jiha Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Det skal tas på meg nå og jeg lurer på hva som skjer. Må man legges inn? Får man narkose? og lignende.. Takk for svar=)
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 Jeg er også henvist til lap. Har fått med meg at det skjer i narkose ja. Kikkehullsoperasjon. Blåser visst en del luft inn i buken. Samtidig får man kontrast opp i livmora slik at man kan se på egglederne. Ikke satt meg helt inne dette ennå
OhMyGod!!! Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Hei! jeg har gått gjennom en slik operasjon(på grunn av tarmslyng), og det er ikke store greierne, så er ikke noe å bekymre seg for:) får narkose. får jo litt vondt i magen etterpå da der hullene er, men er ikke noe som man 'dør' av nei:) lykke til!
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 Det er vel bare dagkirurgi mener jeg. Kan reise hjem igjen samme dag dersom alt har gått komplikasjonsfritt
OhMyGod!!! Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 jeg lå over ei uke, men det var pga tarmslyngen. men du kommer jo på overvåkninga for å se hvordan du våkner fra narkosen å litt sånnt da.
jiha Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2007 trudde ikke at det var dødelog akkurat da;p men lurer liksom på om jeg bør ha noen med meg eller om jeg kan dra alene.. og den som er med meg må regne med å vente lenge..
ambumamma Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 selve inngrepet går veldig raskt, men det er jo usikkert hvor lang tid du bruker på å vækne fra narkosen da dette er veldig individuelt. Kan jo ta med noen før du skal dit som kanskje kan hente deg når du våkner. Jeg kunne ikke kjørt hjem eeter jeg vækna. Våkna etter en halvtime. Da hadde det blitt fylle kjøring:-)
jiha Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. juli 2007 Tusen takk for svar alle sammen=) Det er to timers kjøring til sykehuset derfor lurer jeg;)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 16. juli 2007 #11 Skrevet 16. juli 2007 Hei, fikk så lyst til å svare deg, selv om jeg ser du har fått mange fornuftige svar allerede. Jeg jobber på opr stue og på oppvåkningsavd og har sett mange laparascopier, har til og med hatt to selv! Vet ikke hvilken type inngrep du skal gjøre, (laparascopi betyr at man går inn i magen med kikkehullsteknikk,) så derfor er det vanskelig å si noe om hvor lang tid det tar og hvor lenge du blir på sykehuse. Høres ut som dagkirurgi, så da kan du sikkert reise på ettermiddagen/kvelden alt ettersom hvordan du føler deg i form. Lurt at du har med deg en som kjører deg hjem, selv om vedkommende må regne med å sette av dagen (TA MED BOK!). Du kan være litt småkvalm etterpå (særlig hvis det dereier seg om en underlivsopr) så det kan være lurt å be om å få litt medisin mot kvalme dersom du føler deg uvel før du skal reise. Ved laparascopi så blåser de en del luft inn i magen, det kan gjøre litt vondt etterpå, den forsvinner av seg selv etter noen dager. Men det kan være greit å vite at du kan få litt luftsmerter oppe ved kravebeinet (luft stiger opp dit...) Det gir seg oftest litt om du ligger litt. Og ja, du får selvsagt full narkose. Håper det går fint med deg. Jeg var i allefall ganske frisk og rask etter en dag eller så! Lykke til!
jiha Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. juli 2007 Heisann å takk for et kjempe svar=D Jeg skal på lap får å se etter endometriose. Hva om jeg blir gravid denne måneden (as if:p), må jeg utsette lap da?
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 16. juli 2007 #13 Skrevet 16. juli 2007 Hei igjen! Ja, hvis du er gravid så må du SANNSYNLIG utsette inngrepet, men det bør du snakke med legen om. Vanskelig for meg å gi et sikkert svar her. Men oftest utsetter man planlagte inngrep dersom man er gravid. VET man at man er gravid og skal opereres så MÅ du si i fra (helsepersonell har taushetsplikt, det vil si at det du forteller blir mellom dere), for det er visse typer narkose du ikke skal ha dersom du er gravid. Det er viktig for ikke å skade barnet. Håper det var svar godt nok. Har du spørsmål ellers så kan du sikkert ringe sykehuset og spørre også! Lykke til :-)
jiha Skrevet 16. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 16. juli 2007 Tusen takk for at du tar deg tid og svarer;) Ble så utrolig mye klokere=D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå