Gå til innhold

Ferbers metode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente som blir 6 mnd imorgen. Problemet vårt er at vi ikke får henne til å sovne uten puppen. Den må hun sutte på til hun sover godt, først da klarer jeg å legge henne fra meg uten at hun våkner. Nå sier helsestasjonen at nok er nok, men da er mitt spm skal jeg bruke ferbers metode på dagtid også? Holder på å bli sprø av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal vel egentlig ikke være nødvendig med ferbers helt ennå/i det heletatt...

Har du prøvd "pick up, put down" eller "the no cry sleep solution"?

Mange alternativer til Ferbers som iallefall er bedre for mor;)

Hvordan reagerer lille på trilling? Her trilles hun i søvn på dagtid(kan være en kamp innimellom dog), om kvelden får hun kos, oppmerksomhet og tid til å "ordne selv" noe som fungerer veldig bra.

Skrevet

Nå vet ikke jeg helt hva Ferbers metode går ut på, men jenta mi på 5 mndr har vært akkurat som din til nå - nektet å sove uten pupp i munn!

På mandag sa jeg stopp - jeg orket ikke det mer.

Så jeg sørget for at hun var god og mett da jeg puttet henne i sengen ved halv syv tiden, og satte meg på en stol ved siden av sengen hennes. Der satt jeg til hun hadde sovnet, holdt henne i hånden nesten hele tiden. Det tok riktig nok 2 timer med sutring og skriking, men resten av uken nå har hun sovnet etter 10 minutter i sengen, og ikke på langt nær så mye sutring :)

Jeg gjør dette også på dagtid, om hun ikke sover i vognen ute på tur da så klart :)

Skrevet

Hun nekter å sove i vognen også, har gått i tre timer uten hell. Har også en på to år og da er det ikke så lett og alltid skulle være tilgjengelig med puppen. Hun tar ikke grøt eller flaske, har ammet henne annen hver time siden hun ble født. Begynner å bli fysisk og psykisk trøtt nå.

Skrevet

Vi hadde samme problem en stund, men jeg klarer ikke tanken på skrikekurer engang. Så jeg brukte flaske som en overgang. Jeg sørget for at hun var helt mett når jeg la henne, og så hadde jeg lipp pumpemelk i en flaske. Så fikk hun sovne med flasken. Så gikk jeg over til å bare ha vann i flasken. Da ble det ikke like interessangt lenger, og hun sovnet med bare smokken istedet. Det tok en drøy uke, men det ble ikke felt en eneste tåre. Og det tok meg bare ti minutter hver kveld elelr noe slikt. Noen ganger når hun er overtrett og vanskelig får hun en flaske med vann å kose seg med, men jeg bare gir henne flasken og går. Holde den får hun gjøre selv. Hun er like gammelk som din jente. OG, enda en god ting med det er at hun nå har lrt seg å drikke vann. Kjekt til senere.

Skrevet

Men vi får ikke henne til å ta flaske eller smokk. Hun forstår rett og slett ikke hva hun skal gjøre, har prøvd med flaske hver dag i 5 mnd. Hun tygger i stede for å suge og kommer det noe ut så brekker hun seg.

Skrevet

Mhm, flaske/smokk-nekt er jeg godt kjent med ja! Hun tygger, men å drikke? No way!

Men jeg har lagt merke til at når hun ligger i sengen og sutrer, så går munnen opp og igjen...så jeg har holdt smokken litt for henne så hun kan tygge. Dette tror jeg har roet henne litt, så hun til slutt snur hodet til siden og sovner..

Men jeg er jo ingen ekspert, har bare brukt denne "metoden" min i en uke :)

Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte som deg HI .. Jenta mi vil sove på puppen (helt puppeavhengig!), tar ikke smokk og hyler bare hun blir lagt i senga si.. Jeg er veldig imot Ferber metoden, jeg nekter å la barnet mitt hylskrike i timer før hun sovner.. Men dem har godt av å sutre og gråte litt !

Den siste tida har det begynt å bli litt bedre. Da pleier pappaen å legge seg sammen med henne på vår seng og ligge der sammen med henne til hun sovner. Så bærer vi henne over i egen seng.. Hvis jeg prøver det samme blir det bare skrik etter puppen !

Jeg synes hvertfall det er mye bedre å gjøre det sånn, enn å la barne skrike i timer... Og så tror jeg det blir litt enklere når jeg slutter med amminga etterhvert..

Skrevet

Jeg syns din måte å gjøre det på er fin jeg tinka 86 og emilie. Det viktigste er ikke å unngå gråt til enhver pris, men at de ikke skal føle seg utrygge. Så lenge pappan er der med henne, så er hun trygg. Dere vil nok oppleve at hun sovner lettere og lettere etterhvert om dere fortsetter slik. Det vil ta lengre tid enn med ferber, men det er jo mye bedre for barnet.

Hilsen en stor motstander av dr.ferber!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...