Gå til innhold

5uker ferie????

arbeidsuhellet14.juli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg krav på det???

Er organisert og jobber full stilling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har du krav på ja!

Skrevet

tror det da ja.

får du 12% feriepenger skal du ha 5 uker ferie i løpet av ett år. det er kun 3 sammenhengende på sommeren...

mener jeg..

jeg har 5 uker.. jobber på sfo og de stenger 4 uker i juli, så da er det ferie i 4 uker. vi har den siste uka oppdelt. 2 dager i romjula og 2 dager i påskeuka (før skjærtorsdag og langfredag) og en dag helt valgfri.

Vi jobber for å få den siste uka helt valgfri, fordi alt annet er låst... de aller aller fleste vil jo bruke den snn som nå alikevel..

Skrevet

Antagelig, men ikke nødvendigvis. Dette skal stå i både arbeidskontrakten din, tariffavtalen din og antagelig personalhåndboken.

Skrevet

I den gml kontrakten står det at organiserte har 5uker. Men vi har fått ny sjef/eier og skal etterhvert ha nye kontrakter.

Skrevet

da må du ringe fagforeninga di og få hjelp til å passe på hva du vil ha med i den nye kontrakta.... er viktig at det blir i orden. ikke lett å endre på etterpå.

Skrevet

At du "etter hvert" skal ha ny kontrakt har ingenting å si. Du er utelukkende bundet av den kontrakten som per tiden er gjeldende for ditt arbeidsforhold. Så da har du fem uker ferie.

Men som sagt, de fleste tariffavtaler inkluderer dette, så sannsynligheten er høy for at du uansett har rett til det. Om din tariffavtale ikke sier fem uker, så sier ferieloven 4 uker + 1 dag.

Skrevet

jeg har nemlig tatt 4 uke i sommer. Også har jeg jobba inn snart 5 fridager til Også har jeg ei uke ferie i des. Men det ordner seg nok!! Takk for svar!!

Skrevet

men når du da bruker 4 i sommer, og 1 uke i desember så har du jo brukt opp 5 uker da!!! ingen problem!

og de du jobber inn har du jo tilgode uansett!

Skrevet

Ja, men kun 3 uker sammenhengende. Står i norsk ferielov.

Skrevet

(Det står ikke i ferieloven at man har rett på fem uker ferie. Man har rett på 25 virkedager, men lørdager anses som virkedag, så lovfestet har man bare fire uker + en dag).

Skrevet

Om du er organisert eller ikke har ingenting å si for ferierettighetene dine.

Etter ferieloven har alle rett på ferie i 4 uker + 1 dag.

5 uker ferie er forhandlet fram av organisasjonene i arbeidslivet. Om akkurat DU har 5 ukers ferie, avhenger av om dere har en tariffavtale hvor dette er fastslått.

Om bedriften har tariffavtale hvor 5 ukers ferie er avtalefestet, har alle ansatte rett på 5 uker ferie - ikke bare de som er organiserte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...