wit77 Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Når en baby har høyt hemoglobin-nivo og mye røde blodceller?
wit77 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2007 Hmm nei det kan det vel ikke være tror jeg.. Gjelder nemlig diagnose på en nyfødt? Kan man bli født med dette da?
Vimsen og Lille Bille Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 Det var litt voldsomt, det trenger overhodet ikke å være leukemi. Leukemi kommer først og fremst av forandringer i de hvite blodcellene. Jeg fant dette på "Psienthåndboka": Røde blodceller Hoveddelen av blodcellene utgjøres av de røde blodcellene. Deres viktigste oppgave er å frakte oksygen (surstoff) fra lungene til alle deler av kroppen. De røde blodcellene inneholder proteinet hemoglobin som binder til seg oksygen i lungene og som frigjør oksygenet til kroppens vev ettersom blodet sirkulerer rundt i kroppen. De røde blodcellene transporterer også en del av avfallsstoffet karbondioksyd fra vevene og til lungene slik at det kan pustes ut. Sykdommer i blodet Disse kan grupperes som følger: * Mangel på hemoglobin fører til blodmangel, anemi * Forstyrrelser i blodets evne til å levre seg, koagulere, fører til blødninger og blåmerker * Kreftforandringer i de hvite cellene fører til leukemi eller sykdom i beinmargen * Kreftforandringer i de hvite cellene kan også føre til forandringer i lymfesystemet med dannelse av lymfesvulster, lymfomer. Nyfødte har ofte for mange røde blodceller, disse må leveren bryte ned og i denne prossesen dannes bilrubin som er et avfallsstoff som kroppen må skille ut, men ofte rekker det å utvikle seg til Gulsott (som er ganske ufarlig). Håper dette hjalp litt:-)
wit77 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2007 Ja gulsott vet jeg litt hva er.. Det er jo relativt ufarlig hos nyfødte såvidt jeg vet... Bare at de må ligge en stund i sol stort sett..
ApriIbaby Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Som regel komme høyt nivå av røde blodceller av at man har litt lite væske i kroppen og at de de røde blodlegmene dermed ikke blir "vannet" ut godt nok. Det med vil Hb være unaturllig høy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå