Gå til innhold

MME og amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er förstegangs og lurer på dette med amming og MME.

Tenker på at hvis jeg ikke har nok melk, kan jeg gi MME?

Kombinere de to f eks? Se det litt an liksom..Hvis melka forsvinner så er det bare å gå over til MME..

Og disse små pakker med ferdigblandet MME (NAN1) det gjör vel ingenting å varme opp de noen ganger (hvis man har det travelt el noe) og ellers bruke pulver og blande selv? Tenker at det er lettvint å ha noen sånne små ferdigblandete pakker liggende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

akkurat det der har jeg lurt på også gitt...

Skrevet

Ja, om du ikke har nok melk kan du fint gi mme. Babyer er selvregulerende. Det vil si at de i noen dager ønsker å ligge til brystet hyppig (hver time) og på denne måten øker babyen melkemengden slik at den blir mett. Nattamming er også kjempeviktig for å øke produksjon av morsmelk. I tillegg er det viktig å drikke godt og å spise næringsrik. Den første tiden blir det mye amming, nettopp for å få melkeproduksjonen i gang.

De små pakkene med Nan er sikkert kjempekjekk. Hadde to i skapet da jeg fikk mitt første barn i tilfelle det skulle bli behov, men de gikk ut på dato og ble aldri brukt.

Lykke til med fødsel og amming :)

Skrevet

Joda,men om du virkelig ønsker primært å amme skal du være litt forsiktig. Jo mindre du ammer jo lavere blir melkeproduksjonen. Oppvarmet MME ska kastes, du varmer vann og blander inn pulver hver gang.

Skrevet

Det er fullt mulig å kombinere disse to tingene, men begynner du tidlig med mme så vil du kanskje miste melka.

Når du har ammet en god stund vil mm produksjonen tåle at du bruker mme innimellom.

Det viktigste tidspunktet å amme på er om natta. Det er desverre der mange gjør "tabben" med å la pappa gi flaske slik at mor kan sove og mister så melka.

Har du lite melk og prøver å få opp produksjonen kan det være lurt å pumpe i tillegg til amming på natta, for å stimulere produksjonen.

Ellers så er disse små boksene med mme helt supre for å bruke en gang i mellom. Pulveret er bare holdbart 2-3 uker når du har åpnet boksen og hvis du ikke bruker mye så blir det fort mye som blir kastet.

Hvis du føler du ikke har nok melk til ungen må du selvfølgelig gi barnet ditt noe ekstra, men ikke med en gang. Legg heller ungen til brystet litt oftere. Er det pga økedøgn at ungen ikke får nok er det nettopp derfor vi er laget slik. Da må barnet ha mer melk av deg slik at din produksjon og etterspørsel økes.

Gir du da mme vil du jo ikke klare å øke mm mengden din.

Skrevet

Jeg hadde ikke nok melk til mine to eldste, og måtte gi de mme i tillegg. De foretrakk fort flaske foran bryst - lettere å suge - så mistet melken fort. Tror jeg ammet de ca 3 mnd. Syns det var litt sårt, men det viktigste var jo at ungene var mett, og de har ikke tatt skade av det. Tenker derimot at denne gangen skal jeg prøve akupunktur hvis jeg har lite melk, har en venninne som gjorde det og hun ammet dermed to barn sammenhengende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...