Flying Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Blir aldri klok på dette jeg.. Hvordan regner jeg meg egentlig fram til terminen? Jeg vet nøyaktig dato for unnfangelse. Det var 18.mars. Mensterminen min er 14.desember og UL terminen er 7.desember. Jeg er litt i villrede her. Svangerskapet teller vel 40 uker +2 dager. Men det er vel fra første dag i siste mens? Hvordan kan jeg se hva min termin blir ut i fra den dagen vi faktisk hadde mens? Noen som kan hjelpe meg med dette surret her?
Kari :) Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Hm ikke lett. Men hadde nok stolt på UL terminen. Ikke sikkert unnfangelsen fant sted selv om du hadde eggløsning den dagen... Håper noen andre kan svare deg, dytter deg opp jeg!!
Kakebakesøte Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 Ikke jeg heller egentlig... selv om det er andre gangen. Blir aldri klok Det er som du sikkert vet flere måter å regne ut termin på og jeg leste litt på lommelegen for å finne ut av dette. Der sto det: "...et svangerskap varer i 266 dager fra befruktningstidpunktet. Imidlertid er det noen feilkilder som kan være greit å vite om: Selv om samleiet fant sted en gitt dag, kan selve befruktningen finne sted senere, i og med at både sædceller og eggceller lever noen dager." Videre står det: "Du vil sikkert treffe på noen som hevder at svangerskapet varer i 40 uker (280 dager). Dette kommer av at vi leger feilaktig fastsetter starten på svangerskapet til første dag i den siste menstruasjonen. 40 uker etter denne dagen er det termin. Vi vet selvfølgelig at dette ikke var befruktningsdagen, men grunnen til at vi velger denne dagen som utgangspunkt er at den som regel kan fastsettes ganske sikkert, mens befruktningsdagen ofte er litt mer usikker" Unnfangelsesdatoen er litt usikker som du kunne lese, men som du sier så er du sikker på at den er 18. mars (eller noe der omkring). Da har du altså termin 266 dager etter denne datoen. Det vil si: søndag 9. desember (om jeg ikke er helt ute å kjører nå ) HÅper det hjalp litt på frustrasjonen.
Flying Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2007 Tusen takk for svar! Nå skal jeg sette meg ned å telle.. Hehe.. Ser at jeg skrev litt feil i innlegget mitt også. Det var ikke den dagen vi hadde mens, men den dagen jeg hadde EL jeg mente..
Flying Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2007 Ut i fra det du sier kakebakesøte, så satser jeg på at UL terminen min er mest riktig. Takk for hjelpen!
Athina' Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Dette sto på babyverden.no: Du er nå 19 uker og 1 dager på vei. Unnfangelsen finner sted omkring: 18. mars, 2007 Hjertet begynner å slå: 12. april, 2007 Embryoet beveger seg: 6. mai, 2007 Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 13. mai, 2007 Alle indre organer er ferdig formet: 13. mai, 2007 Risikoen for spontanabort avtar: 27. mai, 2007 Kvalmen avtar for de fleste: 3. juni, 2007 Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 10. juni, 2007 Fosteret svelger og tisser: 24. juni, 2007 Tid for ultralyd: 1. juli, 2007 Du kan kjenne fosterets bevegelser: 8. juli, 2007 Fosteret begynner å få et søvnmønster: 22. juli, 2007 Fosteret begynner å høre: 12. august, 2007 Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 9. september, 2007 Mange fostre legger seg med hodet ned: 14. oktober, 2007 Svangerskapspermisjonen begynner: 20. november, 2007 Antatt termindato: 11. desember, 2007 Du finner resten av det du lurte på også :-)
Flying Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2007 Dette er regnet ut i fra siste mens, første dag og viser kun den terminen. Den har jeg kontroll på.
Athina' Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 Nei når jeg brukte 1. dags mens står det at du har termin den 25.12.07 på BV. Jeg brukte ut fra unnfangelse. Man har 3 valg der, fra mens, unnfangelse, og bakvendt(ut fra satt termin)
Athina' Skrevet 16. juli 2007 #9 Skrevet 16. juli 2007 brukte 28 dagers syklus da. Men det jo ett stort hopp i forhold til mens terminen du har fra før da så det kan jo ikke stemme det som står på BV
Flying Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. juli 2007 Ja, det gjorde du ja.. Hmm.. Nå ble jeg enda mer forvirret..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå