
PrinsesseSjefen Skrevet 27. juli 2007 #6 Skrevet 27. juli 2007 Hei Mø.... jeg svarte før en dag, men det står ikke her...hmmm Jeg ville ikke stresse med det enda. HI totta til hun var et sted mellom 3 og 4 år. Totta hvis hun var usikker/sjenert, så på barnetv, var lei seg og når hun skulle sove. Sluttet litt etter litt uten at jeg merket nøyaktig når hun sluttet. LM sutter på ring og langfinger. Litt som HI gjorde, men ikke så mye når hun ser tv eller er lei seg, men gjerne når hun leker baby.... Og hun suger rimelig intens på de av og til mens hun sover og. Som ei anna ei sa, de får ikke suttet like mye når de leker som om de har smokk. Hvis hun stort sett bruker den når hun skal sove ser jeg ikke det store problemet nei. Og hvis hun ikke bruker den hele natta tror jeg neppe det er problem med tannstilling heller. Hatt en fin sommer (....) ?..... Sees vel snart!
vårensblomst Skrevet 27. juli 2007 #7 Skrevet 27. juli 2007 Hei. Jeg har også hørt dette med tannstillingen, men en lege sa til meg at det ikke finnes bevis på at hverken smokk eller suging på tommelen gir feil i tannstillinger. Selv brukte jeg tommelen til etter at jeg begynte på skolen, men skjønte da av meg selv at det kanskje ikke ble helt ratt og sluttet. Dette ordner seg sikkert. Tenk hvor godt og trygt hun har det med den tommelen, jeg klarer iallefall godt å identifisere meg med henne. Men som noen sier her så kan man jo prøve å begrense det litt, og kanskje gjøre henne oppmerksom på at det er noe man bare gjør når man ligger i sengen? Selv så har vi en 3 åring som er veldig glad i smokkene sine, og jeg synes det er vaskelig å skulle ta de ifra han. Og så lenge han bare har de i senga når han skal sove synes jeg forløpig at det er greit jeg....
vårensblomst Skrevet 27. juli 2007 #8 Skrevet 27. juli 2007 Hei igjen. Jeg glemte å skrive at personlig så ville aldri jeg ha tatt "go`negel" på tommelen hennes. Dette da jeg synes dette er vel drastisk å gjøre mot en 3 åring som koser seg. Men det er bare sånn som jeg føler det da :-)
Møøø Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2007 Takk for masse svar! Da skal jeg gjøre mitt beste for å få den bort på dagen og så får hun beholde den på natta ;o) Så får vi ta det derfra ;o)
Møøø Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2007 Ja, sjefen, vi sees muligens i mårra?? Vertfall i løpet av uka ;o)
PrinsesseSjefen Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 er det nå TR skal ha pappaperm og du jobbe noen uker? Jeg er på nattevakt nå, så spørs når du kommer i morgen da.... Ellers har jeg A på onsdag og D på torsdag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå