vilværeanonym Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Har en på 16 mnd nå som absolutt vil spise alt selv, nekter hvis vi skal mate ham. Brødskiver går greit, men grøt og middag er et mareritt. Jeg er også slik at jeg takler ikke rot, og han hiver grøt og roter ut over hele seg selv når han skal spise grøt og middag. Men skjønner jo at de må jo lære å spise selv også og kanskje dette er bare en periode. Men trenger sårt tips og råd fra dere med erfaring av dette? Hvordan få han til å spise selv uten masse søl og rot. Vil det komme etterhvert? Synes ikke det er noe kjekt å dra på besøk og spise hos andre for det blir alltid mye rot.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 hehehe.. jeg vet akkurat hvordan du har det! men du må bare bite det i deg og la han spise og prøve selv. kjøp sånn smekke med ermer, da blir det mindre søl på klærne! masse lykke til!
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Her skulle plutselig snuppa også spise selv. Og mitt beste tips er vel at hvis de ikke får prøve, så lærer de det heller ikke! Du må nok bare tåle litt søl og rot en periode, men så klart - du skal kunne "lære" ham at sånn og sånn kan man gjøre og grise skal man ikke gjøre. I hvertfall til en viss grad. Vær konsekvent. Si at han kan bruke skjea/gaffelen når han prøver seg med hendene, og gjør det HVER gang han prøver å rote/grise. Hvis han fortsetter trekker du bort maten litt, og så prøver du igjen når du har oppmerksomheten hans og har sagt at "dere skal spise fint". Men.....altså...i begynnelsen er det jo bedre om han får lov å bruke hendene, for å skjønne at han kan spise selv. Når han skal bruke bestikk, så ha en skje/gaffel du også, så kan du hjelpe han med det han får på sin skje/gaffel. Jeg bruker å "skrape" av litt av mengden snuppa tar på skjea, for hun lager kemboskjeer med mat, og de får hun jo ikke i munnen en gang ;o) Går bedre og bedre dag for dag. Lykke til!
Mille** Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 I en periode nå så må du bare tåle litt rot og søl, blir en del gulvvask på kjøkkenet, men sånn er det bare. Han blir fort flinkere, snupp på 22 mnd spiser med både gaffel og skje uten så mye søl mer, øvelse gjør faktisk mester. Vi har sånn smikke med ermer, sparer en del klesvask da. Forresten, lær han tidlig at han ikke får leke med maten, når de begynner å kaste maten rundt seg med vilje så er de som regel mette. )
så var vi 4 Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 Sånn er Martin også, og han har blitt kjempe flink å spise selv nå siden han har øvd i mange mnd. Øvelse gjør mester, så bare å finne frem plastduker
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 15. juli 2007 #6 Skrevet 15. juli 2007 Ehm, takler ikke rot? Hehehehehehehehe, lykke, lykke til
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #7 Skrevet 15. juli 2007 En ting til: Ang. det når dere er borte på besøk. Du skal ikke slutte å oppdra barnet ditt bare fordi dere er borte hos andre. Snarere tvert imot, vær konsekvent der også. Selvfølgelig er det ikke noe koselig å lage masse rot hos venner, men jeg fikk bare litt følelsen at du ikke syns det var noe gøy å reise bort fordi han griser sånn og dere må være strenge med han. Fortsett i alle fall med det! Så skjønner han at han ikke kan tulle borte heller )
vilværeanonym Skrevet 15. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. juli 2007 takk for trøsten, var dette jeg trengte å høre. Mamma til 3 flotte barn: samboern min mener det er en sykdom jeg har men vet at jeg må prøve å tolerere litt mer rot jeg håper det avtar litt etterhvert, for ser ikke for meg 3 barn etterhvert og ryddig hus til enhver tid. Men jeg har også en samboer som er ekstremt rotete og det hadde hjulpet om han kunne skjerpe seg også. men men...
Learning to fly Skrevet 15. juli 2007 #9 Skrevet 15. juli 2007 Du må nok tåle rot og søl når du er mamma. Mine to eldste var bare 7 mnd da de fikk begynne å styre litt selv, og det blir noen mnd med søl, vertfall når de er så små. Men da er de vertfall fornøyd i matsituasjonen. Jeg synes det er kjemperart når barn som egentlig kunne ha klart å spise middag selv, ikke får lov. Når dere er på besøk før du ha med duk og hjelpe til på en litt usynlig måte.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #10 Skrevet 15. juli 2007 jeg har ei tuppe på 15 mnd og hun har spist alt selv i hvertfall 3 mnd nå Liker ikke rot jeg heller men det er jo bare å vaske etter måltidet?gjør vel ikke noe at det er grisete akkurat når dere sitter å spiser? Han lærer ganske fort når han først får prøve seg litt får han ikke prøve vil han heller ikke lære vet du..
rosa og en blå Skrevet 15. juli 2007 #11 Skrevet 15. juli 2007 eg trenger tips selv da.. men de eg gjør med døtra mi på 16 mnd. -hun får egen skål og skei.. så legger eg pittelitt i skåla hennes.. (ei skei me mat ca) -som hun kan få røre i og ete selv av. hun blir så opptatt med den skåla at eg kan sitte og mate henne ved siden av.. Men ja. vi kjemper vi og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå