Vårenzia Skrevet 16. juli 2007 #1 Skrevet 16. juli 2007 Jenta mi på 2, 5 år skal begynne i barnehage til høsten og har kommet inn på småbarnsavdelinga muligens fordi jeg ytra ønske om det da vi søkte. Da sa de at de ikke garanterte hvor hun kom inn men at de ville se på barna og på sammensetninger etc. (men vi har ikke vært på barnehagen enda, så det kan de umulig vite) Nå lurer jeg på om jeg har gjort det rette ved å søke henne inn på småbarns.. Grunnen til at jeg ba om det er at hun har vært veldig forsiktig sammen med andre barn og lett begynner å gråte når noen tar fra henne ting osv - og begynner andre barn å gråte gir hun fra seg leken straks. Tenkte det kunne bli litt voldsomt med alle barn på storavdeling. Men i det siste har hun blitt tøffere og hun leker best med større barn. Hun snakker også veldig godt og er veldig flink til å være bare 2, 5år - så jeg lurer på om jeg holde rhenne tilbake - plus at det vil bli vanskeligere for henne når hun skal inn på storbarn om et halvår. I tillegg har hun flere venner fra dagmamma som begynner på storbarnsavdelingen. Skal også ha baby om fire måneder, og tenkte da ha henne hjemme to dager. HVa anbefaler dere og hvorfor? Takknenmlig for svar - gjerne fra folk i barnehage som vet hvordan ting fungerer...
Gjest Skrevet 16. juli 2007 #2 Skrevet 16. juli 2007 Hei ! Vanlig er vel at barna går i småbarnsavd til det året de blir 3. Datteren min er 3 år og 3 mndr hun begynner på stor avd til høsten - beste venninnen hennes er 2.5 (hun er desember barn) - hun beg og på storbarn avd. Disse to jentene samt de andre som blir 3 i år ser alle modene ut for nye utfordringer motorisk osv. Men alle er jo forskjellige. Datteren min liker ikke forandringer så jeg vet at innkjøringen på ny avd kommer til å ta mye tid. PS. - Om datteren din har venner på storbarnsavd så hadde det nok vært mest fornuftig å få henne inn der (det er jo der hun aldersmessig hører inn og) Mvh
Cilla m Neo;) Skrevet 16. juli 2007 #3 Skrevet 16. juli 2007 ut ifra det jeg leser så ville jeg nok hatt henne på store barn, så slipper hun en ny tilvenning om 6 mndr.....hun vil nok klare seg bra, og de fleste som er litt forsiktige har godt av å gå m større barn, da vil hun nok bli litt tøffere også. lykke til, hilsen en som jobber i bhg;O)
Vårenzia Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. juli 2007 Takk for svar! Det letter en bekymret mors hjerte å høre gode råd...
Gjest Skrevet 16. juli 2007 #5 Skrevet 16. juli 2007 hvis hun ikke blir tre år i år så ville jeg nok ha henne på småbarnsavdeling. har jobbet i barnehage i mange år og har sett noen av de som har begynt for tidlig på stor.. de får en tøff start ! Dessuten er det barnehagen som til sist tar avgjørelsen, selv om dere skal bli hørt
dama Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 synes det høres så rart ut det der med småbarnsavdelinger osv... i barnehagen jeg har hatt alle tre unga er det tre avdelinger med blandede aldersgrupper... synes det fungerer veldig bra... men, så har jeg heller ingen erfaringer med aldersinndelte avdelinger
stinky-monkey Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Det jeg syns er merkelig er at dere får lov å velge sånt selv. Det har jeg aldri hørt om før. I barnehagen der guttene våre går så blir de plassert på den avdelingen som de hører hjemme i aldersmessig. Men jeg ville nok hatt hun i den største avdelingen hvis jeg fikk velge. Lykke til :-)
Kamomille Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 Nå har hun jo allerede fått plass på småbarnesavdelingen da, så det er vel ikke bare bare å få henne over på stor avdeling..... Det betinger jo at det er ledig plass på stor avdeling - noe som kan være vanskelig siden hun der vil oppta to plaser (barn under 3 år på en stor avdeling opptar 2 plasser i forhold til voksentettheten og arealtettheten). Uansett vil hun jo treffe de andre barna ute og kanskje på turer, så det vil jo ikke være slik at hun ikke har omgang med større barn i løpet av dagen. I vår barnehage leker også barna på tvers av avdelingene enkelte ganger, og flere ganger har de sammensatte grupper av både store og små barn. Til syvende og siste er det barnehagen som avgjør hvor barna blir plassert - selv om dere bør kunne få formidle deres synspunkter. Kan hende de har plassert henne med vilje på småbarn pga alderssammensetningern på gruppa der:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå