Mamma til to tette Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 En vurdering av babyens tilstand: Hva blir vurdert ? 1. Hjerte aksjon, hvor fort slår hjertet 2. Pusten, hvor aktivt puster barnet 3. Muskel tonus, hvordan er muskel kraften 4. Vitalitet/reaksjon, hvor vitalt er barnet, beveger det seg, spreller det, eller er det slapt. 5. Hudfarge, hvordan er fargen. Apgar bedømmes etter 1 min og 5 min. Vanligvis er Apgar Score fra 8-10, både etter 1 og 5 min. Apgar sier derfor noe om barnets velbefinnende etter fødselen. Dersom barnet har en vanskelig start med lav Apgar Score (under 5 etter 5 min) må barnet observeres på Barneavdelingen. Vet det veldig godt for babyen vår hadde kun 5 på apgar etter 1 minutt..men hadde 9 etter 10 min så alt gikk bra
Ducchini Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Det heter Apgarscore, det er en score de gir nyfødte Man kan få fra 0 til 10 poeng De tester farge (rød, blå, blek etc) Bevegelighet/muskulatur Og, hva var det siste da, respirasjon?(om de puster bra selv) Vårt litte gull fikk 10, 10 og 9 på apgarscoren. Jeg aner ikke hva gjennomsnittet er, men det er kanskje noen her inne som vet det? God kveld:-)
Ducchini Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Babyvognen ga jo utrolig bra svar, mye bedre en mitt, da skjønner du kanskje hva det dreier seg om? du kan også lese om det på nettet og i de fleste "mamma"bøker, som man feks får på helsestasjonen eller hos legen:-)
Babyfacepsycho Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. juli 2007 Ok. Da skjønner jeg hva det er. Men hvordan vet dere hvilke poeng barnet deres fikk?
Mamma til to tette Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 Jeg spurte om det etter fødsel. Jeg visste hva det var og siden det ble en ganske dramatisk fødsel så ville jeg vite hvor "gale" det var. Gikk også gjennom det før vi forlot barsel. Som sagt hadde vi en ganske tøff fødsel så derfor hadde vi ganske mye gjennomgang både med leger og forskjellige jordmødre, får man en vanlig score fra 8-10 er det vel ikke så mye å snakke om, da har jo alt vært topp.
Gøril (210406) Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 Står i din fødesjournal. Vi fikk også opplyst de rett etter fødselen av lege som tok i mot jenta vår og så av jordmor etterpå..
Babyfacepsycho Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2007 Jeg har ikke fått fødsels journal. Det vil jeg også ha. Hvor får jeg tak på det? =)
minimy m Emma & Emil! Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 *Dytter på denne jeg* Heller ikke fått no fødsels journal...!! Dårlig gjort Å heller ikke de talla dere snakka om forresten!!
Helene <3 Sarah Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 Jeg fikk en kopi av min journal da jeg hadde samtale med jm etter fødsel.. der var en graf over fødselsforløpet samt annen info om fødsel/morkake/babyen osv på samme arket,
minimy m Emma & Emil! Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 Stemmer... Den har jeg, men tror ikke det sto no om de poengene der.... Må gå å sjekke tror jeg
rødhette* Skrevet 15. juli 2007 #12 Skrevet 15. juli 2007 Dere kan få tilsendt utskrift av journalen deres ved å ta skriftlig kontakt med sykehuset (enten vanlig post eller e-post). Dere må regne med å betale 50-100 kr for å få den tilsendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå